• Helgapelga

Någon mer som lider av ptos (hängande ögonlock)?

Hej,

Finns det någon här som lider av ptos eller har genomgått en operation för att bli av med sina hängande ögonlock?

Skulle bli jätteglad om du i så fall ville svara!

Jag lider nämligen extremt mycket av detta (hoppas på att få en operation nu i höst) och känner mig helt ensam om detta fenomen... Alla andra har så pigga och vakna ögon, medan jag själv bara har en smal springa längst ner och ser konstant halvsovande ut...

• Svar på tråden Någon mer som lider av ptos (hängande ögonlock)?
  • annah75

Hej!

Jag väntar fortfarande på min op-tid....3månaders garantin gäller till 17 feb, men det var inte säkert de kunde hålla den men jag hoppas att jag ska få gjort det till våren iaf :)

Hur gick det för dig i måndags? Hoppas verkligen de hade positiva besked och att du snart ska få din operation....

• Helgapelga

Hej!

Det gick jättebra för mig i måndags! Jag kommer att få en operation, redan om ett par veckor!!! Så vi kanske kommer att opereras samtidigt :) Tydligen var det inte alls ett så komplicerat ingrepp som den första ögonläkaren sagt, utan det kommer att ske med lokalbedövning, ta ca 70 min för båda ögonen, och så får jag åka hem så fort det är klart - kanon! Jag är så glad för detta, så det är inte klokt. Läkaren trodde inte att operationen skulle behöva göras om, utan självklart satsar de på att få det perfekt med en gång. Det är ju därför man är vaken under operationen, så att de kan se resultatet med en gång. Hoppas, hoppas, hoppas att det blir jättejättebra..! Och då menar jag för oss båda :)

• annah75

Åh...vad kul att höra ! Glad 
    Då är det säkert samma ingrepp vi kommer att göra... de går in via snitt i ögonlocket och förkortar den uttöjda  muskelsenan ... är det så du oxå ska göra?

Du måste meddela när du fått din tid.... :)   Jag uppdaterar här så fort jag fått min...

• Helgapelga

Ja, verkligen kul! Men nu börjar jag bli nervös också...

Det är garanterat samma ingrepp vi skall göra Glad

Japp, jag meddelar också, så fort jag fått min tid! Blir din operation i staden där du bor, eller får du åka någon annanstans tror du?

• annah75

Min ögonläkare gjorde dessa operationer mycket förr men inte nu längre så det finns ingen som gör det här på mitt sjukhus förstod jag det som... Kommer bli kallad till antingen halmstad eller lund sa de... Vi får se..

Ska du göra din i mölndal?

• Helgapelga

Ja, min operation blir på en privatklinik i Mölndal (eftersom det skulle bli för lång väntetid på vanliga lasarettet).

• precis

Hej tjejer!

Jag har också ganska tunga ögonlock och kommer att bli tvungen att operera en dag för synens skull. Jag drar ofta upp pannan och har så gjort hela mitt liv för att spärra upp ögonen liksom och det klickade inte för mig varför jag gör så tills jag läste en artikel om tunga ögonlock i kvällstidningen i helgen, det är ju för att jag ser dåligt.

Men vad jag ville fråga är om det är en operation som bara behöver göras en gång i livet eller om man måste göra om den med jämna mellanrum? Blir det tungt och hängande igen efter x antal år? Tänkte om det är värt att göra det nu i ganska unga år eller om jag ska vänta för jag vill helst inte operera mig gång på gång.

Är det vanligt att en sån här operation misslyckas eller ger fula ärr? Jag tänkte nog gå privat och få det gjort på en gång utan tjafs med landstinget. Vad kan det kosta på ett ungefär? Jag ska bara göra ögonlocken och inget mer i så fall.

• Helgapelga

Hej!

Jag tycker att du borde kolla upp orsaken till varför du har så tunga ögonlock, innan du opererar dig. Det kan ju vara helt naturligt och ofarligt, eller så kan det ligga någon sjukdom bakom (som för mig). När man går genom landstinget har de som regel att aldrig operera innan de undersökt varför ögonlocken hänger, för ibland är det ett symptom på en sjukdom. Nu behöver det ju absolut inte vara så i ditt fall, men det kan väl ändå vara skönt att veta att du är frisk, innan du opererar dig? Men det väljer du ju naturligtvis själv Glad 

Om det INTE beror på någon sjukdom, tror jag att det räcker att göra operationen en gång (men jag är ju ingen läkare, så jag vet inte säkert). Har man däremot en bakomliggande sjukdom (som jag har) så kommer ögonlocken att börja hänga ner igen efter x antal år, och operationen kommer att behöva göras om med jämna mellanrum.

Av de före & efter-bilder jag sett, så verkar det bli väldigt fina resultat! En tjej som skrev i den här tråden när den precis startat, hade fått göra om sin operation ett par gånger innan resultatet slutligen blev perfekt, men hon blev jättenöjd! Följer man de råd och tips man får efter operationen, skall det inte bli några fula ärr. Att operera övre ögonlocken kostar någonstans mellan 12.000-21.000 kr för bägge ögonen (enligt Art Clinic och deras hemsida). Kostnaden för just dig kan de garanterat inte säga utan att först ha undersökt dig. Går du via landstinget blir det gratis om du har frikort, annars ett par hundra kronor (som ett vanligt sjukhusbesök).

Hoppas att detta har kunnat hjälpa dig lite!

• Lady Gaga
    Helgapelga skrev 2011-02-08 12:30:22 följande:

Hej!

Jag tycker att du borde kolla upp orsaken till varför du har så tunga ögonlock, innan du opererar dig. Det kan ju vara helt naturligt och ofarligt, eller så kan det ligga någon sjukdom bakom (som för mig). När man går genom landstinget har de som regel att aldrig operera innan de undersökt varför ögonlocken hänger, för ibland är det ett symptom på en sjukdom. Nu behöver det ju absolut inte vara så i ditt fall, men det kan väl ändå vara skönt att veta att du är frisk, innan du opererar dig? Men det väljer du ju naturligtvis själv Glad 

Om det INTE beror på någon sjukdom, tror jag att det räcker att göra operationen en gång (men jag är ju ingen läkare, så jag vet inte säkert). Har man däremot en bakomliggande sjukdom (som jag har) så kommer ögonlocken att börja hänga ner igen efter x antal år, och operationen kommer att behöva göras om med jämna mellanrum.

Av de före & efter-bilder jag sett, så verkar det bli väldigt fina resultat! En tjej som skrev i den här tråden när den precis startat, hade fått göra om sin operation ett par gånger innan resultatet slutligen blev perfekt, men hon blev jättenöjd! Följer man de råd och tips man får efter operationen, skall det inte bli några fula ärr. Att operera övre ögonlocken kostar någonstans mellan 12.000-21.000 kr för bägge ögonen (enligt Art Clinic och deras hemsida). Kostnaden för just dig kan de garanterat inte säga utan att först ha undersökt dig. Går du via landstinget blir det gratis om du har frikort, annars ett par hundra kronor (som ett vanligt sjukhusbesök).

Hoppas att detta har kunnat hjälpa dig lite!

Ja, trots att jag gjort operationen 3 ggr så har jag inte fått några som helst fula ärr, det syns inte ens. Det enda är att man kan få känselbortfall. Jag har fått lite tillbaka, men i början känns det helskumt att lägga på mascaran t.ex Drömmer Det är absolut värt ingreppet för resultatet blir jättebra.
    Silence! I KEEL you!
  • annah75

Jag kommer få göra min på privatklinik fick jag veta igår :) Då halmstad hade så lång väntetid att de inte kunde hålla vårdgarantin så skickade de vidare mina papper till en privatklinik i samma stad jag bor i så hoppas att de hör av sig om en tid snart. Självklart kommer jag inte behöva betala mer än en vanlig patientavgift eftersom mitt sjukhus har avtal med dem.... Det känns jättebra att få göra det 'privat'...

Caribbean Princess: Jag tycker INTE du ska lägga de där pengarna själv på en op. Man behöver inte tjafsa med landstinget. Jag har bara häng på mitt ena öga, och inte ens så att det stör synen egentligen men stör mig nått otroligt rent kosmetiskt och blev erbjuden operation utan nått krångel...  Tycker du ska prata med en läkare och se vad de säger om det. Man bör alltid undersöka VAD det beror på...

Svar på tråden Någon mer som lider av ptos (hängande ögonlock)?