• lillamaa

kemiteknik eller molekylär bioteknik?

Jag försöker lägga upp en plan för framtida studier. Planen ser ut som så att jag tänkte söka in på ett tekniskt basår och sedan är jag lite osäker.
    Jag har tittat på en utbildning som civilingenjör i kemiteknik (http://www.chalmers.se/sections/vill_st … _180_200_p) och molekylär bioteknik (civilingenjör) (http://www.uu.se/node605?pKod=TMB2Y&lasar=10%2F11)

Är det någon som har läst något av dessa program? Hur hård är utbildningen?

Vilket av dem tror ni är värt att satsa på? Jag tänker framförallt på arbetstillfällen.

• Svar på tråden kemiteknik eller molekylär bioteknik?
  • DianaHeart

Hej, vad är det du vill jobba med i framtiden? Vilka ämnen tycker du är kul?
    Jag läser till Civilingenjör inom Kemiteknik (på LTH), min inriktning är läkemedel.
    Utbildningen är svår, kräver mycket tid och har man en bra studieteknik redan från start så är det inga problem.
    Beror även på vart du söker jobb och var du tänkt leta...jag ser hela Sverige som min arbetsplats...så arbetstillfällen lär förhopnningsvis finnas då..
    Är det något du undrar så fråga på...

• lillamaa

Jag (eller vi kanske jag ska säga för det gäller ju hela familjen) är beredda att röra oss över hela Sverige. Goben bor inte gärna i sthlm och jag trivs norrut. Men i slutändan kommer nog arbetsplatsen och lönen styra över vart vi hamnar. 
    Jag vet helt ärligt inte riktigt vad jag vill. Under min ungdom var jag inte speciellt intresserad av skolan då jag tyckte jag hade andra saker att fokusera på. Man kan väl säga att hela mitt kontaktnät (familjen och vännerna) består av ganska lågutbildade personer så jag har aldrig haft någon att vända mig till.

Idag läser jag på komvux. Jag har bland annat läst naturkunskap och insett att kemi och biologi verkar väldigt spännande. Jag har inte läst kemi eller biologi men försökt kika lite på ämnena själv. Celler, genmodifiering och liknande verkar vara väldigt spännande! Läkemedel och hur kroppen reagerar på olika kemikalier intresserar mig också.
    Jag kommer att söka in på ett tekniskt basår för att slippa läsa upp alla ämnen på komvux.
    Jag kikade lite på biokemi men många säger att framtiden efter det inte är speciellt ljus utan att man bör satsa på en civilingenjörs utb. Och det tycker jag låter vettigt.

Ibland funderar jag på om jag kommer klara av en sådan utbildning. Jag är ju som sagt inte omgiven av personer som kan dela med sig av sina erfarenheter, hjälpa och vägleda mig. Men samtidigt kommer jag att ångra det om jag inte försöker. Skiter det sig totalt så får jag väl utbilda mig till undersköterska eller någonting sådant ;D

Vad kommer du arbeta med i framtiden?

• DianaHeart

Låter som du har en bra plan..så långt tänkte jag inte då jag sökte till min utbildning, jag visste bara att jag gillade kemi, biologi och matte. Och ju mer jag studerade desto mer gillade jag det "kemiska i biologin",  människan, läkemedel och åt det hållet.

Att försöka helhjärtat och ge allt kommer ge resultat! Jag är i slutskedet på min utbildning, ska påbörja mitt examensarbete i november. Jag hoppas jag får jobba med forskning, utveckling på ett läkemedelsföretag...komma på en formulering som kan förändra världen är drömmen;).

Men civilingenjör inom Kemiteknik är en bred linje och du kan säkert finna något du gillar.
    Har vänner som läser molekylär bioteknik och även den är rätt intressant. Flera kurser läste vi tillsammans, dock har de kurser som genteknik, cellbiologi...osv vilka kemitekniken på LTH ej har. Så titta runt vilka kurser de erbjuder och välj den utbildning som lockar dig mest!

Tänk bara på att du måste ge mkt av din tid och energi på skolan, utbildningen kräver mkt! Men planerar man in sin tid rätt så går det, kan även tilläga att jag tog inga lån och jobbade på ICA under hela studietiden.
    Då du har barn så bara planera in studietiden och pluggtiden rätt så går det, då det är en rätt hård utbildning.

• Neko

Tycker du ska välja molekylär bioteknik med dina intressen =)

• lillamaa

Ja det lutar mot det. Eller  bara bioteknik som verkar vara det som erbjuds på de flesta skolor. Nu har jag inte hunnit titta runt allt för mkt men just Molekylär bioteknik har jag (hittills) enbart hittat i Uppsala.

• Neko

Jag vet att de hade det i Umeå tidigare, för några år sedan, när jag tittade igenom katalogen.

• Neko

Fast de kanske kallade det molekylär biofysik?

Svar på tråden kemiteknik eller molekylär bioteknik?