• Champis

Glutenfri fika- recept tack!

Nästa vecka ska jag stå för fika på jobbet. Får dessutom besök av 3 kollegor som jabbar i en annan stad. Ifredags fick jag veta att en är glutenintolerat. Jag vet vad gluten är osv men får ändå lite prestationsångest. Jag vill att alla äter samma sak så att man inte behöver göra någon affär om det. Det enklaste är nog en äppelkaka med glutenfria havregryn. Jag har googlat och sett att det finns speciella mjölmixer att köpa men eftersom jag aldrig provat känns det lite äventyrligt. Därför hoppas jag på goda råd & tips. Har du provat ett bra recept blir jag överlycklig om du delar med dig.

• Svar på tråden Glutenfri fika- recept tack!
  • nirakanna2

Kokostoppar är bara ägg, socker och kokos. De brukar stå med i vanliga kakböcker.

• kissen76

Jag brukar göra en smuldeg att ha över äpplena:
    100 g smält smör
    0,5 dl socker
    0,5 dl sirap
    1,5 dl havregryn
    1,5 dl glutenfri mjölmix

detta blandas bara ihop och kladdas på över äpplen, kan även ha lite kanel på äpplena.

• ElsaT

Här är ett recept på en kladdkakeliknande kaka som är fantastiskt god, och enkel!
    Helt utan mjöl.

Chokladtårta Varenne.

1dl starkt kaffe
    250g mörk choklad (tex marabous mörka, ej block)
    250g smör
    2dl socker
    4 st ägg

Värm ugnen till 175°, kläm fast ett bakpapper i form med löstagbar kant. Smörj kanten. Värm och smält på svag värme kaffe, smör och choklad i en gryta. Dra grytan av värmen och rör i socker till allt blandas. Rör i äggen. 
    Häll ner smeten i formen och grädda mitt i ugnen 50-60 min.
    Kyl tårtan.

• Champis

Tack så mycket för alla tips. I kväll ska jag baka. Utan era ideer hade det blivit svårt.

Svar på tråden Glutenfri fika- recept tack!