• Avell

Tips och råd vid omplacering av vår hund

Vi måste omplacera vår hund  och skulle vilja få tips och råd om vad vi ska fråga/titta efter för att hitta ett så bra och framför allt ett långvarit hem till henne. Hon har ju bott hos oss hela sitt treåriga liv och växt upp med våra två minsta barn så det känns ju som att vi adopterar bort ett av våra egna barn. Det är otroligt tufft för hela familjen men vi måste tyvärr göra så här       
    Så snälla vräk på med tips och råd nu så att det här hemska beslutet blir bra!

• Svar på tråden Tips och råd vid omplacering av vår hund
  • Kinya
    Jezamine skrev 2010-09-26 11:00:58 följande:
    Vill bara tillägga att vi köpet våran omplaceringshund via blocket.Det finns seriösa köpare där med.
    Jo, jag vet. Men sannolikheten är större att en oseriös köpare letar på Blocket än att en oseriös köpare kontaktar en rasklubb/seriös uppfödare av rashund. Alltså borde det vara större sannolikhet att hitta en seriös och bra köpare hos rasklubben/via uppfödaren.

Vad är det för raser som ingår?
  • Lathundarna

Se till att kolla vad de har för mål med sitt hundägande (framför allt om det är aktiva raser i er hund). Kolla hur mycket erfarenhet de har, hur de bor, hur de jobbar, dagpassning om hunden är ensam länge, etc. Alldeles för många skaffar hund och tror att det bara är själva inköpet som kostar och att hundar inte kräver alls mycket, så det hade jag varit tydlig med.

Ställen ni kan annonsera på utöver blocket är ju t ex vovve.net, aktivhund.se och så vidare.

• dezibel

Se till att ni skriver avtal på en lång prövoperiod så dom nya ägararna inte säljer henne vidare om det blir problem och att ni kan hämta hem hunden om ni märker att dom inte var vad dom utgav sig för.
    Oanmälda besök från er sida brukar vara ett sätt att kolla att hunden fick det som dom lovade.
    Jag tycker Hundstallet gör ett bra jobb med att matcha rätt hund till rätt ägare, kolla om dom har möjlighet att hjälpa er.
    Säljer ni privat, ta med hunden hem till dom för att kolla hur dom bor mm, ta er tid att stanna över dagen för att se hur dom behandlar hunden och om dom har kunskapen att ta hand om den.

• Alexandra

Vad är det för blandning? går ihop med andra hundar? kön? kan vara ensam korta stunder? grundlydnad som sitter? 

Enklare att veta vad man som är viktigt om man får lite mer info om hunden! 

• Avell

Känner inte riktigt för att skriva ut för mycket om henne här men hon är en liten hund med många raser i sej. Hon är inte så van vid andra hundar så det måste hon träna på, hon är ingen "färdig" hund så den nya familjen måste vara beredda på att hon kräver mycket träning och hjälp. Hon har även svårt att vara ensam hemma för det har hon aldrig behövt vara.
    Tack för tipset om att skriva ett avtal med lång prövotid på. Det är en av våra rädslor att hon får en framtid kringflyttandes bland en massa olika människor fast vi sitter och tror att hon har det bra hos en och samma hela livet.

• SeTa

Vi tog över en omplaceringshund i våras och skrev i avtalet att vi är skyldiga att kontakta föregående ägare om vi funderade på att sälja honom vidare igen. Vi är dessutom hans tredje hem, så det var verkligen viktigt att vi var seriösa.

• Fanny b
    dezibel skrev 2010-09-26 13:27:58 följande:
    Se till att ni skriver avtal på en lång prövoperiod så dom nya ägararna inte säljer henne vidare om det blir problem och att ni kan hämta hem hunden om ni märker att dom inte var vad dom utgav sig för.
    Oanmälda besök från er sida brukar vara ett sätt att kolla att hunden fick det som dom lovade.
    Jag tycker Hundstallet gör ett bra jobb med att matcha rätt hund till rätt ägare, kolla om dom har möjlighet att hjälpa er.
    Säljer ni privat, ta med hunden hem till dom för att kolla hur dom bor mm, ta er tid att stanna över dagen för att se hur dom behandlar hunden och om dom har kunskapen att ta hand om den.
    Sådana där avtal är inte juridiskt giltiga. Som säljare kan man erbjuda köparen en prövotid, där denne får chansen att se om hunden ifråga passar denne, och om så inte är fallet, kan då köparen lämna tillbaka hunden till säljaren. Men det är svårare, juridiskt sett, att som säljare kräva att ta tillbaka hunden mot köparens vilja. Detta beror på att hunden anses vara en vara, och säljare har inga rättigheter över sålda varor. Som säljare kan man givetvis fråga köparen om man får hälsa på hunden, men detta är ingen rättighet, och  vid oanmälda besök har köparen rätt att neka säljaren att komma in i dess bostad.
  • HelenFr

Åk hem till de som vill ha hunden och kolla hemmet, skriv ett avtal med dem om prövotid i 3 månader minst och att de inte får sälja den vidare, gå också på magkänslan, den är ofta rätt. Har varit jourhem själv och vissa som har verkat jättebra på papper har inte alls gått när man väl har träffat dem. Du måste se hur hunden reagerar i deras miljö och med alla familjemedlemmar. Och fastna inte vid pengar, hemmet är viktigare än alla pengar i världen, en fattig familj som kanske inte kan lägga ut flera tusen på en gång men kanske är bättre än någon som kan lägga ut pengar.
    Hoppas att ni lyckas hitta rätt.

• Avell

Tack snälla för alla bra tips. Vi tänker absolut inte på pengar då det viktiga är att hon får det bra, vi har faktiskt bara skrivit  500 kr i annonsen och därför får vi ju sålla bort en del underliga personer redan nu, men vi har redan några som verkar intressanta bara genom mejl men sen får vi se när vi träffas. Vi tänkte att de som verkar bra ska komma hem till oss först och träffa oss och hunden, sen måste vi nog tänka lite, sen vill vi åka till dom för att se hur de bor och så. Vi vill att hon ska få ett toppenbra liv men det känns otroligt svårt det här, vi ska lämna bort en av våra ungar, den håriga..

• hmcc

Skriver ni 500 kommer ni vara överösta av underliga personer som "bara" ser en billig hund.

En liten hund är alltid mycket lättare att hitta ett bra hem till än en stor.

• HelenFr
    Avell skrev 2010-09-26 22:45:15 följande:
    Tack snälla för alla bra tips. Vi tänker absolut inte på pengar då det viktiga är att hon får det bra, vi har faktiskt bara skrivit  500 kr i annonsen och därför får vi ju sålla bort en del underliga personer redan nu, men vi har redan några som verkar intressanta bara genom mejl men sen får vi se när vi träffas. Vi tänkte att de som verkar bra ska komma hem till oss först och träffa oss och hunden, sen måste vi nog tänka lite, sen vill vi åka till dom för att se hur de bor och så. Vi vill att hon ska få ett toppenbra liv men det känns otroligt svårt det här, vi ska lämna bort en av våra ungar, den håriga..
    Jag förstår att det är ett otroligt svårt beslut... Har  själv en liten jack russell och jag hade blivit helt knäckt om jag hade behövt lämna bort honom... Får mig är han också en av mina barn, så jag förstår dig verkligen... Om du behöver prata om det eller så, så får du gärna skicka till inboxen...kram
  • Ultreya

Möjligen borde man inte spä på något eventuellt dåligt samvete men hörde du dig själv i inledningen? Hur jobbigt det var och att det var som att adoptera bort ett av dina barn? Icke - för det skulle du aldrig göra. Vad är orsaken till att hunden ska omplaceras?
    Ni älskar henne och hon är tre år; men hon har ingen vardagslydnad, hon är inte van vid andra hundar och hon kan inte vara ensam hemma? Och ni sätter femhundra spänn?
    Förvisso var det en blandras - men envar förstår väl att man sätter ett högt pris för att sålla bort dårar, idioter och impulsköpare!?

Jag har ägnat mig åt omplaceringshundar och fungerat som jourhem i nästan 20 år nu. Det är jag som tar hand om vandringspokalerna, om hundarna andra ledsnar på, om hundarna som införskaffades på impuls, eller blev för besvärliga. Jag är inte cynisk och jag vill egentligen inte vara elak mot dig som "måste" omplacera hunden - men jag ser allting från omplaceringshundaras sida och därför står vi ganska långt ifrån varandra!
    Lycka till.  /Ultreya

• Avell

Först skrev jag ett långt svar till personen ovan men sen raderade jag det för jag behöver inte försvara mej och vårt beslut!
    Vad gäller priset så kommer vi inte ens ta 500 kr i betalt då det är det minst viktiga i detta, det viktiga är att hon får det bra hos rätt person och det är det jag ville ha tips på  inget annat!
    Du verkar vara en trångsynt och bitter person. Fortsätt du att provosera. Du känner inte oss och har ingen aning om vad som fått oss att ta detta beslut och du har inte med det att göra!

• Ultreya

Nej jag är absolut inte inte trångsynt - men bitter? Jovisst.
    Som sagt - efter alla omplaceringar som passerat under dessa år har jag hunnit möta den ena hundägaren mer nonchalant än den andra. Jag är både bitter och realist.
    Jag menade inte att ni behövde TA mkt betalt - men det skulle kunna stå så i annonsen för att sålla bort alla olämpliga hundägare som hör av sig. Och det som gjorde mig upprörd här, var just det faktum att du jämförde hunden med ditt barn när just det bara var hyckleri. Du älskar helt säkert din hund men sluta överdriv hundens betydelse för dig för du skulle aldrig göra dig av med ungen.
    Det faktum att du reagerar så dant på mitt inlägg, tyder väl på att du någonstans ger mig lite rätt. Varför slösa energi på någon som bara är ute och cyklar?  Men som jag sa; lycka till med hunden - och det menar jag till 110%.  /Ultreya

• qenzo
    Avell skrev 2010-09-28 10:02:24 följande:

Först skrev jag ett långt svar till personen ovan men sen raderade jag det för jag behöver inte försvara mej och vårt beslut!
    Vad gäller priset så kommer vi inte ens ta 500 kr i betalt då det är det minst viktiga i detta, det viktiga är att hon får det bra hos rätt person och det är det jag ville ha tips på  inget annat!
    Du verkar vara en trångsynt och bitter person. Fortsätt du att provosera. Du känner inte oss och har ingen aning om vad som fått oss att ta detta beslut och du har inte med det att göra!

Du kan ju alltid sätta ett högt pris i annonsen, och när ni väl funnit er hunds nya ägare kan ni meddela att ni säljer den för 500 eller kanske skänker bort den. Då har ni iaf sållat de som bara ser priset.
    Ska ni sedan ha spec klausuler i kontraktet, ta hjälp av en advokat.
  • Nickan10
    Ultreya skrev 2010-09-28 11:07:32 följande:

Nej jag är absolut inte inte trångsynt - men bitter? Jovisst.
    Som sagt - efter alla omplaceringar som passerat under dessa år har jag hunnit möta den ena hundägaren mer nonchalant än den andra. Jag är både bitter och realist.
    Jag menade inte att ni behövde TA mkt betalt - men det skulle kunna stå så i annonsen för att sålla bort alla olämpliga hundägare som hör av sig. Och det som gjorde mig upprörd här, var just det faktum att du jämförde hunden med ditt barn när just det bara var hyckleri. Du älskar helt säkert din hund men sluta överdriv hundens betydelse för dig för du skulle aldrig göra dig av med ungen.
    Det faktum att du reagerar så dant på mitt inlägg, tyder väl på att du någonstans ger mig lite rätt. Varför slösa energi på någon som bara är ute och cyklar?  Men som jag sa; lycka till med hunden - och det menar jag till 110%.  /Ultreya

Livet kan erbjuda mycket som man inte räknar med.
    Sjukdom, Olyckor med olika grader av invaliditet/kris som följd. Jag tror alla gör ett mycket moget övervägande innan man tar ett svårt beslut att lämna sin hund och jag tror också att man ofta väger in hundens bästa. Om man inte har möjlighet att ge hunden det den behöver i vardagen för att vara en lycklig hund så mår även hunden bättre av att byta hem. Om man inte är helt insatt i situationen ska man nog inte vara för snabb att dömma! Du har säkert sett mycket hemskheter men hundar som far illa och därav din reaktion.
    Till TS: Kan det vara ett alternativ att söka fodervärd på 2-3 år. Du får du vara med i hundens liv och verkligen känna efter om den nya familjen är helt rätt. Såklart skall man vara öppen med om att allt fungerar så kan köp av hunden bli aktuellt efter fodervärdstiden. Kanske ett dåligt förslag men något att fundera på iallafall. Jag tror att fodervärdar är en stabilare och tryggare grupp då de vet att ägarna kommer "hålla koll" på dem.
    Lycka till
  • hmcc
    Nickan10 skrev 2010-09-29 13:42:57 följande:
    Till TS: Kan det vara ett alternativ att söka fodervärd på 2-3 år. Du får du vara med i hundens liv och verkligen känna efter om den nya familjen är helt rätt. Såklart skall man vara öppen med om att allt fungerar så kan köp av hunden bli aktuellt efter fodervärdstiden. Kanske ett dåligt förslag men något att fundera på iallafall. Jag tror att fodervärdar är en stabilare och tryggare grupp då de vet att ägarna kommer "hålla koll" på dem.
    Lycka till
    Nu funkar inte fodervärdsgrejen riktigt så,utan vad du menar är en gratis hundvakt och det vill ingen vara.

Efter 2 - 3 år vill man inte lämna ifrån sig "sin" hund.

Seriösa fodervärdsavtal går ut på att man får hunden och inte blir övervakad av någon som vill ha tillbaka den.
  • gedansk

Vi har en renrasig schäfer att i vårat kontrakt SKK så står det att om vi inte kan ha kvar våran hund så köper kennel den tillbaka. Det enda som jag kan tänka mig skulle kunna vara en anledning är om mina barn skulle få astma el dyl och då skulle vi försöka att omplasera hunden hos våran släkt/familj. När vi köpte våran hund så hade vi ett långt samtal om oss och kennel berättade om hennes hundar, våran hund kostade 10 000kr och  det var det jag räknade med. Vi har även i kontraktet att vi ska göraa MH test och röntgen och vi har haft lera valpträffar hos kenneln. Blocket är jag själv tveksam till och skulle jag ta en omplasering  så är det genom en seriös kennel eller typ Hundstallet.

• hmcc
    gedansk skrev 2010-09-30 13:38:54 följande:
    Vi har en renrasig schäfer att i vårat kontrakt SKK så står det att om vi inte kan ha kvar våran hund så köper kennel den tillbaka. Det enda som jag kan tänka mig skulle kunna vara en anledning är om mina barn skulle få astma el dyl och då skulle vi försöka att omplasera hunden hos våran släkt/familj. När vi köpte våran hund så hade vi ett långt samtal om oss och kennel berättade om hennes hundar, våran hund kostade 10 000kr och  det var det jag räknade med. Vi har även i kontraktet att vi ska göraa MH test och röntgen och vi har haft lera valpträffar hos kenneln. Blocket är jag själv tveksam till och skulle jag ta en omplasering  så är det genom en seriös kennel eller typ Hundstallet.
    "Blocket är jag tveksam till?"
    '
    Vet inte folk vad blocket är?

Blocket är bara en förmedlingsplats, där kan man mao annonsera BÅDE om man är supermegaseriös och sjukligt oseriös.

Min absolut mentalt starkaste hund med alla papper i ordning har jag köpt via blocket.

Om man köper av en oseriös säljare på blocket så är det inte blockets fel utan på den som köper.
Svar på tråden Tips och råd vid omplacering av vår hund