• Anonym (förståringenting)

Vem bestämmer om man ska amma eller inte?

Jag är mamma till en underbar liten på 3 månader som jag helammar fritt och har gjort sen start, amningen har alltid fungerat helt perfekt och jag har inget emot att amma hur länge som bebisen än vill. Nu till problemet, min sambo har nu efter att ha fått förfrågningar från sin mamma varför vi inte ger bebisen flaska så han kan ta bebisen dit ensam "kommit på" att han (min sambo) vill att vi ger flaska några gånger i veckan. Bebisen ammar såpass ofta att det inte skulle finnas utrymme för mig att pumpa ut såvida jag inte satt uppe hela nätterna när bebisen sover, så det skulle då betyda att vi skulle ge ersättning och det är något jag absolut inte vill. Av den enkla anledningen att jag inte vill göra något som kan riskera vår problemfria amning! Han säger bara att han inte tror att det skulle ställa till problem och allt jag kan säga är att jag inte vill chansa med något som funkar så bra.

Men vem av oss bestämmer egentligen det här? =S

• Svar på tråden Vem bestämmer om man ska amma eller inte?
  • SilverEmma

Min åsikt är att om en mamma vill amma så ska hon givetvis få göra det. Sen är ju bara frågan HUR LÄNGE. Stå på dig och helamma tills barnet är 6 månader om det fungerar för dig och barnet, sen kan ni kanske ta upp diskussionen igen.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Jessa med 3

Jag skulle hänvisa till rekommendationerna om helamning i 6 månader. Ta med honom till BVC och ta diskussionen där om det känns svårt att få honom att lyssna! Vems behov ser han till egentligen?

• 3 Barnsmamma 06 09 11

Fungerade amningen bra och bebis går upp br ai vikt så skulle int ejag börja ge flaska. Han kommer hinna ta med bebis dit senare.
    Min undran är,varför vill hon att han ska komma dit själv me bebis???

Jessa med 3 skrev 2010-09-26 14:25:22 följande:
    Jag skulle hänvisa till rekommendationerna om helamning i 6 månader. Ta med honom till BVC och ta diskussionen där om det känns svårt att få honom att lyssna! Vems behov ser han till egentligen?
    Jag vet inte riktigt vems behov han ser till, han tror inte det skulle skada att ge flaska några gånger i veckan men jag vill inte chansa överhuvudtaget.
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2010-09-26 14:29:02 följande:
    Fungerade amningen bra och bebis går upp br ai vikt så skulle int ejag börja ge flaska. Han kommer hinna ta med bebis dit senare.
    Min undran är,varför vill hon att han ska komma dit själv me bebis???
    Ja allt med amningen fungerar helt perfekt och vår lilla växer så det knakar! Vår relation (min o svärmors) är ett problem i sig så det är väl kanske därför. Det är ju bara konstigt att det inte är något han kommit på tidigare förren hon tog upp det, bebisen har inte alltid ätit så ofta som nu så det har funnits många tillfällen för han att göra något själv med bebisen men det har inte varit intressant då.
  • NadiaMi

Så länge bebisen äter bra, går upp i vikt och mår bra så finns det ingen som helst anledning att börja ge ersättning.

Det handlar i första hand om BARNET, och hur gärna svärmor än vill träffa sitt barnbarn så får hon faktiskt stå ut med att träffa barnbarnet med mamman tills den första tiden är över och ersättning, smakisar och annan mat har börjat göra entré på hemmaplan.

Men att börja ge ersättning 'bara för att farmor ska kunna träffa barnbarnet ifred' är absolut ingen tillräckligt bra anledning i mina ögon.

NadiaMi skrev 2010-09-26 15:06:20 följande:
    Så länge bebisen äter bra, går upp i vikt och mår bra så finns det ingen som helst anledning att börja ge ersättning.

Det handlar i första hand om BARNET, och hur gärna svärmor än vill träffa sitt barnbarn så får hon faktiskt stå ut med att träffa barnbarnet med mamman tills den första tiden är över och ersättning, smakisar och annan mat har börjat göra entré på hemmaplan.

Men att börja ge ersättning 'bara för att farmor ska kunna träffa barnbarnet ifred' är absolut ingen tillräckligt bra anledning i mina ögon.
    Nej jag tycker inte heller det är en anledning som ska spela in och när sambon märkte att det inte är ett argument som fungera så ändrade han historien till att han vill kunna göra andra saker ensam med bebisen även fast det inte har varit intressant tidigare och helt plötsligt skulle det ske NU NU NU även fast jag försökte förklara att det kommer gå upp och ner ang hur ofta bebisen vill äta och att det kommer finnas tid för det med men det verka inte duga =S Känns som en helt absurd situation överhuvudtaget!

Någon som har varit med om samma?

• Anonym

Usch vet precis hur det är med egoister...

Min svärmor önskade redan under graviditeten att jag inte skulle kunna amma (har gjort bröstförminskning för många år sedan så det  var inte riktigt säkert att jag skulle kunna...) så att min sambo skulle kunna komma dit själv med barnet...
    Tji fick hon! Amningen fungerade perfekt...helammade i 6 månader och halvammade till 8 månader...

Stå på dig men inte för "nypa" till svärmor utan för att det faktiskt är väldigt bra för barnet. Hade varit en annan sak om amningen inte fungerat ordentligt, då tror jag att det tom kan vara skadligt för både mamma och barn...

Ja alltså problemet är ju inte vad svärmor säger det struntar jag blankt i, men det är svårt att nå fram till min sambo han säger jag vill ge flaska och jag säger jag vill amma och jag vet inte ritkigt vem det är som faktiskt ska bestämma det här.

Svar på tråden Vem bestämmer om man ska amma eller inte?