• MariaElionora

Varför är det så mycket åsikter om Hammarby sjöstad?

Vi var i helgen och tittade på en lägenhet i hammarby sjöstad. När jag har berättat om det på jobbet och bland vänner och bekanta så har nästan alla starka åsikter om området, framförallt negativa. Det är dyrt, fult, dåligt, plastigt, stelt, otrevligt osv osv. Jaha men uppenbarligen tycker inte vi det eftersom vi kollar på lägenhet där, men varför ska ändå folk spy sin galla över området. Dessutom folk som inte bott där.
    Om man tycker det är dyrt, fult, bedrövligt osv så finns det ingen som tvingar någon att bo där men varför har folk sådant behov av att spy galla över området då någon vill bo där?
    Detta gäller förövrigt även trådar jag läst om området.
    Det finns många ställen i stockholm jag inte vill bo i men jag spyr inte ut det till nån som bor där för det.

• Svar på tråden Varför är det så mycket åsikter om Hammarby sjöstad?
  • Trinity78

Min bror bor där och jag har fått uppfattningen om att det är ett fint, men dyrt ställe. Annars vet jag inte så mycket om det.

Reproductively challenged
  • shitvadjaghatar

Avundsjuka?

Om ni tittade på en lägenhet i Alby skulle ju folk hålla masken och le.

Hamamrby Sjöstad var faktiskt riktigt riktigt ruggigt för några år sedan när det var nybyggt.
    Inga barn ute, inga affärer, inga gräsmattor.

Idag när vi är där och hälsar på polare så är det en dröm! Nära stan, precis vid vattnet, massa ungar överallt, fina lägenheter  och bra gårdar.
    Men svindyrt!

• Tecken

När de första husen byggdes var det mycket prat i media om fuskbyggen. Kanske därför en del är negativa? Jag har inget emot området, känner folk som bör där.

• Argo

Du får leva med att folk har sin egen uppfattning om området. Gillar du det så kör på då, men varför ska folk inte få säga vad de tycker om området - särskilt som det är du som bjuder in till samtalet?

Hade det varit lika onödigt av dem att yttra sin åsikt om de bara hade sagt trevilga saker om området? 

• Argo
    Tecken skrev 2010-09-26 14:29:03 följande:
    När de första husen byggdes var det mycket prat i media om fuskbyggen. Kanske därför en del är negativa? Jag har inget emot området, känner folk som bör där.
    Hammarby Sjöstad som helhet är i planering och utförande ett av de största fuskbyggena på den här sidan 70-talets blåbetong så det är klart att det satt sina spår i folks medvetanden. Det finns fortfarande många problem kvar och en del av dem (tex tillgång till parkeringsplatser) är i stort sett omöjliga att lösa.

Men har man alla de slantar som krävs och vill bo i de husen så är det klart man kan göra det. Jag skulle dock aldrig betala det priset när man kan få en lika stor villa med trädgård i område som Mälarhöjden/Telefonplan/Älvsjö för samma summa. Men det är jag det.
  • MariaElionora

en villa i mälarhöjden för samma pengar???

Nja jag pratar ju inte illa om andras områden och sen har jag inte inbjudit till samtal utan kort och gått berättat. När vi flyttade till en annan del av sthlm hade ingen några synpunkter utan var mest nyfikna.

• Rosa30

Det är väl bättre att folk säger vad de tycker istället för att hålla tyst eller ljuga? Om ni inte har bott i Stockholm så länge så är det ju dessutom bra konsumentupplysning, speciellt om man ger exempel på områden som är mer prisvärda. Allt är ju subjektivt, och du behöver ju inte bry dig om vad folk säger så länge du själv tycker det är fint och tror att du kommer att trivas. Men som sagt, det fanns och finns en hel del problem med fukt och mögelskador i många hus, så det kan vara värt att kolla upp så ni inte av misstag köper en sjukt dyr lägenhet med dolda fuktskador, för det är INTE kul.

• Argo
    MariaElionora skrev 2010-09-27 15:22:45 följande:

en villa i mälarhöjden för samma pengar???

Nja jag pratar ju inte illa om andras områden och sen har jag inte inbjudit till samtal utan kort och gått berättat. När vi flyttade till en annan del av sthlm hade ingen några synpunkter utan var mest nyfikna.

Just det. 40-50 papp per kvadrat får du en lägenhet i Sjöstaden, eller en villa i nämnda områden, för. Eller, det är åtminstone utropsprisen .. så kan vi i alla fall säga.

Ja, du nämnde att ni funderar på området och inbjuder därmed. Du hade ju knappast blivit irriterad om alla bara nämnt positiva saker men nu är det som det är. Googla "Hammarby sjöstad" och "fukt".
  • Afrodisiac

Jag älskar Hammarby Sjöstad. Finns få områden som får mig att känna mig harmonisk och lugn som Hammarby Sjöstad. Ni gör ett bra val

• MariaElionora
    Afrodisiac skrev 2010-09-28 21:42:47 följande:
    Jag älskar Hammarby Sjöstad. Finns få områden som får mig att känna mig harmonisk och lugn som Hammarby Sjöstad. Ni gör ett bra val
    härligt

Min poäng med tråden är att det är skillnad på om man säger Hammarby sjöstad än något annat område. Skulle jag säga i princip vilket annat område som helst så säger inte folk en massa dåliga saker även om de tycker det.
  • TEDDEN

Men TS; det är ju en varningsklocka om det finns många, sedan tidigare, problem med fukt etc. HS är ju rel. nybyggt. 
    Inte så roligt att behöva flytta/åtgärda/skadeanmäla p ga en sådan sak om några år. Värt att kolla upp!  

• Tecken
    MariaElionora skrev 2010-09-28 21:57:08 följande:
    härligt

Min poäng med tråden är att det är skillnad på om man säger Hammarby sjöstad än något annat område. Skulle jag säga i princip vilket annat område som helst så säger inte folk en massa dåliga saker även om de tycker det.
    Wanna bet? Om jag säger Rinkeby, Norsborg, Lidingö så tror jag inte att folk är odelat positiva...
  • Afrodisiac
    MariaElionora skrev 2010-09-28 21:57:08 följande:
    härligt

Det är för att Hammarby Sjöstad inte är "lagom" Den passar inte in i Jantelagsramen...Fortsätt ni att leta lägenhet där. Det viktigaste är att ni trivs
  • Surkatt

Flytta dit om ni vill, men kolla upp om de har förbättrat dagissituationen.... En kompis till mej fick åka in till söder med sitt barn när de väl fick förskoleplats, och då hade de redan gjort slut på alla föräldradagar och var beroende av far och morföräldrar till barnpassning för att få vardagen att funka, så länge fick de vänta. det är ett par år sedan nu, så jag hoppas att det har blivit bättre!

Sedan är ju parkeringsmöjligheter för besökande under all kritik. Svårt att hitta parkering och asdyrt att betala, MEN det är fint där och mysigt med sjöpromenaderna...

Hoppas ni hittar en lägenhet ni kommer trivas i, vart det än blir någonstans!  

• Ia Monroe

Älskar HS det är helt ultimat!

• Kokomo
    Afrodisiac skrev 2010-09-28 22:04:26 följande:
    Det är för att Hammarby Sjöstad inte är "lagom" Den passar inte in i Jantelagsramen...Fortsätt ni att leta lägenhet där. Det viktigaste är att ni trivs
    Sjöstan är väl just definitionen av "lagom"! Förutom bostadspriserna då.
  • Nean79

Åh, vi bor i sjöstan och trivs så himla bra! Det är väl en framtida dagisplats som känns lite halvsvårt med tanke på ALLA här skaffar barn just nu, men det löser sig alltid! Det är det bästa vi gjort att flytta hit, heelt oslagbart! Hoppas ni hittar en lägenhet ni gillar!

• MariaElionora

Vi ska flytta ser det ut som men dagisplats är ju problemet som sagt. Jag har plats 102 nu på den med kortast kö. Vågar man hoppas att man får plats nästa höst?

Svar på tråden Varför är det så mycket åsikter om Hammarby sjöstad?