• memba

Över 3 å bajsar i blöja!

Jag har en kille som snart är 3 1/2 år

Han vill fortfarande bajsa i blöja samt att han har blöja nattetid! Det sistnämnda kan jag ta, men jag vet inte hur jag ska göra för att få honom att börja bajsa på toaletten.

Tips å råd!

Jag är dock emot tvång, utan resonerar mer att det kommer när det kommer - vi alla lär oss ju tillslut .. 

• Svar på tråden Över 3 å bajsar i blöja!
  • Kazeer

Min 3,5-åring ber om en blöja, när han behöver bajsa. Ibland frågar jag om han vill sitta på toaletten. Jag får oftast ett nej till svar. Men någon gång då och då vill han sitta på toaletten och gör då det han ska. Det får ta den tid det tar.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • vivianne

Vi mutade vår treåring med godis. Fungerade förvånande väl!

(då hade hon varit torr dag som natt flera månader men ville bajsa i blöja)

• gryning2

Min son bajsar i blöjan eller direkt i byxorna.... säger inte till alls. Jag tror som du säger att man kanske kan muta/uppmuntra så gott det går men att det handlar om mognad.

Mamma till H född 071017
  • skoladan

Köp inga blöjor. Ha inte blöjor hemma. Säg att det finns inga blöjor. Så länge ni köper blöjor finns ju möjligheten att bajsa i blöja. En som är 3,5 år ska bajsa i toa/potta. Det är självklart! Typisk I-landsgrej att kräva blöja för att bajsa. Går det i länder som Somalia, Darfur ,Haiti?? Nej, naturligtvis inte. Barnen där lära sig att bajsa utan blöjor. Kan dom, så kan våra unga i Sverige.

• örtagård
    skoladan skrev 2010-10-03 08:20:50 följande:
    Köp inga blöjor. Ha inte blöjor hemma. Säg att det finns inga blöjor. Så länge ni köper blöjor finns ju möjligheten att bajsa i blöja. En som är 3,5 år ska bajsa i toa/potta. Det är självklart! Typisk I-landsgrej att kräva blöja för att bajsa. Går det i länder som Somalia, Darfur ,Haiti?? Nej, naturligtvis inte. Barnen där lära sig att bajsa utan blöjor. Kan dom, så kan våra unga i Sverige.
    Varför är det självklart att ett sådant litet barn ska bajsa på toa eller pottan när det nu är vant vid blöjan? Att bråka runt toabesök är rent olämpligt. Även om det inte blir bråk, kan en stress leda till förstoppning. Har man inte varit med om det kanske men inte förstår hur svårt det är för barnet. Jag säger inte att en push nödvändigtvis leder till förstoppning men det är ju oomtivstat vanligt. Det är som sagt inte säkert att barnet blir stressat men tror man det , skulle jag avråda från att bara ta bort blöjorna utan istället övertala till mild träning som att sitta en viss stund varje dag - behöver inte vara när ni ser att bajset är på väg utan alltid efter frukosten eller så. Det kommer en tid rätt snart när han vill eftersom han kommer uppfatta den sociala normen. Då går det fort. Du känner ju ditt barn. Vår äldsta kunde vi aldrig ha pushat. Hon slutade bajsa i blöjan vid fyra men var helt TORR sedan tre år. Sonen har varit BLÖJFRI sedan han var två år MEN är inte helt pålitligt TORR vid tre år. Stor skillnad på att vara torr och blöjfri. Sen har han gått att bara vara bestämd med. VI bara bestämde pottan åt honom. Han sitter obekymrat när vi säger till.

Hur barn har det i andra länder är väl inte så relevant? Naturligtvis kan barn var blöjfria tidigt - de kan också lida av svår, obehandlad förstoppning och ständigt ha ont i magen. Det förekommer säkert på i många delar av världen. Såg en dokumentär om hur vanlig förstoppning var hos VUXNA i tredje världen som inte hade tillgång till trygga, rena och säkra toaletter. Hur kvinnor styrde om sitt ätande till natten för att inte behöva gå på toa på kvällen.
  • EMJW

Det har tagit många försök under två års tid innan vår son var redo att klara av pottan/toaletten. I somras gick det tillslut med hjälp av godis och små paket med presenter och även inköp av coola kalsonger. Tre år och fyra månader var han då. Vi har alltså försökt sedan han var ett och ett halvt och att det gick nu tror jag beror på att han var mogen för det. Förutom när han varit sjuk så har det inte hänt en enda olycka och han blev torr på natten på en gång och sover 12 timmar. Så jag tror att även om det känns hopplöst så går det fort när det väl händer. Plötsligt en dag så fungerar det bara. Lycka till!

Svar på tråden Över 3 å bajsar i blöja!