• Anonym (flytis)

Flytande eller sjunkande bajskorvar?

Jag och min sambo har diskuterat hur det kommer sig att bajskorvar ibland flyter och ibland sjunker. Är det någon som vet?
    Mina flyter kanske 99 gånger av 100 så man undrar ju vad det är som hänt den där hundrade gången! I tv-serien Riket så pratar ju Ernst-Hugo Järegård om att om ens bajskorvar sjunker är man i det närmaste döende. Riktigt så illa tror jag ju inte att det är, haha, men jag är väldigt nyfiken på vad det beror på. Glad

• Svar på tråden Flytande eller sjunkande bajskorvar?
  • MissLillan

Är det mycket fis/lyft i dem så flyter de ju så klart... Annars så sjunker de!

• LilaRos

i något du är vad du äter - eller liknande, så sa de att när en bajskorv flyter vet man att man ätit tillräckligt med fibrer. Sjunker den så har man ätit för lite fibrer.

• Anonym (dddd)

Det har att göra med kosten - har du ätit något med mkt luft i så flyter bajset eller om du ätit något som skapar gas.

• Anonym (flytis)
    MissLillan skrev 2010-09-26 20:46:10 följande:
    Är det mycket fis/lyft i dem så flyter de ju så klart... Annars så sjunker de!
    Åhå, jag hade fått för mig att det handlade om fibrer vs fett.
    Dessutom stämmer inte det med mina empiriska studier, hehe, eftersom jag idag var åt det mer lösa hållet men då sjönk de!
    Någon annan som har en teori om detta högst viktiga ämne! Flört
  • Anonym (flytis)
    Anonym (dddd) skrev 2010-09-26 20:47:09 följande:
    Det har att göra med kosten - har du ätit något med mkt luft i så flyter bajset eller om du ätit något som skapar gas.
    Ätit något med luft i? Kan man verkligen äta luft? :) Gasbildande mat kan jag gå med på även om jag trodde att gasen liksom samlades för sig och bajset för sig. :)
    LilaRos skrev 2010-09-26 20:47:00 följande:
    i något du är vad du äter - eller liknande, så sa de att när en bajskorv flyter vet man att man ätit tillräckligt med fibrer. Sjunker den så har man ätit för lite fibrer.
    Ja nått sånt trodde jag också att det handlade om. Men också att det kunde ha med fett att göra.
  • bizzziie

fast jag äter en massa fibrer och inte jättemycket fett och mitt bajs sjunker alltid!? Samma med sonen oftast.. sambon har jag inte frågat..
    Stämmer ju inte med ovanstående empiriska forskningar o påståenden!

• Anonym (flytis)
    bizzziie skrev 2010-09-26 21:02:53 följande:
    fast jag äter en massa fibrer och inte jättemycket fett och mitt bajs sjunker alltid!? Samma med sonen oftast.. sambon har jag inte frågat..
    Stämmer ju inte med ovanstående empiriska forskningar o påståenden!
    Argh! Mysteriet tätnar! Förvånad
  • Anonym

Jag vet varför!

Nu ska jag bara leta fram boken!!! 

• Anonym (Vet)

Jag har det alltså i ngn bok om kost. det är den jag ska leta fram :Skrattande

Svar på tråden Flytande eller sjunkande bajskorvar?