• Snova

Hur många efternamn har ditt barn?

På dotterns dagis är det i princip bara hon som har dubbelnamn. Jag tycker det är konstigt och vill kolla hur fördelningen verkar vara, här brukar man kunna få ganska många svar.

http://snovas.blogspot.com/2010/09/individualistisk-familj.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-27 13:25
    Jag VET att man bara kan ha ett efternamn, uttryckte mig slarvigt. Nu kan alla petiga typer sluta anmärka på det!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många efternamn har ditt barn?
  • Mymlan80

Rent lagligt kan man egentligen inte ha 2 efternamn. Det är endast det sista namnet som räknas som efternamn, de(t) andra är mellannamn.

Jag förstår inte vitsen med att ha 2 efternamn, verkar mest krångligt.
    Sonen har sambons efternam, när (om) vi gifter oss så byter jag troligast till hans efternamn.
    Det är smidigt om vi heter samma som familj.

Välkommen Liten 091203
  • C060908

Båda mina döttrar har ett efternamn vilket är mitt efternamn.. Varför krångla till det med två bara jätte jobbigt för barnet..

• Kazeer

Barnen, liksom maken och jag, har ett efternamn.

Jag har dessutom mitt efternamn som ogift som ett mellannamn. Det kan se ut som om jag har två efternamn men det är, som sagt, ett mellannamn och ett efternamn.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • nurken

Som redan sagt så får man rent juridiskt bara ha ett efternamn. Men jag vet jätte många som använder både mellan och efternamnet.

• alvaereva

Min dotter har ett, samma som mig och min man.

Förstår inte varför du tycker det är konstigt att bara ha ett efternamn?

• Dixie

mina barn har ett efternamn - samma efternamn som jag och min man har - det är väl inte konstigt att de flesta bara har ett efternamn........

• Sennaboo

Vi använder båda våra efternamn (fast ett av den ligger som ett förnamn för att vi alla ska kunna ha det Mannen kommer från Danmark och där är det vanligt att ha två efternamn. Dessutom har vi fina, ganska korta efternamn som passar bra ihop, så jag tycker att det är helt fint.

• Snova
    Mymlan80 skrev 2010-09-26 21:26:29 följande:
    Rent lagligt kan man egentligen inte ha 2 efternamn. Det är endast det sista namnet som räknas som efternamn, de(t) andra är mellannamn.

Jag förstår inte vitsen med att ha 2 efternamn, verkar mest krångligt.
    Sonen har sambons efternam, när (om) vi gifter oss så byter jag troligast till hans efternamn.
    Det är smidigt om vi heter samma som familj.
    I know! Får väl ändra TS om jag får för många gliringar om detta.
  • Snova
    Snova skrev 2010-09-26 21:41:59 följande:
    I know! Får väl ändra TS om jag får för många gliringar om detta.
    Hälften av inläggen påpekade visst just detta...
    alvaereva skrev 2010-09-26 21:30:08 följande:
    Min dotter har ett, samma som mig och min man.

Förstår inte varför du tycker det är konstigt att bara ha ett efternamn?
    Om du läser så ser du att jag inte tycker att det är konstigt att bara ha ett efternamn utan att jag tycker att det är konstigt att så få barn har "dubbelnamn".

• Trollet Ludenben

Min äldsta son har ett och det är mitt. Min yngsta har ett och det är hans pappas. Ser ingen anledning alls att krångla till det med ett mellannamn med.

Älskade ungar
Svar på tråden Hur många efternamn har ditt barn?