• Snova

Hur många efternamn har ditt barn?

På dotterns dagis är det i princip bara hon som har dubbelnamn. Jag tycker det är konstigt och vill kolla hur fördelningen verkar vara, här brukar man kunna få ganska många svar.

http://snovas.blogspot.com/2010/09/individualistisk-familj.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-27 13:25
    Jag VET att man bara kan ha ett efternamn, uttryckte mig slarvigt. Nu kan alla petiga typer sluta anmärka på det!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många efternamn har ditt barn?
  • La Lola

1 var o det räcker.

Alma har mitt efternamn och Hedda har makens.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • tjej87

Jag har två efternamn! Tror inte att ett av dom är mellannamn, någon som har koll på hur det var på 80-talet ang detta med namn?
    Mamma ville inte byta efternamn då vi är ensam släkt med hennes namn. Pappa har ett son-namn så det ville hon inte byta till. 
    Pappa har barn sen innan så han ville inte byta bort deras namn då hans exfru bytte tillbaka till sitt flicknamn medan deras barn behöll min pappas namn. Hade väl känts lite konstigt för honom om hans barn sen innan hade efternamn som varken deras mamma eller pappa hade.

Lösningen blev att jag och mina helsyskon fick både mammas speciella namn och pappas son-namn :) Har aldrig varit krångligt för oss, inte ens när vi var små. Så jag tror inte man krångar till det för barnen genom att ge dom två namn. Jag tänker ge mina barn två namn om min framtida man vill ha kvar sitt namn för jag vill föra mitt släktnamn vidare :)

• JuliaåRonjasmammis

Jag röstade på två trots att det egentligen handlar om ett mellan- och ett efternamn, förstod vad du menade ändå. Flört

Det är yngsta sonen som har mitt gamla "flicknamn" som mellannamn och makens som efternamn, samma kombination tog jag när vi gifte oss. Jag har en alldeles för stor del av min identitet i mitt gamla namn och ville inte att det skulle försvinna. Maken kände likadant för _sitt_ och då blev det som det blev.

Äldsta sonen har enbart sin pappas efternamn. Vi funderade och försöket få ihop en kombo på våra respektive namn men det lät inte riktigt klokt! Eftersom det var viktigare för mitt ex att hans släktnamn levde vidare så gav jag med mig på den punkten. Sonen vet däremot att han, när han vill, kan ansöka om namnbyte eller lägga till det som numera är mitt mellannamn men det tror jag inte att han gör.

Jag tycker det är hyfsat vanligt med två namn, minst en 4-5 stycken ser jag i mina barns respektive klasser iaf. Eller vanligt, inte ovanligt kanske är ett bättre uttryck.

Don't mess with my integrity!
  • HäckHäxan

Min dotter har ett,men så fort hennes pappa fått ändrat ordningen på sina två så kommer hon ha två, så att hon har mitt och hans släktnamn, är det tänkt iaf.

Det är en mörk tid i mitt land OCH jag trivs inte ett dugg med det!
  • Alfonsina

MIn son har ett efternamn, samma som jag och min man.

Makens pappa är från annat land och där är det vanligt med dubbelt efternamn, så det hade min man också. När vi skulle gifta oss så vägrade jag ta ett så långt efternamn (enligt Skatteverket fick jag välja om jag ville ha båda eller bara ta ett) och när maken hörde det tog han bort ett då han ville att vi skulle heta samma. Nöjda och glada är vi, vill inte ha för långt efternamn.  

• amg

Min dotter har två. Mitt o sin pappas.
    Mest för att bådas är egen tagna namn som vi vill föra vidare o dels för att den dagen hon får syskon så vill vi att hon får heta samma som dem (vi är skilda).

• slangbella

Ett. Sonen har mitt efternamn.
    Det är ett rätt ovanligt namn och om jag nån gång gifter mig så kommer jag inte att byta.

(¯`°?.¸ Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker ¸.?°´¯)
  • JAG är BÄST

Trollet har 2st "tilltalsnamn/förnamn"+ 2st efternamn" Det vi satte dit på honom + det han föddes med. Samma gäller efternamnen det ena som han har fråna sina bioföräldrar samt vårt efternamn.

Vi lät han ha kvar sina ursprungsnamn så får hangöra vad han vill den dan han blir så pass stor att välja själv ta bort eller ha kvar.

Svar på tråden Hur många efternamn har ditt barn?