• MrsEnglund

Amningshysteri-VARFÖR?

Är det någon som faktiskt VET varför alla är så hysteriska när det gäller att amma? I media, på BB, på MVC, på BVC, överallt!

Är bröstmjölken så himla mycket bättre än ersättning?

Jag tror att jag en av faktorerna varför jag misslyckades med amningen var all den press man fick på sig. Jag var så jävla olycklig!

Jag vet att det har gått lite i vågor det här med amning, typ trender...är det någon som varit med ett tag och vet mer om detta?

• Svar på tråden Amningshysteri-VARFÖR?
  • Hanna1978

Har inte varit med ett tag men läst på lite:)  WHO har gått ut för ett tag sen och rekomenderat att man ammar i två år. Detta gäller hela världen och jag kan förstå vitsen i u-länder där de inte har lika rent vatten som här. I och med detta ändrades rekomendationen av längden på amningen även i Sverige. Det har även bestämts på 80-talet(?) att bara de som aldrig ger ersättning räknas som heltidsammare annars är det deltidsammare. När denna "reform" infördes skönk ammningen kraftigt i statistiken eftersom de bara räknar heltidsammare. Sjukhhus kan få något slags certifikat som kallas "babyfriendly hospital" om de inom en halvtimme efter förlossningen hjälper mamman med amningen.

Så min slutsats är att sjukvården vill följa WHO:s rekomendationer samt vara babyfriendly.

Håller med om att det är en hysteri som jag tror ingen mår bra av...

Jag deltidsammade de två första månaderna för att jag orkade inte hålla på varannan timme dygnet runt utan min man tog två pass på natten med flaska. Min BVC-sköterska "var på mig" om detta så jag körde heltidsammning i en månad men då gick sonen ner en viktkurva. Då ombads jag att ge flaskan så ofta jag och sonen ville...

Jag är övertygad om att om vi mammor får vara mammor så bra vi kan och fokusera på det vi tycker är viktigt så får vi trygga starka barn.

(Jag har nu gått över till barnmat på burkFörvånad. Vill inte lägga tid på att stå vid spisen utan leker hellre med gossen. Nu struntar jag i vad folk säger. )

Lycka till!

• Pyris

Har faktiskt ingen aning.
    Det har något med att göra att eftersom vi är med i WHO så får vi samma direktiv som dom i U-länderna, där det inte finns rent vatten och ersättningen späs ut pga att dom inte har råd.
    Men så är det ju inte här, vi har ju jätte bra vatten och vi behöver inte spä ut ersättningen heller.
    Men jag förstår faktiskt inte heller varför andra kvinnor har så förbaskat ont av hur andra mammor väljer att ge sina barn mat. Helt befängt faktiskt. Jag kommer ihåg att jag faktiskt startade en tråd och frågade.. men tro det eller ej.. jag fick inga svar på den frågan.

• Björkpollen

Vad jag har läst och förstått så finns det mycket forskning på amning och allt det skydd som barnet får i och med amningen, att det är ett skydd som räcker långt i livet på en massa områden.

Det kan ju vara en anledning så god som någon. 

Jag tycker alla ska göra som de vill, men jag tycker det är märkligt med dem som ska dra jämlikhetsfrågan så snävt på denna punkt att pappan ska kunna ta lika mycket ansvar som mamman och att man av den anledningen inte ska amma. 

Jag tror också på att amningen fyller många funktioner och därför har jag valt att amma även fast det har varit tufft ibland. Jag ville ta den kampen. Det finns kanske andra fighter i livet jag inte tar, men amningen ville jag klara eftersom det känns som det mest naturliga i världen att barnen diar sin mor.

• Mrs Westrum

Kunde inte ha uttryckt det battre sjalv. :)

• Helene70
    Björkpollen skrev 2010-09-26 21:52:34 följande:

Vad jag har läst och förstått så finns det mycket forskning på amning och allt det skydd som barnet får i och med amningen, att det är ett skydd som räcker långt i livet på en massa områden.

Det kan ju vara en anledning så god som någon. 

Jag tycker alla ska göra som de vill, men jag tycker det är märkligt med dem som ska dra jämlikhetsfrågan så snävt på denna punkt att pappan ska kunna ta lika mycket ansvar som mamman och att man av den anledningen inte ska amma. 

Jag tror också på att amningen fyller många funktioner och därför har jag valt att amma även fast det har varit tufft ibland. Jag ville ta den kampen. Det finns kanske andra fighter i livet jag inte tar, men amningen ville jag klara eftersom det känns som det mest naturliga i världen att barnen diar sin mor.

Jag är inte något stort fan av naturlighetsargumentet eftersom det egentligen inte säger någonting.
    Att något är "naturligt" innebär inte per automatik att det är bra. Incest är också "naturligt" ur ett biologiskt perspektiv men det betyder ju inte att det är bra. Eller?

Jag tror att många kvinnor egentligen menar att "jag VILL amma" när dom säger "jag ammar för att det är naturligt". Man drar helt enkelt till med något som man har hört om och om igen utan att egentligen tänka på innebörden av uttalandet.

Om man vill amma för att man anser att det är mysigt eller nödvändigt ur ett hälsoperspektiv så ska man givetvis amma och t.o.m. få stöd från sjukvården eller andra kunniga inom ämnet.  

Om man däremot inte är övertygad om hälsoeffekterna och anser att dom är starkt överdrivna (vilket många anser) OCH inte vill amma så ska man givetvis inte amma. Detsamma gäller om man vill dela på matningen med pappan (jag gör det själv och skulle aldrig vilja ha det på något annat sätt). 

Det är upp till var och en att välja hur man vill föda sitt barn eller om man vill amma ett lite större barn av andra anledningar än att ge mat!

Det var ett reportage om just detta på rapport i våras där en av landets ledande forskare inom amning, astma och infektioner blev intervjuvad. Intressant....:
    http://svt.se/2.22620/1.1882093/flaskan_vacker_starka_reaktioner 

• Mrs Westrum

Vad menar du med att Incest ar naturligt? Vilka djur betacker sina egna avkommor menar du? Jag tycker att naturlighetsargumentet ar det allra starkaste.

• Cocco

Ingen aning men jag har då inte stött på någon amningshysteri någonstans snarare tvärtom har jag flera gånger fått för förklarat för mig att jag inte borde tycka att amningen är så viktig.

• Dr Mupp

amningshystering är ungefär lika stark och levande som ersättningshysterin. Det är bara det att oftast ser man bara den ena. De som ger flaska ifrågasätts för att de ger flaska. De som ammar ifrågasätts för att de ammar och sjukvården står där emellan och spär på.

Amning är det normala, ungefär som att gå är det normala och de flesta kvinnor vill helamma 4-6 månader. Det är bara några procent som inte vill amma alls.  Ändå är det bara ca 50% som helammar vid 4 månader. Och detta för att vården sviker kvinnorna. De går ut med ord som amning är bäst, men de ger inte den hjälp som behövs för att det ska bli en fungerande amning. Om man får höra att amning är bäst och sen inte får hjälpen för att faktiskt kunna ge det som är "bäst" klart man mår dåligt då. Alla vill vi ju ge våra barn det bästa (även om vi inte alltid är överrens om vad det är). Inte kostigt att det känns som en amningshysteri.

Det är faktiskt inte ok av vården att svika kvinnorna på det här sättet. Om nu nästan alla vill amma så är det vårdens uppgift att se till att kvinnorna får den hjälp de behöver för att kunna amma.

Den andra hälften som faktiskt lyckas helamma i 4 månader  (för att de slipper problem eller har tur nog att få rätt hjälp och lösa problemet) får istället känna på ersättningsstressen.  Så fort bebisen inte går upp enligt BVC-kurvorna (som är gjorda efter ersättningsbarn) så ska det sättas in ersättning. Ja ersättning ses som ett mirakelmedel som kan lösa allt och amningen är roten till alla problem. Klart det känns som ersättningshysteri när man faktiskt vill amma och alla prackar på en ersättning.

Lösningen är vårdens uppgift. De måste mycket bättre på att ge amningshjälp, detta långt innan det blir problem så skulle de flesta kunna helamma. Inte alla, men de flesta. Färre kvinnor skulle må dålig över en misslyckad amning. Men vården måste också bli mer lyhörd. Visserligen är det inte så många kvinnor som inte vill amma, men de finns och de ska respekteras och de ska få den hjälp och den information de har rätt till för att kunna ge flaska och ersättning på ett så bra sätt som möjligt.
    BVC måste få mer kunskap. Det finns massor med BVC sköterskor som faktiskt inte kan tolka BVC-kurvona. De tror att alla barn måste ligga på mittenkurvan annars är nått fel och när det kommer till amningskunskap och ersättningskunskap så ligger de ju långt under nivårt som borde ses som ok.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Modgun

Antagligen för att vissa tydligen har ett så innehållslöst liv så att de måste gnälla på folk som väljer eller som inte kan amma sitt barn

• Zaria

Har aldrig upplevt någon ammningshysteri.

Däremot en enorm hysteri om att ammning minsann inte alls är viktigt.

Svar på tråden Amningshysteri-VARFÖR?