Björkpollen skrev 2010-09-26 21:52:34 följande:
Vad jag har läst och förstått så finns det mycket forskning på amning och allt det skydd som barnet får i och med amningen, att det är ett skydd som räcker långt i livet på en massa områden.
Det kan ju vara en anledning så god som någon.
Jag tycker alla ska göra som de vill, men jag tycker det är märkligt med dem som ska dra jämlikhetsfrågan så snävt på denna punkt att pappan ska kunna ta lika mycket ansvar som mamman och att man av den anledningen inte ska amma.
Jag tror också på att amningen fyller många funktioner och därför har jag valt att amma även fast det har varit tufft ibland. Jag ville ta den kampen. Det finns kanske andra fighter i livet jag inte tar, men amningen ville jag klara eftersom det känns som det mest naturliga i världen att barnen diar sin mor.
Jag är inte något stort fan av naturlighetsargumentet eftersom det egentligen inte säger någonting.
Att något är "naturligt" innebär inte per automatik att det är bra. Incest är också "naturligt" ur ett biologiskt perspektiv men det betyder ju inte att det är bra. Eller?
Jag tror att många kvinnor egentligen menar att "jag VILL amma" när dom säger "jag ammar för att det är naturligt". Man drar helt enkelt till med något som man har hört om och om igen utan att egentligen tänka på innebörden av uttalandet.
Om man vill amma för att man anser att det är mysigt eller nödvändigt ur ett hälsoperspektiv så ska man givetvis amma och t.o.m. få stöd från sjukvården eller andra kunniga inom ämnet.
Om man däremot inte är övertygad om hälsoeffekterna och anser att dom är starkt överdrivna (vilket många anser) OCH inte vill amma så ska man givetvis inte amma. Detsamma gäller om man vill dela på matningen med pappan (jag gör det själv och skulle aldrig vilja ha det på något annat sätt).
Det är upp till var och en att välja hur man vill föda sitt barn eller om man vill amma ett lite större barn av andra anledningar än att ge mat!
Det var ett reportage om just detta på rapport i våras där en av landets ledande forskare inom amning, astma och infektioner blev intervjuvad. Intressant....:
http://svt.se/2.22620/1.1882093/flaskan_vacker_starka_reaktioner