• MrsEnglund

Amningshysteri-VARFÖR?

Är det någon som faktiskt VET varför alla är så hysteriska när det gäller att amma? I media, på BB, på MVC, på BVC, överallt!

Är bröstmjölken så himla mycket bättre än ersättning?

Jag tror att jag en av faktorerna varför jag misslyckades med amningen var all den press man fick på sig. Jag var så jävla olycklig!

Jag vet att det har gått lite i vågor det här med amning, typ trender...är det någon som varit med ett tag och vet mer om detta?

• Svar på tråden Amningshysteri-VARFÖR?
  • Modgun
    Zaria skrev 2010-09-28 11:03:17 följande:
    Har aldrig upplevt någon ammningshysteri.

Däremot en enorm hysteri om att ammning minsann inte alls är viktigt.
    Sök här på fl så finns massor av trådar om just det. I vissa trådar så har det stått att man är wt om man flaskmatar sitt barn, eller att man till och med skulle kunna vara psykiskt sjuk om man inte ammar.
  • Zaria
    Modgun skrev 2010-09-28 11:06:01 följande:
    Sök här på fl så finns massor av trådar om just det. I vissa trådar så har det stått att man är wt om man flaskmatar sitt barn, eller att man till och med skulle kunna vara psykiskt sjuk om man inte ammar.
    Fast det låter snarare som ett troll som skrivit, jag tänker mer på den allmänna inställningen.
  • Modgun
    Zaria skrev 2010-09-28 11:08:05 följande:
    Fast det låter snarare som ett troll som skrivit, jag tänker mer på den allmänna inställningen.
    Nej det var inga troll som skrev.

Ja den allmänna inställningen är väl skit i andra och sköt dig själv. Men som sagt det finns massor av trådar där man blir idiotförklarad av amningsfacister för att man flaskmatar och vice versa.

Jag anser att sålänge barnen får mat så är det väl skitsamma liksom.
  • vittra

Jag har upplevt tvärtom...

Bebis vill amma sig till sömns - Usch och fy, det är farligt! Kör 5mm!

Bebis vill amma tätt - Börja med ersättning, din mjölk räcker inte!

Bebis har en ökningsperiod - Din mjölk har sinat, ge ersättning!

Bebis ammar på nätterna - Du har inte tillräckligt med mjölk, börja med ersättning eller ge välling/gröt på kvällen så att h*n blir mätt!

Bebis har kolik - Du ammar för mycket!

Bebis är 4 mån - Nu måste du börja med smakisar! Mjölken sinar vid denna magiska tidpunkt! Och bebis överlever inte på bara bröstmjölk!

Bebis är 6 månader - Nu måste du sluta amma, bebisen måste äta riktig mat!

Bebis är 8 månader - ... man får inte amma när bebisen är så gammal, bebis ska äta riktig mat. Punkt slut.

• Dr Mupp
    vittra skrev 2010-09-28 11:26:44 följande:
    Jag har upplevt tvärtom...

Bebis vill amma sig till sömns - Usch och fy, det är farligt! Kör 5mm!

Bebis vill amma tätt - Börja med ersättning, din mjölk räcker inte!

Bebis har en ökningsperiod - Din mjölk har sinat, ge ersättning!

Bebis ammar på nätterna - Du har inte tillräckligt med mjölk, börja med ersättning eller ge välling/gröt på kvällen så att h*n blir mätt!

Bebis har kolik - Du ammar för mycket!

Bebis är 4 mån - Nu måste du börja med smakisar! Mjölken sinar vid denna magiska tidpunkt! Och bebis överlever inte på bara bröstmjölk!

Bebis är 6 månader - Nu måste du sluta amma, bebisen måste äta riktig mat!

Bebis är 8 månader - ... man får inte amma när bebisen är så gammal, bebis ska äta riktig mat. Punkt slut.
    Bebis är 1 år - nu måste det vara nått allvarligt fel på mamman om hon ammar. Hon är säkert pedofil eller vill inte att bebisen ska växa upp.

Bebisen mjölkallergisk - nu måste du sluta amma och ge mjölkfri ersättning
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Helene70
    Dr Mupp skrev 2010-09-28 12:32:03 följande:
    Bebis är 1 år - nu måste det vara nått allvarligt fel på mamman om hon ammar. Hon är säkert pedofil eller vill inte att bebisen ska växa upp.

Bebisen mjölkallergisk - nu måste du sluta amma och ge mjölkfri ersättning
    Jag tror att dom flesta är överens om att de två grupper som utsätts för mest påhopp är mammor som inte VILL amma och mammor som VILL långtidsamma.

Intoleransen är fruktansvärd oavsett vartåt den är riktad!

Själv så blev jag utsatt för en kraftig amningsfanatism på BB medans min vännina fick höra att hon är en "äcklig pedofil" för att hon ammar sitt "stora" barn. Lika illa och vidrigt!
  • MrsEnglund

Åååh tack allihopa. Jag förstog nog inte att det även fanns en ersättningshysteri. Vad BVC kämpar för att få oss att må dåligt eller hur?

Det är inte alltid lätt att stå upp för det man tror på, man vill ju kunna lita på att en sköterska borde veta bäst, men så är det ju inte alltid.

Får jag barn igen kommer jag försöka amma, tycker också att det känns mest naturligt. Men jag tänker då inte gå o deppa ihop om det inte skulle funka och jag tänker absolut inte kämpa med det lika länge som jag gjorde nu.

• Modgun
    MrsEnglund skrev 2010-09-29 14:12:00 följande:
    Åååh tack allihopa. Jag förstog nog inte att det även fanns en ersättningshysteri. Vad BVC kämpar för att få oss att må dåligt eller hur?

Det är inte alltid lätt att stå upp för det man tror på, man vill ju kunna lita på att en sköterska borde veta bäst, men så är det ju inte alltid.

Får jag barn igen kommer jag försöka amma, tycker också att det känns mest naturligt. Men jag tänker då inte gå o deppa ihop om det inte skulle funka och jag tänker absolut inte kämpa med det lika länge som jag gjorde nu.
    Jodå det finns lika många ersättnings"facister" som amnings"facister" är jag rädd.
    Det viktigaste är ju inte var maten kommer ifrån ,utan att barnen får mat. Det är ju viktigast. För mig iaf.
  • straw2008

Jag blev precis kallad sjuk i huvudet i en amningshysterisk tråd, inlägges togs dock snabbt bort så många kände sig nog kränkta. I samma tråd berömmer mammor varandra utifrån hur mkt brösten blöder osv.... 5 mjölkstockningar då får man mest beröm maratonamming o blödande bröstvårtor slår oxå högt i hur bra dessa mammor tycker att varandra är. I en annan tråd gick de så långt att amningsfanarikerna tyckte att adoptivföräldrar skulle försöka få igång en mjölkproduktion..... Jo jag tackar ja....

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • straw2008

Men snälla vem ( visa källa annars skitsnack) påstår att det är farligt att amma till sömns? Du överdriver ju något fruktansvärt. Sen ser jag personligen inget beundransvärt i att amma varje halvtimme, bättre att dela påarningen så även mamma kan ha EN sekund över till syskon eller att sova/ta en dusch osv

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
Svar på tråden Amningshysteri-VARFÖR?