• Anonym (orolig)

Krampkänsla i halsen och tungt att andas - orolig :(

Jag har sedan en tid tillbaka en läskig känsla i hals och bröstet...
    Det känns som att jag hela tiden har lite jobbigt med andningen, typ som att jag skulle ha astma men jobbigt både på in och utandning. Det är inget som hindrar mig mycket i vardagen men det är jobbigt att känna såhär och jag är orolig för vad det kan vara..

Dels är det alltså tungt att andas, sen har jag attackvis väldigt ont i halsen och ibland upp mot öronen och hakan. Det känns som att halsen liksom krampar på något konstigt sätt...
    Och sen har jag även ont i bröstet stundvis och mest nere mot magen precis vid diafragman...
    Jag kan också ha ont i nacken, speciellt när jag böjer huvudet bakåt.
    Ibland kan det korta korta stunder kännas som att det är påväg att börja domna i hakan och underläppen också...

Det har gjorts en lungröntgen, vanlig såndär snabbröntgen alltså ingen CT eller MR, och den visade tydligen ingenting..

Jag är orolig och undrar om någon känner igen det här?
    Min husläkare är på semester och kommer om ett par veckor men jag undrar om det finns fler undersökningar som man kanske bör göra?

• Svar på tråden Krampkänsla i halsen och tungt att andas - orolig :(
  • Anonym (Paniken själv)

Låter som en rejäl panikångestattack. Tyvärr.
    Känslan du beskriver vill jag likna med min, men jag tycker de känns som "stypgrepp".
    Ofrivilliga kramper/spänningar som ger stort obehag.
    din situation förövrigt med symtom du beskriver hänger ju ihop med psykosomatiska bekymmer. Alltså stress och påfrestingar ger sig till känna genom att spela dig ett spratt.
    Magkatarr som känns i diaframan hänger ihop, samt att dessa syror som utsöndras där kan väl kalla det dolda uppstötningar om du inte känner av dom annars, kan ge känningar i hjärttrakten.
    Mage, hals bröstet, brukar nog vara kanska vanliga ställen att känna av när man egentligen mår skit inombord.

Jag lider själv av ångestattacker sedan många år. Samma problematik.
    Jag blir ofta livrädd att de är en allregichock. Men inom en timme är de hela över.

Mitt mysiga feelgood tips är: Dämpa belysningen, tänd lite värmeljus, Ta en lång varm dusch, ett fotbad, smörj in dig, massera lite i nacke och över bröstet. det är många spänningar som släpper kan jag lova.
    Prata med någon som står dig nära, lätta hjärtat. Sätt ord på hur du känner, de är inte många som verkligen förtår känslan, men du kan må bättre av att få de sagt.
    Kast dig in i en bra bok, eller lös korsord, distrahera dig lite.

Givetvis ska du gå till din läkare, utesluta andra fysiska åkommor. Men jag tror faktiskt att du kan lida av ångestattacker. det finns även bra direktverkande mediciner som kan vara till stor hjälp.
    Men viktigast av allt, Ta hand om dig!

• Anonym (orolig)

Jo just det.. gastroskopi har ju också gjorts och då såg man inget konstigt.. inte ens en magkatarr...

Jag har hört från många att det låter som ångest och panikattacker.. Men jag kan inte riktigt tro det..

Det håller liksom inte i sig på de sätten jag hört att det oftast gör..

För mig kan det komma med molvärk i ryggen i ett par timmar och sen får jag astmakänsla i ett par timmar och panikkramp i halsen som håller i sig i 2-20 min och sen kommer och går under hela dagen...

Vad jag förstår så är panikattacker mer så att det kommer pang bom och är för jäkligt i en timme och sen är man typ som vanlgt..?
    Mitt mående håller ju i sig hela tiden..

Jag vet inte hur många gånger per dag jag är påväg att tänka att NU måste jag in till sjukhus för jag kan snart inte andas....

• Anonym (orolig)

Och tack snälla för ditt fina svar glömde jag säga!

• Jisa

Struma? Kan ge sådan känsla. Har de kollat dina sköldkörtelvärden?

• Anonym (orolig)
    Jisa skrev 2010-09-26 22:50:29 följande:
    Struma? Kan ge sådan känsla. Har de kollat dina sköldkörtelvärden?
    Ja, det har de kollat och de var bra..
  • Jisa

Fast nu läste jag lite mer nogrant. Låter som panikångest som ni redan varit inne på. Jag led av PÅ för några år sen och känner igen det du skriver.

• Menhir

I våras hade jag under flera månader väldigt svårt att få luft och halsen krampade. Var hos VC och tog prover som var ua. Som alltid angavs "stress" som orsak även fast jag itne kände mig särskilt stressad.

Eftersom jag är tandläkare borde jag ha varit mer uppmärksam men jag märkte inte att jag börjat bita ihop tänderna och pressa tungan upp mot gommen - och det räckte för att ge symtom som gjorde mig skitskraj, jag trodde jag hade fått panikångest fast det "bara" var totalt överbelastade muskler. Få saker är så ångestskapande som att känna att man inte får luft så det blir ju lätt en ond spiral med sömnlösa nätter, hjärtrusningar...

Jag har nu börjat med träningar för tungmusklerna och blev mycket mycket bättre på någon vecka! Värt att pröva för det är helt utan biverkningar och hjälper det så hjälper det och annars gör det ingen skada.

1: bit aldrig ihop tänderna, de ska ALLTID (utom när man tuggar o sväljer) ha ett mellanrum på en knapp cm.

2. tungan ska ligga passivt i underkäken, inte i gommen

3. träning flera gånger/dag: "jogga" med underkäken - små snabba rörelser för att mjuka upp. Rulla ihop tungan bak i svaljet och sträck sedan ut den så långt du kan. Upprepa detta 5-6 gånger flera gånger/dag.

4. gapa och sätt pekfingrarna på hörntänderna och håll emot lätt när du stänger munnen (får tungbottenmuskulaturen som fäster på halsen att slappna av). Upprepa flera gånger/dag.

• monica84

panikångest säger jag... sån känsla har jag dagligen o jag lider av panikångest...

hoppas att de hjälpte dig lite för mitt svar...

jag trodde att jag skulle dö första gången jag fick panikångest... kan vakna mitt i natten av den känslan, jag gick till en psykolog för jag hade en känsla av att mitt problem satt djupare o de gjorde de med.

Kan eller vill inte rekomendera dig något då jag inte är ngn läkare eller expert.

• lycklig i livet

Hej ett tag sedan det skrevs här. Panikångest låter ej troligt då den är övergående. Symptomen du berättar om tyder mer på GERD. Googla på det så inser man att läkare ställer oftare ångest än GERD i Sverige än i Europa. Jag har haft problem i flera år och dem är konstant. Losec 20 mg en om dagen i 14 dgr, (kör dem några per år) träning som beskrevs lite längre upp för tungan. Ändra matvanor, mindre fet mat, minska alkohol, mindre vitlök. Detta minskar mina symtom. Men har man fått Gerd så har man det för livet. Det är reflux. Jag hade alla symptom utom sura uppstötningar. Jag fick diagnos stress.

• Blåbäret0

Har liknande och vet inte ännu vad det beror på, om det är ångest eller astma. Men jag fick en inhalator på recept, bricanyl som vidgar luftrören.

Vad jag förstått så kan bägge åkommorna orsaka spända och trånga luftgångar, pga att andningen "stressar upp" dem. Så kanske är bricanyl något för dig med? Tar inte bort klumpen (på mig iallafall) men andningen blir lättare!

• Houdini

Och nu ska jag skrämma upp lite grand.

Jag hade det ungefär som du beskriver det i stort sett hela förra året, jag skyllde det på halsbränna då jag har magsår och magmunsbrock. Och när jag fick så i tex affärer skyllde jag det på PÅ . Jag har ju haft PÅ i många år.

Sen blev jag sjukare i oktober, (jag fick medicin som tog bort värken i magen och lederna. Vilket gjorde att jag kunde äta ordentligt igen och då blev jag också rörligare och mer aktiv)
    Av någon anledning bad jag min husläkare om ett EKG för maken och jag pratade om att det var svårt att veta om det var PÅ halsbränna eller något med hjärtat för alla ger lika symptom. Han avfärdade mig ganska hånfullt med att om jag var orolig skulle jag åka in akut.

I början på december fick jag precis som TS beskriver trånga luftrör och jag var andfådd, det blev senare på natten ambulansfärd till Lunds lasarett och jag blev inlagd och tio dagar senare blev jag hjärtopererad en Bypass kvadruppel sådan. Värken jag hade haft var varken PÅ eller halsbränna utan kärlkramp. Har inte haft ett enda PÅ sedan OP inte heller någon halsbränna.

Hade jag inte opererats hade jag inte levt ens ett år till tror läkarna, då jag var en massiv hjärtattack som bara väntade på att slå till.

Är man kvinna och har skumma symptom i bröstregionen, och är överviktig, har högt blodtryck, höga kolesterolvärden, röker, har diabetes KRÄV att läkaren tar er på allvar och Kräv ArbetsEKG vanligt EKG visar vanligtvis inget förrens det har gått väldigt långt.

Vet ni inte något om era värden se till att kolla upp dom.

Fortfarande tas inte kvinnor riktigt på allvar när det gäller hjärtat, jag är ett typexempel på det.

Jag hade fyra av fem varningssignalerna men läkarna valde att bortse från det då jag är "ung" (47år) och multisjuk.                        

• Elin 885

alleergiastma+ pollenallergi?

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Linab1

Hemsk,har liknande besvär och har fått göra arbetsprov problemet är att symtomen kommer och går,ej kramper varje dag. Men haft bröst smärta i en mån kvälls tid och kramper som smärtar i bröst,tugg hals och upp mot käkarna. Känner mig fortfarande väldigt orolig. Har ätit kraftiga mediciner som kan utlösa kärlkramp och hjärtinfarkt.

Svar på tråden Krampkänsla i halsen och tungt att andas - orolig :(