• enbär

Hur kan man abortera ett foster med DS "för barnets skull"?

Det här med fosterdiagnostik och aborter är förstås inte lätt. Den nya tekniken har gett oss tekniker som tvingar oss att göra svåra val.

Jag accepterar att vissa väljer att avbryta sina graviditeter för att fostret har Downs syndrom även om jag själv inte skulle göra det (skulle helt enkelt inte klara av att svälja tabletter som dödar fostret bland annat). Jag kan också på nåt sätt förstå skäl till avbrytande av typen "vi tror inte vi skulle orka med ett funktionshindrat barn". MEN så läser man om folk som gör abort "för barnets skull". Och då blir jag faktiskt upprörd! Jag tycker det är att skylla ifrån sig, att inte fullt ut stå för att man inte vill ha ett barn med DS. För jag har ALDRIG hört någon med DS säga "jag önskar att min mamma gjort abort, det hade varit bättre för mig än att födas och leva det liv jag lever". Visst kan det vara jobbigt att leva med DS ibland, men vems liv är enkelt egentligen? De senaste dagarna har jag sett två TV-program där personer med DS medverkat: "Glada Hudik-teatern" och ett program om ett par med DS i England som funderade på att gifta sig. Jag tycker inte de personerna som var med där verkade ha lägre livskvalitet än Medelsvensson.

Sen vet jag att det finns de som får en svårare form av DS, och det är väl det som skulle skrämma mig om jag fick ett barn med DS. Men fortfarande tror jag inte barnet lider av detta även om det säkert är tuffare för föräldrarna.

• Svar på tråden Hur kan man abortera ett foster med DS "för barnets skull"?
  • 2underbara

Jag hade hellre varit lyckligt ovetande än ha DS men tanke på hur världen ser ut.
    Om folk hade haft mer förståelse och intresse hade det dock varit helt annorlunda. 

• helenvaupptaget

Håller med TS!

• Michisen

Men du - väljer man att abortera ett foster med DS "för barnets skull" så är det nog ett helt riktigt beslut, för det barnet hade nog inte haft det så lätt med de föräldrarna ifall de inte hade gjort det men hade den attityden - eller gör jag en logisk tankevurpa nu?

För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • Empiiis

Förstår som du säger att man gör det för sin egen skull. "vi skulle inte orka med det" osv. Det är deras val. Men att säga att det är för barnets bästa, då tar jag lite illa vid mig.

Fast o andra sidan säger man att man gör det för barnets bästa kanske det är av samma anledning som "vi skulle inte orka" Alltså att man skulle känna sig otillräcklig som förälder som inte orkar med det?
    Jag vet inte, klurigt.

• ripkaln

Jag kan inte svara på din fråga, men jag håller delvis med. När jag var gravid tänkte jag mycket på det när jag mötte föräldrar och barn med ds, jag tänkte att det måste vara jobbigt för ds-föräldrarna att veta att så många skulle ha dödat ett barn med det "felet" som deras barn har. Ibland blev jag nästan sugen på att gå fram och säga "alltså, jag vill bara att du ska veta att jag inte hade gjort abort om mitt barn haft ds", som om någon bryr sig...

• enbär
    Michisen skrev 2010-09-26 22:15:40 följande:

Men du - väljer man att abortera ett foster med DS "för barnets skull" så är det nog ett helt riktigt beslut, för det barnet hade nog inte haft det så lätt med de föräldrarna ifall de inte hade gjort det men hade den attityden - eller gör jag en logisk tankevurpa nu?

Ja, så är det förstås!

Men sen är det ju inte det de här personerna menar när de utvecklar sig utan att det skulle vara hemskt att ha DS i största allmänhet.
  • Some
    enbär skrev 2010-09-26 22:09:11 följande:
    Sen vet jag att det finns de som får en svårare form av DS, och det är väl det som skulle skrämma mig om jag fick ett barn med DS. Men fortfarande tror jag inte barnet lider av detta även om det säkert är tuffare för föräldrarna.
    Givetvis kan barn lida av problemen som kan uppstå vid DS.
  • enbär
    Some skrev 2010-09-26 22:22:25 följande:
    Ja, men lider de i den omfattningen att de önskar att de inte blivit födda? Man kan ju aldrig veta hur livet blir för en enskild människa men jag tror inte att livskvaliteten på gruppnivå är lägre bland dem som har DS än bland dem som inte har det. Exempelvis är det ju ett antal tusen svenskar som begår självmord varje år men jag har aldrig hört talas om nån med DS som gjort det faktiskt.

Att ha diabetes tycker jag exempelvis verkar rätt jobbigt med blodsockerkontroller, sprutor och rädsla för komplikationer som kan komma längre fram (synskador, njurskador, fotbesvär som kan leda till amputation). Men önskar diabetiker för den skull att deras mödrar gjort abort så de sluppit födas?
  • helenvaupptaget
    Some skrev 2010-09-26 22:22:25 följande:
    Jag har två medfödda sjukdomar, hormonsjukdomar. Jag har haft extrem värk varje dag i 3.5 år samt varit såpass allvarligt sjuk att jag nästan strök med vid några tillfällen. Jag kan inte göra normala saker, så som vara med vänner osv.

Min son har autism osv!

Bara för något är tufft så vill man inte dö!

(Menar inte att jag vet hur det är med ett handikap är!!!!!!!!!!!!!!!, min poäng var att man kan ha det tufft utan att vilja dö)
  • Some
    enbär skrev 2010-09-26 22:31:35 följande:
    Ja, men lider de i den omfattningen att de önskar att de inte blivit födda? Man kan ju aldrig veta hur livet blir för en enskild människa men jag tror inte att livskvaliteten på gruppnivå är lägre bland dem som har DS än bland dem som inte har det. Exempelvis är det ju ett antal tusen svenskar som begår självmord varje år men jag har aldrig hört talas om nån med DS som gjort det faktiskt.

Att ha diabetes tycker jag exempelvis verkar rätt jobbigt med blodsockerkontroller, sprutor och rädsla för komplikationer som kan komma längre fram (synskador, njurskador, fotbesvär som kan leda till amputation). Men önskar diabetiker för den skull att deras mödrar gjort abort så de sluppit födas?
    Säkerligen finns det individer med DS som önskar att de aldrig blivit födda, precis som det finns individer med DS som inte gör det. Man kan inte bunta ihop alla med Ds och säga att si eller så här är det. Det är befängt och dumt. Hur en person med DS har det säger ingenting om hur en annan person med DS har det.
Svar på tråden Hur kan man abortera ett foster med DS "för barnets skull"?