• Ã…ke

Gallsten operation och biverkan

Jag har opererat bort gallblåsan. Jag undrar om en biverkan är att man blir lös i magen ? Är det någon som vet eller har erfarenhet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-01 11:31
    Är bättre nu.

• Svar på tråden Gallsten operation och biverkan
  • Jezamine
    Ã…ke skrev 2010-09-27 17:49:15 följande:
    Jag har opererat bort gallblåsan. Jag undrar om en biverkan är att man blir lös i magen ? Är det någon som vet eller har erfarenhet?
    Stämmer som amen i kyrkan.
    Jag är INTE avstängd
  • lövet2

Det är vanligt att man får kronisk magkatarr eller t o m magsår efter galloperation. Hur stor risken är, beror tydligen på var stenarna fanns och var de skurit under operationen (om jag förstod läkaren rätt). En del läkare ordinerar en "snäll" kost under de första månaderna i första hand, och om inte det hjälper kan man bli tvungen att börja äta magsårsmedicin.

• Jezamine
    lövet2 skrev 2010-09-27 18:03:19 följande:
    Det är vanligt att man får kronisk magkatarr eller t o m magsår efter galloperation. Hur stor risken är, beror tydligen på var stenarna fanns och var de skurit under operationen (om jag förstod läkaren rätt). En del läkare ordinerar en "snäll" kost under de första månaderna i första hand, och om inte det hjälper kan man bli tvungen att börja äta magsårsmedicin.
    Har jag aldrig hört
    Jag är INTE avstängd
  • lövet2
    Jezamine skrev 2010-09-27 18:05:56 följande:
    Har jag aldrig hört
    Det hade inte jag heller förrän det var för sent. På "mitt" sjukhus sade de ingenting. Ett par år senare opererade sig min svägerska på ett annat sjukhus, och där tog de saken på största allvar. Hon fick ett kostschema inför operationen och fick äta förebyggande magsårsmedicin. Då frågade jag min läkare, och han bekräftade alltihop. Först då fick jag en förklaring på den kroniska magkatarr jag fått efter min galloperation ...

• Jezamine
    lövet2 skrev 2010-09-27 18:14:53 följande:
    Det hade inte jag heller förrän det var för sent. På "mitt" sjukhus sade de ingenting. Ett par år senare opererade sig min svägerska på ett annat sjukhus, och där tog de saken på största allvar. Hon fick ett kostschema inför operationen och fick äta förebyggande magsårsmedicin. Då frågade jag min läkare, och han bekräftade alltihop. Först då fick jag en förklaring på den kroniska magkatarr jag fått efter min galloperation ...
    Jag hade iofs magkatarr redan innan så...
    Jag är INTE avstängd
  • KEL08

Jag opererade bort gallblåsan 2003, var meningen att bara stenarna skulle tas bort men blåsan var inflammerad så den togs bort.

Ingen sa nåt om kronisk magkatarr el. dyligt. Inte heller nåt om hur jag skulle lägga upp kosten.

Men det är ju ingen nyhet att det är stor skillnad mellan sjukhus och landsting..

ღ ♥ ღ Edit 080519, Harry 100407 ღ ♥ ღ
Svar på tråden Gallsten operation och biverkan