Lambi87 skrev 2010-09-28 08:12:24 följande:
Vi har en raskatt och två huskatter som egentligen är "raskatter" eller vad man ska säga.
Raskatten är en Exotic och huskatterna är Norsk Skogskatt utan stamtavla - därav att de räknas som huskatter.
I min erfarenhet av katter, alltså hur JAG upplever det, så är vanliga bonnkatter lite mer sociala och lite mer tillgivna.
Men även katter är ju individer givetvis. Våra är lite periodsociala, de har sina kvälls- och morgonrutiner då de vill ha gos, sällskap när de äter och sådär, däremellan så ser man dem knappt och de vill inte direkt ha sällskap heller.
Men mitt tips till dig är att sätt dig och kolla i en kattrasbok och läs på om de raser som du faller för. Ring gärna någon uppfödare och ställ lite frågor och sök på internet efter information samt du kan ju kolla i lite forum!
Lycka till! :)
Fast det är ju skillnad på raskatt och raskatt också. Som t.ex Cornish Rex är enligt min erfarenhet übersociala och klår med hästlängder de flesta bondkatter jag träffat på på den biten. Sen att de (nästintill) inte hårar är ju bara ett plus i kanten.
Jag skulle nog skaffa mig en bondkatt igen om det var så att jag skulle bo i hus (utöver cornisharna då) men annars tycker jag att det är perfekt med raskatt om man är ute efter innekatt. Vill man släppa ut sin raskatt kan man säkert göra det också med de flesta raser...