• Miss Ti

Jag behöver ett råd

Hej
    Jag behöver råd i hur jag ska göra med mitt liv. Jag har två barn med min sambo och de är 3 och 5 år. Vi blev tillsammans för 10 år sen men jag bröt upp för tre år sen och vi flyttade ihop igen för 9 månader sen. Innan vi bröt upp var jag i många år ofta osäker på om jag ville fortsätta i relationen eller inte, vi hade stora gräl och jag mådde dåligt. Ibland var det förstås bra mellan oss, lagom så att man skulle orka et tag till. Och jag tänkte alltid att det blir nog bättre. Vi gick i familjerådgivning men det gav inget bestående resultat.
    Under tiden som vi bott isär var vi ett par till och från, delvis för att vi träffades så ofta eftersom barnen var så små. Han kan vara så övertygande om att han har lösningen på våra problem och vara så trevlig och omtänksam. Men sen är vi tillbaka lika snabbt igen i gamla hjulspår. Jag älskar honom ibland, men känner att jag absolut inte vill vara med honom ibland. Vi kan aldirg diskutera hur vi ska göra saker och ting eftersom han alltid blir sur om jag har en annan åsikt.
    Här om dagen kände jag att nu fick det vara nog, så jag bjöd in honom till ett samtal så var och en av oss kunde få berätta sin syn på vad som var fel och komma fram till om det kunde repareras. JAg hade samlat kraft och var lugn och hade bestämt mig för att inte anklaga utan vara saklig. Han kom och satte sig och jag erbjöd honom att börja, men han bollade över till mig så jag började berätta men han ville inte lyssna utan avbröt hela tiden och ledde in samtalet åt en annan riktning och tillslut fanns inget samtal kvar. Då bad jag honom att flytta. Jag kände mig så vanmäktig och frustrerad, det spelar ingen roll vad jag gör känns det som.
    Båda har vi ganska hett temperament så grälen slutar ofta med skrik och kanske någon sönderslagen tallrik. Han har hotat mig med knytnäven flera gånger och i förra veckan slog han mig hårt på höften. Jag är rädd att detta urartar mer och mer. Jag vill heller inte att barnen ska skadas av att se oss hantera konflikter på sådant destruktivt sätt. Jag blir mår dåligt och blir deprimerad av detta.

Jag har så otroligt svårt att se detta klart, vad är rätt och vad är fel. Ska jag hålla fast vid mitt beslut om att han ska flytta? (jag bad honom att flytta i somras, men det hela rann ut i sanden för han vägrade. Och jag vill inte vela fram och tillbaka) Tusen tack för råd.

• Svar på tråden Jag behöver ett råd
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    När man grälar mycket och har väldigt svårt att hitta ett bra samtalsklimat vittrar kärleken sönder och problemen tar över mer och mer. Det låter mycket bekymmersamt för dig att ha det så här och det är inte bra för dig eller barnen. Din sambo har hotat dig och slagit dig och det är helt oacceptabelt. Om ni skall ha någon som helst chans att leva tillsammans behöver ni hjälp med er relation. Ni kommer inte att kunna bryta dessa destruktiva mönster på egen hand. Förutsättningen för att samtal skall hjälpa är att din sambo kan ta ansvar för sitt beteende. Alternativet kan vara att ni börjar med enskilda samtal. I annat fall tror jag det är bättre att ni går skilda vägar. Ni måste dock kunna samarbeta om era barn och blir det svårt så kan du/ni ta kontakt med familjerätten inom socialtjänsten. De hjälper till med föräldrars samarbete efter separation.
    Hälsningar
    Gerd

• Miss Ti

Hej! Tack för ditt svar! 
    Jag höll fast vid mitt beslut och vi hade tur med att han hittade en lägenhet nästan omgående.
    Det blir så mycket lättare att slippa bo under samma tak efter ett sånt här beslut.
    Nu känns det bra och som rätt beslut. Som tur är har jag några som ställer upp och  visar sig vara riktiga vänner, så jag kan få stöd och någonstans att ta vägen när det bli ensamt.
    Barnen tar detta hittills väldigt bra också, vilket är en stor lättnad. Hoppas att det håller i sig. Jag ser hoppfullt på framtiden!
    Hälsningar /miss Ti 

Svar på tråden Jag behöver ett råd