• KvonB

Klädda barn=coola barn?

Hur mycket lägger ni på barnkläder /mån?

Köper ni second hand?

Är det viktigt för er att barnet har snygga kläder?

Syr ni egna kläder?

Vore najs att höra lite olika röster angående ämnetGlad

• Svar på tråden Klädda barn=coola barn?
  • Linda1976

Inte så mycket, min mamma däremot lägger nog i snitt ett par 1000.

Köper ni second hand?

Aldrig

Ja. Alltid matchad, hel, ren och i rätt storlek. Märkeskläder är dock inte superviktigt. Dotterns kläder kommer ffa från Pop, Lindex, NameIt, Friends (Coops eget), Åhléns. Ytterkläder ffa Reima, Pop och FIX. Vinterskor: Vincent, ECCO, Kavat, Pax... har varit lite olika. Sommarskor: Crocs (mot min vilja, men dottern vill ha), sneakers typ Puma, Adidas, sandaler kör vi alltid Ecco. Skor och ytterkläder vill jag ha av superkvalitet, vanliga kläder är det inte så noga med om de rasar efter några tvättar...

Syr ni egna kläder?

Haha, nä - det skulle nog betraktas som barnmisshandel om jag försökte sätta på dottern nåt egensytt

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Sandrakim

Vi köper mycket second hand även om det efter stl 92 blir svårare att hitta hela rena kläder att köpa. Jag syr en del själv också. Jag har ingen aning om hur mycket vi lägger på barnkläder per månad, men kanske 200-800kr. Vi har tvillingar med samma stl så altl måste köpas dubbelt och inget kan ärvas. Snygga kläder är trevligt, men inget måste. Köper jag nytt ska det vara snyggt, men med second hand är jag inte lika kinkig.

• Nyfiken gul

hmm... ingen aning vad det blir för summa per månad.. vi är flera som förser victor med kläder så det kan gå långt mellan gångerna då jag köper något.  Men utslaget kanske en 2-300 kr i månaden.

Gärna second hand då Victor går på dagis och sliter kläder och behöver sånt som är oömt då är second hand allra bäst. och så tycker jag det är KUL med second hand för att man kan hitta balla och roliga kläder där som man inte ser i butikerna tex retro/vintage, nån som sytt egna plagg eller ett plagg som är köpt utomlands... tex

snygga kläder är roligt men har man en 2-åring blir det mest funktionella kläder, dom snygga får man dra på honom vid bättre tillfällen än dagis och utelek. Därmed inte sagt att victor går i dassiga kläder men jag anstränger mig inte särskilt för att han ska vara fin eller snygg till dagis.. hel och ren räcker.

älskar att sy!!

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Avelyn

Jag köper enbart nya kläder till mina stora söner på 11 och 13 år. De väljer själva. De väljer inte alltid vad jag tycker är snyggt. Det är upp till dem. Till de små på 5 år respektive 8 månader köper jag mycket begagnat. Det är inte så viktigt för mig att mina barn har snygga kläder, men det är ju kul att köpa dem något extra fint någon gång emellanåt. Viktigare är att plaggen är sköna och praktiska att leka i. Köper inte barnkläder varje månad, utan när det behövs. Oftast inför terminsstarter av dagis och skola. Passar väl på att köpa en del när det är rea med. Köper ej märkesplagg. Vill de äldre ha sådant, får de enstaka plagg på jul eller födelsedagar. Inget som jag köper till vardags. Att ha coola barn är med andra ord inte viktigt för mig.   ( och jag kan inte sy )

• KvonB

Haha, kul att man kan vara så olika, har i min hetsiga klantighet lyckats köpa 3 (minst) secondhand -plagg till gossen som det varit både fläckar och hål på.. Det har fått gå an, jag kan ju inte slänga nåt förrän det är HELT slut..(eller inte ens då, då använder jag det till torktrasa..)

Pojken ligger och jollrar i rosa puffärmar och blommig hätta (ärvda genom typ 8 barn), men jag motiverar med att ungen verkar inte bry sig än, plus att man ju sparar in en massa pengar:)

Hur många uppsättningar av kläder har ni? Byter ni direkt om det kommer mat/dregel/snor/etc? Eller väntar ni tills det är pyjamasdags?

Ska just till att sy ett par brallor av mormors gamla dräkt och hoppas att min son förlåter mig när han tar studenten och det är dags att plocka fram hans gamla bebisbilder... Glad

• Tant Green

Jag skulle aldrig självmant köpa något jag tycker är fult (men dottern har ju börjat få lite egna åsikter och t.ex. hennes Spiderman-skor hade ju knappast jag valt...), så visst kan man säga att jag tycker det är viktigt att hon har snygga kläder. Men det är ju inte detsamma som att det är dyrt eller märkeskläder, bara att jag gillar färgen och formen.

Jag har ingen aning om hur mycket jag handlar för... det kan bli mycket vår och höst och nästan ingenting däremellan. Ytterkläder och skor kan jag lägga en hel del pengar på, men vanliga inomhuskläder kommer oftast från H&M, Lindex eller liknande.

Jag syr inte själv och köper sällan begagnat nu. När hon var bebis blev det däremot en hel del begagnat, då hann de ju inte bli slitna.

Hon brukar ha kläder så att det räcker ca 10 dagar, jag tycker inte om att ha kläder som inte används, så jag brukar se till att hon inte har mer än vad hon hinner använda. Vi byter varje morgon, men sällan under dagen.

• Nyfiken gul

hur många uppsättningar av kläder beror på vilka kläder det gäller...

extrakläder till dagis: Är enbart till för dagis, tas hem och tvättas och läggs tillbaka. har generöst med kläder där så victor kan kladda/blöta ner sig utan att jag behöver fundera på om han behöver hem i blöjan...

pyjamaser: har säkert 10 stycken då jag oftast byter dagligen då 2-åring fortfarande kan orsaka olyckor av läckande blöjor, dräggel, kladd, svett och kräkningar...

tröjor och byxor har jag i mängder och om jag byter ska det vara för att det är extremt kladdigt eller väldigt vått - annars får det vara tills han får på sig pyjamas.

strumpor har jag säkert 24 par av , byter dagligen eller efter behov.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Kazeer
    Det varierar väldigt. Vissa månader köper vi inga kläder alls och andra månader, som förra, blir det en hel del. Jag har svårt att uppskatta ett snitt.

Köper ni second hand?
    Aldrig.

Det är viktigt att jag tycker att kläderna är snygga (barnen bryr sig inte ... än). Vad andra, d v s personer utanför familjen, tycker bryr jag mig inte om.

Syr ni egna kläder?
    Nej.

Hur många uppsättningar kläder?
    Äldste sonen (3,5 år) har fem par långbyxor och tre par mysbyxor. Uppskattningsvis (orkar inte gå och räkna) ligger det 12 långärmade tröjor och 10 kortärmade tröjor i hans garderob och omkring 20 par strumpor och 6-7 pyjamasar.

Yngste sonen (9 mån) har 5-6 par långbyxor, 15 bodies, 5 par strumpor (måste köpa fler), 7 pyjamasar.

(Ytterkläder har de givetvis också.)
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • caspersmamma 08

Jag köpte en del begagnat men inte lika mycket som när han var mindre Nu har jag ex köpt en pop vinteroverall från tradera.
    Jag är jätte noga med kläderna de ska matcha och vara hela och rena, blir en tröja smutsig eller blöt byter jag oftast byxor och strumpor också.
    Jag tycker bäst om klädesmärken som ex pop, molo, meandi pga av att jag tycker det är bra kvalite och snygga sen att inte varenda unge på dagis har samma tröja. Köper även kläder på Lindex och Hm
    Jag har undrat länge varför de ska envisas med att sätta antislip på strumpor jag kan inte se någon mening med det.
    Jag kan inte sy 
    Min son har mycket kläder  

• ModestyB

Vi lägger kanske i snitt 800 kr /månad på kläder och skor åt vår dotter (2,5 år).
    Jag köper främst bra men mindre märken, gärna second hand om rätt plagg dyker upp, Traderar en del dyrare märkesplagg. Syr massor i omgångar, då går "klädkontot" upp massor av hundra eftersom schyssta tyger är svindyrt, men jag gillar att kunna klä mitt barn i unika, välsydda plagg som ser ut precis som jag vill.
    Viktigast för oss är att plaggen har unisexfärger, fyller sin funktion, är fina och lekvänliga.

Svar på tråden Klädda barn=coola barn?