• Tesselein

Svenska mammor i dublin??

Vad aktiv den har traden borjar bli! Jag var har i och snokade runt i januari och "trakasserade" lilla mej en hel del, men sen sa flot tiden liksom ivag, insag inte hur upptagen man var men en liten tjej (10 manader nu) och en till pa vag.

Lilla mej: Hur gar det for dig, har den nya familjemedlemmen dykt upp annu?

• Tesselein
    FVA skrev 2011-07-24 17:23:54 följande:
    Hejsan!

Vi kommer flytta till Dublin i oktober, och jag är just nu halvt panikslagen.
    Planen är att vi ska jobba båda 2, och hitta barnomsorg till vår son. Min man har fått en tjänst, och jag har börjat leta. Jag tror det kommer lösa sig för mig (civilingenjör, mjukvara med 6 års erfarenhet), men just nu känns allt som en djungel.

Några bra tips om barnomsorg? Jobbar ni andra som har svart i denna tråden? Hur fungerar det att jobba i Irland som förälder? Jag skulle helst vilja hitta en lösning som gör att vi faktiskt hinner träffa vår son också, och inte bara jobba...

Vi har inte hittat boende än, vilket gör att det är svårt att börja leta barnomsorg. Samtidigt som det känns som den svåraste biten :(
    Hur gar det for er, har ni hittat nagot boende annu? Barnomsorg kan jag inte alls mycket om annu, har en svarmor som langtar ihjal sig efter att fa passa barnen nar jag gar tillbaka till jobbet sa det lutar at det hallet...

HappySus: Bebisen kommer 1:a december om allt gar som planerat, fick forsta dottern i Sverige sa ska bli intressant att se om det ar nagon skillnad pa varden har.

Ar det manga i den har gruppen som ar med i SWEA? funderar pa att ga med men undrar hur pass aktiv den sidan ar
  • Tesselein

Vad roligt med sa manga mammalediga mammor i Dublin! Vad har ni for aldrar/kon pa barnen?

Jag har en dotter pa snart 1 ar (om en vecka) och en obestambar knodd i magen, han eller hon lag med benen i kors under hela utraljudet sa vi far vackert vanta tills december.

Jag traffar hemskt garna andra mammor och barn, kopte bil for ett tag sen och med hjalp av gps sa hittar jag ratt bra i Dublin nu och angesten over att kora pa fel sida av vagen har slappt. Daremot korde jag pa vanster sida nar jag var hemma i Sverige i somras :)

• Tesselein
    FVA skrev 2011-08-30 13:41:24 följande:
    Hon skulle skicka mitt CV vidare, men sen har jag inte hört något.

Jag har däremot fått till en annan intervju, på plats, på fredag. Då ska vi titta på boende. Vi funderar just nu på Sandyford/Dundrum - delen av Dublin. Någon som känner till något om den? Anledningen är att Green Luas går där, och kan ta min man till Trinity College, och att jag kan få jobb både i city, söder om city och i Citywest, där det verkar finnas många företag som skulle funna fungera. City West pga M50.
    Sandyford/Dundrum ar jattefint! Vi forsoker hyra ut vara hus och hitta boende dar, jattefint och tryggt omrade och enkelt att ta sig in till stan. Lycka till med letandet!
  • Tesselein
    lilla mej skrev 2011-09-04 10:57:22 följande:
    jaaa flytta till sandyford vi trivs jattebra, vi bor i blackglen omradet, ( sandyford view ) jatte fint och barnvanligt omrade. Ska vi ordna en traff allihop?

Jag ar garna med pa en traff! Ar bilburen sa jag kan ta mig vart som helst (sa lange gps:en hittar dit vill saga)
    Nagon som har nagon bra ide om vart?
  • Tesselein
    lilla mej skrev 2011-09-06 12:19:23 följande:
    skulle det funka att traffas pa imaginosity i sandyford? ett valdigt bra stalle att ha lektraffar pa. Annars kan vi ju traffas i st green parken om vadret tillater. Ons eller mandag nasta vecka skulle passa oss bast. Vad tror du? 

Ni andra ar ju klart valkommna med, hor av er sa ordnar vi nagot.  
    Jag var for pa imaginosity idag for forsta gangen och det var ju fantastiskt bra! Mandag nasta vecka funkar fint for mig, men ar det fint vader sa kanske det ar roligare att passa med stephens green? Lekparken dar ar ju inte fy skam den heller :)
  • Tesselein
    HappySus skrev 2011-09-08 13:07:56 följande:

Va kul att träffas några stycken. Jag ses helst på måndag. Vädret här tycker jag är helt galet. Kan ändra sig på 10 min. Så ska man ses ute kan det vara bra att ha ganska nära till att gå in någonstans. Imaginosity kanske är en rätt bra idé?

Haller med om vadret, kommer nog aldrig vanja mig vid det. Imaginosity pa mandag funkar valdigt bra for mig i alla fall, hur funkar klockan 12 for er andra?

nagongang: Blackrock ar valdigt mysigt, hoppas ni kommer att trivas dar! Krya pa dig sa lange :)
  • Tesselein

Vi kan klamma in ett besok pa Imaginosity, brukar inte vara nagra problem med att skjuta pa sovtiderna om det vankas lek och skoj.

:Lilla mej: Bor du i narheten av en lekpark eller nagot sa kanske det kan vara en idé, sa har vi nagonstans att ta vagen i fall det borjar osregna :)

• Tesselein

For min del var traffen valdigt lyckad, Ari sov som en stock hela natten! Det har typ hant tre ganger under det har aret, sa tusen tack tjejer! :)

• Tesselein

Jag traffas garna igen! Som det ser ut nu kan jag alla dagar utom tisdag. Hur ser det ut for er andra?

Svar på tråden Svenska mammor i dublin??