• HappySus

Svenska mammor i dublin??

Hej!
    Jag är en svensk mamma som precis flyttat till Dublin. Vi bor i Dun Loughaire. Vore toppen att på några svanska vänner och som du säger- kompisar till vår dotter som pratar svenska.

Jag har inte koll på var alla siffror ligger- alltså var är dublin18?

/Sanna

• HappySus
    Kris74 skrev 2011-07-07 21:26:39 följande:
    Hej igen!

Alla jämna postnummer ligger söder om floden Liffey och de udda numrena ligger norr of Liffey. Dublin 18 ska väl vara Dun Laoughaire - Rathdown området.

Återigen, om ni vill ha kontakt med svenska tjejer gå in på  www.chapters-swea.org/irland/index.html och bli medlemmar i SWEA Irland!! Vi gör så himla många roliga saker både med och utan barn. Vi vill ju så gärna att alla svenskor ska vara med, inte att ni ska leta och undra var alla finns! Glad Vet att programmet inför hösten inte finns på hemsidan än men förutom fikamornar (med el utan barn) som är supertrevliga och lekparksträffar så kommer vi att ha kräftskiva, vinprovning, ceili, pubkväll, glöggfest  och så givetvis vår julmarknad!

Hör av er nu!!Glad 
    Hej

SWEA låter toppen. Jag har skickat ett email till den personen som stod som kontaktperson. Så kommer absolut bli medlem. Programmet låter jättekul. Ser verkligen fram emot det! Glad

/Sanna 
  • HappySus
    FVA skrev 2011-07-24 17:23:54 följande:
    Hejsan!

Vi kommer flytta till Dublin i oktober, och jag är just nu halvt panikslagen.
    Planen är att vi ska jobba båda 2, och hitta barnomsorg till vår son. Min man har fått en tjänst, och jag har börjat leta. Jag tror det kommer lösa sig för mig (civilingenjör, mjukvara med 6 års erfarenhet), men just nu känns allt som en djungel.

Några bra tips om barnomsorg? Jobbar ni andra som har svart i denna tråden? Hur fungerar det att jobba i Irland som förälder? Jag skulle helst vilja hitta en lösning som gör att vi faktiskt hinner träffa vår son också, och inte bara jobba...

Vi har inte hittat boende än, vilket gör att det är svårt att börja leta barnomsorg. Samtidigt som det känns som den svåraste biten :(

Hej

Jag tror säkert det kommer att ordna sig för dig. Hur gammal är er son? Barnomsorgen ser lite annorlunda ut här. Den är knappt subventionerad alls, iaf inte som i Sverige. Jag kommer inte att jobba eftersom vi har kvar föräldradagar för vår dotter och för att vi väntar en till i vår. Jag kommer alltså ta ut föräldraledigt från Sverige istället. Men för att hon ska få komma in i språket och så så ska hon få vara på dagis 6 timmar i veckan. Detta kommer att kosta 200Euro. Hade hon varit där heltid hade det kostat 950Euro i månaden. Men från en viss ålder får barnen 15 timmar i veckan gratis. Jag tror att gränsen var dragen i juni 2008. Så barn födda efter juni 08 får betala och innan får 15 timmar gratis i veckan. Så var det nåt datum i juni som jag inte minns tyvärr...

Var kommer din man att jobba? Vi bor som jag tror jag har nämnt tidigare i tråden i Dun Laogharie och det är väldigt barnvänligt. Öppna ytor, en stor härlig park med lekpark och nära till stranden. Havet ger också en jättehärlig kontrast till storstadens tempo och underbar luft. Sen känns det som en liten by i storstaden där man hittar allt man egentligen behöver. Bio, restauranger, shopping och massa annat på gångavstånd. Sen måste man ju titta på vilken sida av Dublin man ska bo på så att man inte måste pendla genom centrum, det kan ta sin lilla tid har jag förstått....

Hoppas att ni fått lite hjälp av mina tips. Skriv gärna hur det går för er...

/Sanna    
  • HappySus
    Tesselein skrev 2011-07-25 13:31:26 följande:
    Vad aktiv den har traden borjar bli! Jag var har i och snokade runt i januari och "trakasserade" lilla mej en hel del, men sen sa flot tiden liksom ivag, insag inte hur upptagen man var men en liten tjej (10 manader nu) och en till pa vag.

Lilla mej: Hur gar det for dig, har den nya familjemedlemmen dykt upp annu?

Va kul att du ska ha en till! När kommer bebisen??
  • HappySus
    Tesselein skrev 2011-08-15 16:44:00 följande:
    Hur gar det for er, har ni hittat nagot boende annu? Barnomsorg kan jag inte alls mycket om annu, har en svarmor som langtar ihjal sig efter att fa passa barnen nar jag gar tillbaka till jobbet sa det lutar at det hallet...

HappySus: Bebisen kommer 1:a december om allt gar som planerat, fick forsta dottern i Sverige sa ska bli intressant att se om det ar nagon skillnad pa varden har.

Ar det manga i den har gruppen som ar med i SWEA? funderar pa att ga med men undrar hur pass aktiv den sidan ar

Som jag förstått det så verkar det vara många med i SWEA. Jag har hört att det iaf är 40st. Men jag vet egentligen inte. Har inte gått med än men ska nog göra det nu i höst.

Vi ska ha en liten bara några månader efter er då. Sen har vi en tjej på nästan 3 också... Jag har läst lite om hur Irlands sjukvård fungerar vid förlossning och det verkar ju helt ok. Vi ska däremot åka hem lagom till förlossningen. Lycka till!

• HappySus

Någongång:

Ja processen här är absolut snabbare. Min man sökte sitt jobb, var på intervju veckan efter och de ville att han skulle börja jobba ca 4 dagar efter intervjun. Han fick dem att vänta en vecka extra. Vilket betydde att han flyttade 3 veckor efter han sökte jobbet. Vilket jag tyckte var alldeles galet!! Även om allt gick fort ordnade det sig, och om man vill att det ska gå fort är det ju bara toppen!

Lycka till! /Sanna

• HappySus

Va kul att träffas några stycken. Jag ses helst på måndag. Vädret här tycker jag är helt galet. Kan ändra sig på 10 min. Så ska man ses ute kan det vara bra att ha ganska nära till att gå in någonstans. Imaginosity kanske är en rätt bra idé?

• HappySus

Tyvärr så öppnar det inte förän 13.30. Så hoppas det fungerar för er andra också...

Tesselein skrev 2011-09-08 21:16:35 följande:
    Haller med om vadret, kommer nog aldrig vanja mig vid det. Imaginosity pa mandag funkar valdigt bra for mig i alla fall, hur funkar klockan 12 for er andra?
  • HappySus

Vi kanske kan ses hemma hos dig Lillamig? Tycker det låter som en bra idé om det känns ok att få hem såpass många...

Svar på tråden Svenska mammor i dublin??