Inlägg från: Anonym (orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig)

Delta i undersökning om förlossningsrädsla...? Tack

Hej det är jag ifrån förra tråden

Ålder: 22

Relationsstatus: gift

1.Vad var orsaken till att du berättade om din rädsla?

Mest för att få råd och tips ifrån andra i liknande situation. Det var skönt att kunna prata om det utan att skämmas, utan att känna att man måste hålla inne det.

2.Har du fått information om behandling av förlossningsrädsla? Om ja, beskriv i så fall hur.

Jag fick rådet att gå till aurora barnmorska och prata, men hon var så negativ angående mina förfrågningar om snitt pga av min lilla övervikt jag har. Hon gjorde allt för att få mig att föda vaginalt ändå,
    jag TVINGADES föda vaginalt om dem fick bestämma, nu blev det lyckligen, tur i oturen snitt iaf.

3.Om du tänker kring din graviditet och kommande förlossning, kan du sätta ord på vad du är rädd för?

Min första graviditet/förlossning jag hade  med dottern (1.a barnet)  hade jag många tankar om förlossningen, samt att jag inte riktigt kännde mig betrodd eller respekterad av sjukvården,
    dem var väldigt kritiska emot mig för dem tyckte jag var för ung för att ha barn ig..
    Jag tycker inte att det var upp till dem att bestämma eller bestraffa mig för det.
    Det känndes som därför så såg dem inte mina behov, vad jag behövde och vad jag behövde prata om.
    Blev kontaktad av en spädbarnsexpert, det stärkte mitt självfötroende lite till en början,
    Hon hjälpte mig med relationen och förstå att man skulle bli förälder, vad som behövs och hur man hanterar svåra situationer med släkten osv.

4.Vad tycker du att man gjort åt saken att många kvinnor är förlossningsrädda?

Jag tycker att dem flesta läkarna man talar med eller bm vill övertala förlossningsrädda att
    föda vaginalt, i många fall kanske det är så att kvinnan ig mår bäst av det
    men i det långa loppet ska ens egna övertygelse bestämma, faktiskt ens egna kropp,
    bara man är medveten om nackdelar/fördelar med BÅDA förlossnings sätten..

5.Är du gravid? Om ja, är detta första barnet du ska föda?'

Nej

Svar på tråden Delta i undersökning om förlossningsrädsla...? Tack