Delta i undersökning om förlossningsrädsla...? Tack
Ålder: 30
Relationsstatus: Gift
1.Vad var orsaken till att du berättade om din rädsla?
Genom att prata så berarbetat jag samtidigt.
2.Har du fått information om behandling av förlossningsrädsla? Om ja, beskriv i så fall hur.
Ja, har även gått i auroraterapi.
3.Om du tänker kring din graviditet och kommande förlossning, kan du sätta ord på vad du är rädd för?
Egentligen är det en sjukhusrädsla. Jag vill inte passificeras till en patient samtidigt som sjukhuset mekaniserar vården mer och mer. Att det sen blev katastrofala förlossningar med många komplikationer gjorde ju inte bättre. När sista förlossningen var ett planerat snitt där bedövningen inte tog så är jag livrädd för att vad förlossningar heter och kommer heller aldig mer att skaffa fler barn.
4.Vad tycker du att man gjort åt saken att många kvinnor är förlossningsrädda?
Inte särksilt mycket. Grundproblemet tror jag beror på bisten på bra stöd. Om det fanns mer personal på förlossningen, personal som kunde vara hos mamman den tide det behövdes så skulle färre vara rädda. Nu tror man att man ska lösa ett grundläggande trygghetsproblem med terapi och maskiner.
5.Är du gravid? Om ja, är detta första barnet du ska föda?
Nej jag är inte gravid. Har fött fyra barn och har bara blivit mer rädd för varje gång. Kommer inte skaffa fler barn bla pga rädslan.