• s ka

hjälp med hp i butik

Hej!
    Ska nu söka om hp för arbete i butik,
    Jag jobbar i en Rusta butik där det enda jag fixar för min rygg är att stå i kassan i ca 10 timmar per dag. Försöker nu få ihop ett bra brev till fk men vet inte hur jag ska beskriva allt på bästa sätt.
    Någon som har fått beviljad hp och som jobbar i liknande butik och som kan ge lite tips och råd??

• Svar på tråden hjälp med hp i butik
  • Rebeckisen

Sitter i samma sits.. har försökt kolla lite trådar här men har inte fått några konkreta förslag på vad någon faktiskt skrivit..

• Christel83

jag jobbar oxå i butik o ska söka. Min chef har sagt att jag ska skriva, Mycket tunga lyft, står oftast ensam i butik och har ingen möjlighet till rast/paus och att gå på toaletten, står upp hela dagarna bl.a
    Själv så ska jag be min butikschef skriva ett personligt brev!

• Mizty

Ett tips är att ni måste bifoga ett intyg om att inga omplaceringsmöjligheter finns. (om det nu inte finns) Detta är inget du fyller i själv utan den personalansvarige. Om du går in på FK hemsida så finns den blanketten ihop med blanketten om HP.

(¯`°?.¸ ♥ Phenom 060101 & BF (Tjej) 110111 ♥ ¸.?°´¯)
  • kickan89

Jag jobbar på ICA och har fått HP beviljad.
    Jag skrev detaljerat vad jag gör en vanlig arbetsdag, vad som förväntas av mig, vilket ansvar jag har, vad jag har möjlighet att få hjälp med o.s.v. Skrev ungefär vad jag lyfter, hur mycket det väger och hur ofta jag behöver lyfta.
    t.ex:" jag är tidningsansvarig vilket innebär att jag packar upp och retunerar tidningar. En bunt väger ca 8 kg och det kommer mellan 5-10 buntar per tillfälle. Returerna packas i kartonger som kan väga upp till 10 kg och det brukar bli ca 4 kartonger per tillfälle."
    För att undvika att bli omplacerad till att endast sitta i kassan så tog jag även med att jag hade svårt att jobba i kassa eftersom det är trångt, jag kunde inte stå eftersom jag så fick jobba framåtlutad och dessutom fick belasta ben och värkande fötter för mycket. När jag satt ner fick jag ont i ryggen, blev mycket ensidig belastning och hade även svårt att ta mig upp och ner ur kassastolen då den är ganska högt upp, vilket jag måste göra flera gånger per timme. speciellt när dte är lite folk i affären och jag har andra uppgifter samtidigt som jag sitter i kassan.

Så mitt tips är helt enkelt att beskriva så noggrant som möjligt och inte ta upp för mycket saker som du har svårt att göra p.ga graviditetssymptom, typ "jag kan inte gå mycket p.g.a foglossning" för då finns det en risk att de tycker att du borde blir sjukskriven istället.
    Men om du t.ex får sammandragningar eller ont någonstans just av den fysiska ansträngningen kan du självklart ta med. Typ "får mycket samandragningar då arbetet är stressigt" eller "Har extra besvär av ryggont då jag lyfter mycket tungt"

Jag tog även med att vi bara är två personer i butiken på helger och kvällar vilket betyder att det ofta kan vara svårt att hinna ta en paus, få ordentlig lunchrast eller få hjälp om jag behöver lyfta något tungt eller om det helt enkelt bara är mycket att göra.

Som sagt, skriv så noggrant du bara kan. Jag satt tillsammans med min chef när hon fyllde i sin del för att stämma av att vi hade samma uppfattning och skrev likadant för att undvika missförstånd eller att något blev otydligt.

Hoppas det kan vara till lite hjälp i alla fall :)

Svar på tråden hjälp med hp i butik