Gizmokvack skrev 2010-10-25 23:52:53 följande:
Det skulle jag också gärna vilja veta. Har de senaste månaderna haft blödningar som har varit en förlängning av mensen kan man säga. I början kom det ett par dagar efter att mensen hade slutat men nu är det bara som en fortsättning på mensen. Var hos en barnmorska i förra veckan för att ta ett cellprov och passade då på att fråga om detta. Hon menade att det är väldigt vanligt och att det bara är så ibland samt att allt såg bra ut när hon kollade. Fick dock lämna urinprov för att utesluta olika bakterier. Hon skulle också höra med en gynekolog som skulle höra av sig om den ansåg att det behövdes.
Kan tillägga att jag hade ngt liknande för några år sedan, men då kom blödningarna lite mer när som helst. Var då hos en gynekolog som inte heller kunde säga vad det berodde på. Kunde vara stress. Det gick över kort efter att jag hade varit där men då hade jag haft dem i över ett år innan jag sökte hjälp.
Jag mår inte dåligt av dem mer än att det är fruktansvärt irriterande. Som att ha mens 2-3 v/mån. Har ett distansförhållande och det blir svårt att planera in så att vi kan ha sex när vi väl ses då man aldrig vet när man kommer att ha blödningar. Man kanske borde vara glad att det inte verkar vara ngt mer än ofarliga blödningar, men det gör mig galen att inte veta vad det beror på och kunna göra ngt åt det.
Oj va jobbigt. För det första så behöver det ju inte va så att en barnmorska kan se eller känna om det skulle va nån cysta eller liknande. Har de gjort ultraljud på dig? Annars kan de ju även gå in och titta med en titthålsoperation, om det skulle va endometrios t.ex.
Själv är jag nu så irriterad över att ingen tagit mig på allvar tidigare och verkligen kollat upp allt. Antagligen skulle de ha upptäckt denna cysta redan för ett par år sedan, då jag haft liknande problem sedan typ 2001, om jag går tillbaka och tänker när och hur jag har känt av liknande som jag har nu. Det är även en sån cysta som man får som ung men som vanligtvis upptäcks i 30-årsåldern för att det är då den börjar bli så stor att den verkligen ger problem. Jag fyller snart 31, så det stämmer ju också bra.. De andra gånger jag känt av den har den antagligen haft en tillväxtperiod eller nåt sånt.