• Kelly1994

    Överlever vi 2012?

    Som rubriken lyder.

  • Svar på tråden Överlever vi 2012?
  • ROLLO kolan

    Onde krist har inget att göra med om vi överlever eller inte. Onde krist har inget att göra med någonting eftersom han är en fantasifigur. Onskan som människan genom historien har gjort i hans namn är dock mycket verkligt.

  • ROLLO kolan
    viseversa skrev 2010-09-28 16:49:37 följande:
    Just sånt är jag rädd för. Eller att mina barn ska dö inför mina ögon. kan tycka det är väldigt jobbigt att gå intill en tungt trafikerad väg med barnen då dom KAN slita sig ur mitt gräpp springa ut i gatan och bli mos medans jag ser. Fyy såna tankar är jobbigt tycker jag. Har ganska mycket ångest kring detta tyvärr=(
    Egoistiskt.
  • Michisen
    M Y L F skrev 2010-09-28 16:54:11 följande:
    Däremot så har väl inte maya indianerna "sagt" att jorden går under 2012, bara det att kalendern tar slut. Det kan ju innebära precis vad som helst. 

     
    Ja. Att man får köpa ny kalender. Deras nya kalender började dagen efter att den gamla tog slut, precis som familjekalendern på väggen här hemma...
    För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • ua82
    M Y L F skrev 2010-09-28 16:54:11 följande:
    Däremot så har väl inte maya indianerna "sagt" att jorden går under 2012, bara det att kalendern tar slut. Det kan ju innebära precis vad som helst.

    Ja precis. Det är bara början på något nytt inte jordens undergång....
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Det som kan vara intressant att veta är att idén om mayakalendern upptäcktes och förespråkades av (bland andra) en man som hette Terence McKenna som tog fram en idé om en timewave zero som grundar sig på den teleologiska idén om att allt i universum är sammankopplat i medvetande. När denna timewave zero då kommer så kommer detta kollektiva medvetande öka i intensitet när världen närmar sig sitt slut, lite som en reserv.

    Terence McKenna var en riktigt seriös brukare av psykoaktiva svampar under den här perioden (och stor del av sitt liv) och han förespråkade användandet av bland annat svampar och DMT.

     Han gjorde en datorsimulation och valde ett viktigt datum under andra världskriget, jag har för mig att det var någon av atombombningarna i Japan men det kan ha varit terrorbombningen i Tyskland också. Detta grundade han då sin uträkning på och kom fram till att jorden skulle gå under i oktober eller november 2012. Senare upptäckte han att slutet på mayakalendern låg hyfsat nära i tid och justerade helt godtyckligt sitt slutdatum dit.

    Detta gjorde han medan han knaprade svamp och även om det egentligen är irrelevant så behöver jag knappast påpeka att det inte finns några vetenskapliga belägg för det han fick fram.

    Med det avklarat så ska jag säga att jag har läst ett par av hans böcker med viss behållning.


    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Michisen
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-09-29 09:27:38 följande:
    Det som kan vara intressant att veta är att idén om mayakalendern upptäcktes och förespråkades av (bland andra) en man som hette Terence McKenna som tog fram en idé om en timewave zero som grundar sig på den teleologiska idén om att allt i universum är sammankopplat i medvetande. När denna timewave zero då kommer så kommer detta kollektiva medvetande öka i intensitet när världen närmar sig sitt slut, lite som en reserv.

    Terence McKenna var en riktigt seriös brukare av psykoaktiva svampar under den här perioden (och stor del av sitt liv) och han förespråkade användandet av bland annat svampar och DMT.

     Han gjorde en datorsimulation och valde ett viktigt datum under andra världskriget, jag har för mig att det var någon av atombombningarna i Japan men det kan ha varit terrorbombningen i Tyskland också. Detta grundade han då sin uträkning på och kom fram till att jorden skulle gå under i oktober eller november 2012. Senare upptäckte han att slutet på mayakalendern låg hyfsat nära i tid och justerade helt godtyckligt sitt slutdatum dit.

    Detta gjorde han medan han knaprade svamp och även om det egentligen är irrelevant så behöver jag knappast påpeka att det inte finns några vetenskapliga belägg för det han fick fram.

    Med det avklarat så ska jag säga att jag har läst ett par av hans böcker med viss behållning.
    Nu blir jag lite sugen på att tugga på några torkade trattisar och flumma fram ett datum då jorden kommer att gå under.
    För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • sandra1978

    Jag tror vi överlever men om det nu skulle hända något så stort skulle jag inte vilja överleva ändå....tänk att börja om från början med allt vad det innebär.

  • astro

    Vi får väl se vad som händer ... om nu något händer alls förstås ...

    Jag är inte nervös av mig men det hände faktiskt en ovanligt sjuk sak häromdagen. Min nya mobil låg på fel ställe och när jag lyfte upp den blinkade följande datum i rött på skärmen: 2012-11-23.

    Det måste vara min lilla gosplutt som varit framme och pillat men liiite av en ilning i maggropen fick jag faktiskt i alla fall. 


  • La Lola
    R3becca skrev 2010-09-29 13:55:09 följande:
    Nej. Vi kommer att dö Förvånad
    Tror du det på allvar?
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
Svar på tråden Överlever vi 2012?