• Elinbelin

Döpa sitt barn?

Jag undrar hur ni andra tänker här inne om dop?

Jag vill inte döpa mitt barn, är inte konfimerad och inte med i svenska kyrkan. Min sambo är lika dan.
    Min åsikt är att barnet själv kan välja när de blivit lite äldre hur det vill göra.

Men det är alltid kul att höra vad ni andra tycker med!? 

• Svar på tråden Döpa sitt barn?
  • puzzlet

Håller med dig till 100 % !!

Vår dotter är 6 månader och är inte döpt..

• Hoppfull84

ja men det är väl klart att man inte döper ett barn om man som förälder inte är troende. håller helt med dig, kan inte se nån anledning över huvudtaget att döpa sitt barn om man inte tror på dopets betydlese.

• Elinbelin
    Hoppfull84 skrev 2010-09-28 20:33:29 följande:
    ja men det är väl klart att man inte döper ett barn om man som förälder inte är troende. håller helt med dig, kan inte se nån anledning över huvudtaget att döpa sitt barn om man inte tror på dopets betydlese.
    Jag vet jättemånga som döper sina barn utan att vara de minsta troende. 
    De gör det för att man alltid gjort det och de är en fin tradition eller nått.
    Inte för att jag förstår de... 
  • Hoppfull84
    Elinbelin skrev 2010-09-29 07:24:26 följande:
    Jag vet jättemånga som döper sina barn utan att vara de minsta troende. 
    De gör det för att man alltid gjort det och de är en fin tradition eller nått.
    Inte för att jag förstår de... 
    Fast läser man på lite om dopet så kan jag inte förstå vitsen med att döpa om man inte är troende. Jag personligen har svårt att köpa grejen med att barn fskulle födas med någon sorts arvssynd pga evas äppleätande som behöver tvättas bort. jag tror inte odöpta barn hamnar i nån sorts limbo och jag är inte intresserad av att knyta mitt barn till kyrkan då vi inte är medlemmar själva.

om man är troende däremot så har jag full förståelse för att man vill döpa sitt barn, men är man inte det så fattar jag inte grejen alls. man kan väl ha ett namnkalas och fira den nya familjemedlemmen tillsammans iaf utan kyrkans och syndes inblandning?
  • Elinbelin

Namnkalas låter som ett jättebra alternativ!

• Jempajenny
    Elinbelin skrev 2010-09-28 19:41:19 följande:
    Jag undrar hur ni andra tänker här inne om dop?

Jag vill inte döpa mitt barn, är inte konfimerad och inte med i svenska kyrkan. Min sambo är lika dan.
    Min åsikt är att barnet själv kan välja när de blivit lite äldre hur det vill göra.

Men det är alltid kul att höra vad ni andra tycker med!? 
    Jag håller med dig till fullo!

Tyvärr var min sambo av den åsikten att "det är ju tradition" att döpa och vi kom aldrig överens hur vi skulle göra. Jag ville ha en namngivningsceremoni istället. Till slut backade jag och sa att om det nu var så viktigt med ett dop för hans del, så fick han ordna med det själv, dvs. kontakta präst, boka kyrka, skicka ut inbjudningar, planera mat/fika m.m. Behöver jag säga att det inte blev något dop...?

Men eftersom detta drog ut på tiden, har vi inte heller haft någon namnceremoni och nu är dottern över 2 år och det känns lite sent att ha det, tyvärr.
    ♥ Jempajenny, Agnes och bebisen i magen: jempajenny.bloggagratis.se
  • DizNick

Vi hade namngivnings ceremoni: http://maromer.blogg.se/2009/september/johns-namngivningsceremoni.html

Både jag och min sambo är döpta och konfimerade (våra föräldrars val). Men är ej kristna. Och tycker det är ett hån att stå och lova något som man inte kommer hålla. De säger klart och tydligt att man lovar att uppfostra barnet i den kristna tron. Och nej tack. Ljuga är inhet jag vill göra!

Vi hade en mjuk övergång då vi är de första i vår släkt som väljer att inte döpa. Så vår son fick ha min dopklänning på sig!

• Little me

Jag är själv döpt men kommer inte döpa min lilla...

Var på ett dop för inte så länge sen, och det är verkligen en jättefin cermoni, men jag skulle inte kunna stå där framme med mitt barn och hålla med om allt som sägs när jag själv inte tror så

• Nelah

Jag kommer att döpa mina barn. Det är en fin tradition som jag vill fortsätta på.
    Själv anser jag att barnet kan välja att fortsätta vara  "Guds barn" när det är dags för konfirmation, men är inte barnet döpt då så går det ej och hur många tonåringar vill döpas?

Barnet kommer knappast få men för livet om de blir döpt. Det har inte jag fått i alla fall och jag inte är troende.

BF 2011-05-02 <3
  • Scarlett77

Vi ska ha namnfest istället för ingen av oss är troende! Tycker det är helt galet att döpa sina barn i kyrkan om man inte är troende, förstår inte alls hur vissa tänker där. Min sambo går inte ens på dop han blir bjuden till om han vet att föräldrarna som döper sitt barn i kyrkan inte själva är troende och jag förstår han, det är hyckleri!

• mikroE
    Nelah skrev 2010-09-29 16:30:30 följande:
    Jag kommer att döpa mina barn. Det är en fin tradition som jag vill fortsätta på.
    Själv anser jag att barnet kan välja att fortsätta vara  "Guds barn" när det är dags för konfirmation, men är inte barnet döpt då så går det ej och hur många tonåringar vill döpas?

Barnet kommer knappast få men för livet om de blir döpt. Det har inte jag fått i alla fall och jag inte är troende.
    Det är ju oftast flera stycken i konfirmationsgruppen som döps så det är väl inga problem? Nä, om ni inte alls tror tycker jag inte ni ska döpa men om ni tror 'lite' och känner att dopet ändå har någon vikt för er så är det väl OK. Gör det absolut inte bara för att det är fint. Gud kommer naturligtvis ta emot ert barn för vilken löjlig anledning ni än döper det för, men det gör gud ändå om ert barn önskar det.
  • Elinbelin

Haha. klockrent Jempajenny! män är roliga ibland;)

Alla i min släkt har än så länge döpt alla sina barn och när jag varit på dom dopen känner jag mig som en hycklare. Tror inte alls på Gud och håller helt med Nikke och flera av er andra, stå där framme och ljuga känns inte ok.

• Liinnda1

Jag o min sambo har bestämt oss för att döpa vårat barn sen när den är ute. Vi är båda döpta och med i svenska kyrkan och jag är konfirmerad.
    Tycker det är upp till var och en om man vill döpa sitt barn. Jag döptes som 13åring pga att jag ville konfirmera mig annars hade jag nog inte varit döpt idag.

• Hoppfull84
    Liinnda1 skrev 2010-09-30 20:35:02 följande:

Jag o min sambo har bestämt oss för att döpa vårat barn sen när den är ute. Vi är båda döpta och med i svenska kyrkan och jag är konfirmerad.
    Tycker det är upp till var och en om man vill döpa sitt barn. Jag döptes som 13åring pga att jag ville konfirmera mig annars hade jag nog inte varit döpt idag.

ja men är man troende och är med i kyrkan så är det ju inget konstigt att döpa sitt barn.

det tråden handlar om är om man ska låta döpa sitt barn om man inte är kristen
  • Liinnda1
    Hoppfull84 skrev 2010-09-30 20:47:42 följande:
    ja men är man troende och är med i kyrkan så är det ju inget konstigt att döpa sitt barn.

det tråden handlar om är om man ska låta döpa sitt barn om man inte är kristen
    Nej man behöver inte vara troende för att man är med i kyrkan,  jag tror att de flesta som är med i svenska kyrkan eller vilken kyka som helst inte är troende.
Svar på tråden Döpa sitt barn?