• kmn2

Vad bjuder man "sockerfria" barn på?

Skall ha ett litet tvåårskalas för min dotter, och har bjudit några barn. Har nu fått veta att två av gästerna (barnen) inte äter socker.
    Tänkte man kunde bjuda på fruktsallad och sockerfri glass istället för tårta, men jag skulle gärna vilja ha tips på lite mer saker man kan bjuda på...
    Ni föräldrar som inte vill att era barn skall äta socker, får de dricka tex "fun light", eller skall jag köpa  de sockerfria dryckerna som finns på barnmatshyllan?

Jag vill inte att det skall vara så stor skillnad mellan gästerna på kalaset, utan att alla skall få mumsa i sig av det som bjuds.

• Svar på tråden Vad bjuder man "sockerfria" barn på?
  • BeccyBoop

Vatten är ju ett sockerfritt alternativ till dryck. Visserligen får min dotter äta socker, men hon väljer alltid vatten framför saft. Och då ska det vara bubbelvatten. 

Men sockerfri-efterrätt så är ju fruktsallad ett bra altervativ. Hör annars med de föräldrar till de "socker-fria" barnen om tips. När vi undvek socker till vår dotter så fick hon äta vanlig glass, så det kan hända att de barnen får göra det med.

Lycka till! 

It's something unpredictible, but in the end it's right
  • Caranlachiel

Pannkakstårta fylld med frukt och grädde går ju bra - inget av det innehåller tillsatt socker.

Vatten smaksatt med gurka, citron eller bär.

Lill-Erik kom till oss 2009-04-06!
  • Fiyali

Min dotter dricker bubbelvatten på helgen, sen rör vi ihop någon fruktsallad, ibland med lite youghurt till. Russin, oliver är uppskattat av henne, morotsstavar, blomkål med dippa till är också succé :) Lycka till!

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • kmn2

Torkad frukt? är det något man kan bjuda på?

• Fiyali

Tips: Varför är de sockerfria? Min dotter ä sockerfri för att hon ärvt en gen av mig som gör att hon förmodligen kommer utveckla barndiabetes. Skulle någon servera pannkakstårta med grädde och frukt hade hon inte kunnat äta det. Mjöl innehåller ofantliga mängder socker, grädden innehåller massa massa laktos, och frukten fruktsocker, det blir kaka på kaka....

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • kmn2

Vet inte varför de är sockerfria. Tror att föräldrarna inte vill de skall äta socker när de är små.
    Jag känner dem inte särskilt väl, men om de (tvillingar) var diabetiker hade nog föräldrarna sagt det.

• Nifelheim

Jag vet inte vad du menar med sockerfri glass, men om mitt barn var yngre och jag inte hade velat börja ge socker än hade jag absolut INTE tyckt att sötningsmedelssötade produkter var aktuella heller.

Frukt (gärna lite roligare frukt än bara äpple och banan kanske) och typ sempers barnfestisar tycker jag är kanonbra alternativ i så fall. Majskrokar och kanske något osötat kex också?

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Avelyn

När vår dotter var så liten som 2 år, hade jag inte velat ge något mer sötningsmedel i istället för socker. Så sockerfri glass hade inte varit något alternativ för oss. Vanlig fruktsallad hade jag tyckt varit toppen precis som det är utan tillbehör som grädde eller glass. Det kan nog vara festligt och gott nog som det är , med flera sorters goda frukter i. Inte heller hade det känts som om saft i någon form vare sig med eller utan socker behövts. Kanske det kan finnas som alternativ till dem som vill. I annat fall kanske ett glas mjölk smakar fint till eller ett glas vanligt vatten. Majskrokar som tidigare nämnts låter ju kul med

• Mamma till V och E

Vi har valt att inte ge raffinerat socker till vår son.

När det är dags för fika äter han gladeligen fruktsallad med turkisk yougurt och vill du erbjuda ngr kex finns det ett alldeles utmärkt sortiment från Semper som heter Småfolk. De kexen sötas med naturlig druvjuice. Majskrokar fungerar också.

Skulle aldrig ge min son "sockerfri" glass då den innehåller massa tillsatta sötningsmedel. Samma sak med Fun light. Vår son dricker vatten eller mjölk.

• alvaereva

Bästa tillbehöret till fruktsallad;

Häll grädde i en skål, lägg i ÄKTA vanilj som du skrapar direkt från stången. Vispa detta ganska hårt.
    Tillsätt ett par skedar turkisk yoghurt. Klart! Jääättegott!

Vill du inte ha vanilj är det också jättegott att ha i passionsfruktskärnor och blanda runt. Det blir en god konsistens som är lätt att äta med sked för dom små.

En fruktsallad kan du göra med exempelvis banan, apelsin, (honungs)mango, hallon, havtornsbär (jäääättegoda!), vindruvor eller vad du nu hittar. Vill man piffa till det lite extra kan man riva lite mörk choklad över.

Svar på tråden Vad bjuder man "sockerfria" barn på?