• Anonym

Sovning på dagis

Hej!
    Jag har en son som precis fyllt 2 år som går på dagis.
    Jag jobbar inom vården o går på schemarad, så de är lite olika hur han är där varje vecka.
    Jag har sagt till att han kan sova ca en timme nu när han är där mellan 7-15 eller om jag jobbar kväll 10.30-17.40
    Nu på dagarna när vi är hemma så har han inte så stort behov att sova o om han är riktigt trött på dagen går han själv o lägger sig en stund på soffan ibland vilar han bara o ibland somnar han.

Nu ska jag ha barn om 2 mån o fått HP o kommer att ha han på 15 timmars.
    Kan dagis personalen neka mig om jag inte vill att han ska sova längre på dagis?

För de har de nämligen gjort nu när jag tog upp ämnet..

Kvälls o morgon rutinen blir så konstig för han är lite för pigg på kvällarna o vill inte somna förr än vid nio o så är han uppe kl 6,
    Är de inte bättre o få han sova vid 19.30 o sova till 7 nu när vi ite behöver kliva upp på morgonen.

Han är pigg o gla på dagarna o när ja ett tag la han i sin säng som rutinerna på dagis; efter lunch kunde han ligga o prata i 2 timmar utan att somna är de då inte bättre att sluta med att försöka få han sova på dagarna?

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Sovning på dagis
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Det är självklart för mig att det är du som bestämmer om barnet ska sova eller ej. Förskolans och pedagogernas uppgift är att utgå ifrån varje enskillt barn och familjens behov. Om ditt barn får bättre rutiner utan och sova så ska barnet inte sova. På min förskola har vi bara vila för de som sover övriga barn leker på gården!
    Mvh Inger

Svar på tråden Sovning på dagis