när blir man utlasad??
Jag har jobbat som timmis samt på "fast vikariat" på ett gruppboende under sista året. Allt funkar kanonbra och jag ska snart skriva på för ett nytt vikariat på sex månader. Då jag inte har någon utbildning inom området och därmed - vilket jag tycker är rätt så rimligt - inte kan få ett fast jobb, känns det helt ok att vikariera som jag gör. Pluggar och gör annat vid sidan av och skulle jag absolut vilja fortsätta med vårdjobb så kan jag ju alltid utbilda mej inom det i framtiden, tänker jag.
Men,jag undrar om det är dumt att fortsätta på ett fast vikariat - vore det bättre att jobba på samma rad fast på timmar? Har nämligen hört att om man går på ett vikariat i ett år så är arbetsgivaren skyldig att ge en fast anställning - alltså utlasning för min del om ett halvår??
Min rad är på 60 procent så skulle jag jobba den på timmar skulle det ta betydligt längre tid att nå upp till den fruktade "lasgränsen". För egen del spelar det för närvarande ingen roll hur min anställning ser ut, bara jag kan jobba och tjäna pengar. Skulle vara skittrist att behöva lämna min arbetsplats p.g.a av regler när jag inte ens vill ha ett fast jobb för närvarande.
lite virrigt, men.. nån som vet mer?