• fernsehturm

när blir man utlasad??

Jag har jobbat som timmis samt på "fast vikariat" på ett gruppboende under sista året. Allt funkar kanonbra och jag ska snart skriva på för ett nytt vikariat på sex månader. Då jag inte har någon utbildning inom området och därmed - vilket jag tycker är rätt så rimligt - inte kan få ett fast jobb, känns det helt ok att vikariera som jag gör. Pluggar och gör annat vid sidan av och skulle jag absolut vilja fortsätta med vårdjobb så kan jag ju alltid utbilda mej inom det i framtiden, tänker jag.

Men,jag undrar om det är dumt att fortsätta på ett fast vikariat - vore det bättre att jobba på samma rad fast på timmar? Har nämligen hört att om man går på ett vikariat i ett år så är arbetsgivaren skyldig att ge en fast anställning - alltså utlasning för min del om ett halvår??
    Min rad är på 60 procent så skulle jag jobba den på timmar skulle det ta betydligt längre tid att nå upp till den fruktade "lasgränsen". För egen del spelar det för närvarande ingen roll hur min anställning ser ut, bara jag kan jobba och tjäna pengar. Skulle vara skittrist att behöva lämna min arbetsplats p.g.a av regler när jag inte ens vill ha ett fast jobb för närvarande.

lite virrigt, men.. nån som vet mer?

• Svar på tråden när blir man utlasad??
  • Linny

vikariat i totalt 24 månader på en femårsperiod= tillsvidareanställning
    För en sk "timmis" brukar man säga att mellanliggande tid ej räknas (dvs enbart anställning vid de tillfällen man jobbat) och då tar det mycket längre tid att uppnå en tillsvidareanställning. Detta förutsätter förstås att man inte "går på rad".

För timmisar är det svårt att säga så mycket alls. Anställningsformen existerar inte i LAS men varken arbetsgivare eller arbetstagarorganisation vill ta i den heta potatisen och driva frågor vidare till AD. Därför vet man helt enkelt inte om man verkligen kan göra som så att bara räkna tex. dagar som personen faktiskt jobbat, egentligen..

Varför du kan jobba som timmis men inte "fast" förstår jag egentligen inte; men det kanske finns något särskilt i ert kollektivavtal om detta.

• Linny

by the way...

LAS anger också att man; när man har arbetat (oavsett anställningsform) ett år under de tre senaste åren (brukar räkna 360 arbetspass.. Man räknar helt enkelt med att alla årets månader har 30 dagar, för enkelhetens skull).

Det betyder att du förmodligen skulle uppnåt företrädesrätt till ledig tjänst, redan innan de där nästa 6 månaderna har förflutit.. Företrädesrätt till ledig tjänst; förutsätter dock att det för det första finns en ledig tjänst och för det andra; att du har rätt kompetens för den.

• fernsehturm
    Linny skrev 2010-09-29 12:15:44 följande:
    vikariat i totalt 24 månader på en femårsperiod= tillsvidareanställning
    För en sk "timmis" brukar man säga att mellanliggande tid ej räknas (dvs enbart anställning vid de tillfällen man jobbat) och då tar det mycket längre tid att uppnå en tillsvidareanställning. Detta förutsätter förstås att man inte "går på rad".

För timmisar är det svårt att säga så mycket alls. Anställningsformen existerar inte i LAS men varken arbetsgivare eller arbetstagarorganisation vill ta i den heta potatisen och driva frågor vidare till AD. Därför vet man helt enkelt inte om man verkligen kan göra som så att bara räkna tex. dagar som personen faktiskt jobbat, egentligen..

Varför du kan jobba som timmis men inte "fast" förstår jag egentligen inte; men det kanske finns något särskilt i ert kollektivavtal om detta.

Tack för ditt svar!

Jag har också förstått det som att mellanliggande tid inte räknas för timmisar, och att det är totalt 24 månader som gäller för in/utlasning. Kanske hade personen som pratade om 12 månader missförstått något.

Med "fast" menar jag vikariat med månadslön, vilket vad jag förstår innebär att den mellanliggande tiden räknas. Det är vad jag gått på i ett halvår. Men andra på boendet går också på "rad" som man säger men som timmisar, d.v.s de får då lönen en månad efteråt, med semesterersättningen inkluderad men inga semesterdagar och de kan ta bort pass om de själva vill.

Det är vi själva som fått välja vilken anställningsform vi velat ha, men nu börjar jag som sagt tveka med tanke på framtiden. Har blivit utlasad tidigare på detta sätt och det är verkligen inte roligt, speciellt som man var helt nöjd själv med att jobba timmar då men ändå inte fick jobba kvar..

Att jag inte kan få en fast anställning är för att jag inte har någon vårdutbildning. Och det tycker jag är ganska rimligt faktiskt (däremot skulle det ju vara trevligt om arbetsgivaren bjöd på något sånt, vilket man gjorde på det glada 00-talet, menmen..).
  • sara1981

Har lite svåry att förstå frågan, vad menar du med utlasad?

Det är som linny skriver, du ska ha jobbat i två år av fem för att få en automatisk tillsvidareanställning.
    Detta har du rätt till även om du inte är utbildad, det finns ingen lag som kräver att du har utbildning för att kunna bli tillsvidareanställd. Förutsatt att det inte krävs nån legitimation el liknande, men då skulle du inte kunna arbeta som vikarie heller...

• fernsehturm
    Linny skrev 2010-09-29 12:19:20 följande:
    by the way...

LAS anger också att man; när man har arbetat (oavsett anställningsform) ett år under de tre senaste åren (brukar räkna 360 arbetspass.. Man räknar helt enkelt med att alla årets månader har 30 dagar, för enkelhetens skull).

Det betyder att du förmodligen skulle uppnåt företrädesrätt till ledig tjänst, redan innan de där nästa 6 månaderna har förflutit.. Företrädesrätt till ledig tjänst; förutsätter dock att det för det första finns en ledig tjänst och för det andra; att du har rätt kompetens för den.
    Hm, det betyder alltså att min kollega hade rätt? Men eftersom jag inte har den kompetensen (utbildningen) så är det ju moment 22 för min del. Kanske då bättre att gå på timmar trots allt.
  • Linny

Nej, din kollega har inte rätt egentligen. Du får inte automatiskt en t.v. anställning efter ett år, utan efter två.
    Efter ett har du företrädesrätt men det förutsätter kompetens.
    Efter två; förutsätter lagen inte kompetens.. Använder man någon så pass mycket att den uppnår en t.v. anställning, så har den uppenbarligen tillräcklig kompetens för att ha fått jobba där..
    Däremot kan det finnas vissa privata företag, där kommunerna de har avtal med, kräver att alla t.v.anställda har en viss utbildning. Det står i så fall i entreprenadsavtalet.. 

• fernsehturm
    sara1981 skrev 2010-09-29 12:27:30 följande:
    Har lite svåry att förstå frågan, vad menar du med utlasad?

Det är som linny skriver, du ska ha jobbat i två år av fem för att få en automatisk tillsvidareanställning.
    Detta har du rätt till även om du inte är utbildad, det finns ingen lag som kräver att du har utbildning för att kunna bli tillsvidareanställd. Förutsatt att det inte krävs nån legitimation el liknande, men då skulle du inte kunna arbeta som vikarie heller...
    På den här arbetsplatsen har de stenkoll på sånt, kollar listor och räknar dagar.. De skulle aldrig låta någon "gå över tiden" s.a.s och få rätt till en fast tjänst. Men visst vore det trevligt!
  • Linny
    jabberwock skrev 2010-09-29 12:31:50 följande:
    På den här arbetsplatsen har de stenkoll på sånt, kollar listor och räknar dagar.. De skulle aldrig låta någon "gå över tiden" s.a.s och få rätt till en fast tjänst. Men visst vore det trevligt!
    Fast helt ärligt... Har man väl uppnått företrädesrätt (totalt 360 arbetspass) så har man sedan det i nio månader. Om det inom den perioden finns en ledig tjänst (behov av personal, vikariat/fast osv) så har du företrädesrätt till den, förutsatt kompetens. Då flyttas din företrädesrätt fram i nio månader till.
    Min erfarenhet är; att har man väl uppnått företrädesrätt så uppnår man i 9 fall av 10 även en konvertering. (dvs blir automatiskt t.v-anställd efter två år) 
  • fernsehturm
    Linny skrev 2010-09-29 12:39:12 följande:
    Fast helt ärligt... Har man väl uppnått företrädesrätt (totalt 360 arbetspass) så har man sedan det i nio månader. Om det inom den perioden finns en ledig tjänst (behov av personal, vikariat/fast osv) så har du företrädesrätt till den, förutsatt kompetens. Då flyttas din företrädesrätt fram i nio månader till.
    Min erfarenhet är; att har man väl uppnått företrädesrätt så uppnår man i 9 fall av 10 även en konvertering. (dvs blir automatiskt t.v-anställd efter två år) 
    Oj, mycket ny och intressant info, tackar för det! Men om jag då inte har någon kompetens/utbildning så gäller inte detta, eller?
  • sara1981

Exakt som Linny skriver, om det blir ett vikariat på över två veckor efter det att du jobbat ihop dina 360 dagar, så måste arbetsgivaren erbjuda detta till dig. Oavsett om det innebär att du då har rätt till en tillsvidareanställning. Så är lagen helt enkelt och den måste arbetsgivaren rätta sig efter.
    Det är alltså olagligt att sluta erbjuda dig arbete och istället anställa någon annan.

• Linny

Enligt lag, ska det inte hindra att du inte har rätt kompetens när du väl har uppnått två år. Det kan hindra när du har uppnått ett år. Men när du har uppnått ett års anst.tid och då har företrädesrätt, och det blir en tjänst ledig som du har rätt kompetens för (tex. vikariat) så har du företrädesrätt till denna. Detta förutsätter förstås också att du inte redan har en pågående tjänst där och att ingen annan har företrädesrätt före dig..

• fernsehturm

Ok, då har jag alltså rätt till vikariat efter ett års arbete och till fast tjänst efter två år, om jag nu skulle få jobba kvar så länge. Är fortfarande osäker på om timmar eller vikariat är bäst för närvarande, men tack för att ni gett mej värdefull info!

Svar på tråden när blir man utlasad??