• Lady Gogo

Argument om Genus/Jämställdhet - Bevis?

Tjollahopp, jag ska skriva en argumenterande text på engelska om genus och jämlikhet (framförallt bland barn) och skulle vilja hitta sidor med "bevis" eller statistik som stödjer vad vi "genusvetare" tycker och tror på. Jag har ju läst böcker och så, men jag vet inte om det är något jag kan hänvisa till i texten?
    Hjäälp.

• Svar på tråden Argument om Genus/Jämställdhet - Bevis?
  • DrKejs

Lycka till med att hitta "bevis" eller vetenskapliga underlag som ger er genustalibaner stöd. Jag har frågat efter exakt det under lång tid, men inte en enda genustaliban har kunnat presentera något vetenskapligt underlag.

Men med tanke på ämnet så kommer du inte att ställas inför några som helst krav på vetenskaplighet; det räcker med att du hänvisar till någon av alla de helt ovetenskapliga böcker i ämnet som du läst. Det brukar räcka för att få miljoner i forskningsbidrag, så du borde inte ha några som helst problem att få ett mvg för att framföra sedvanligt genusdravel.

• supersemlan

Det är klart att du kan hänvisa till böcker du har läst i texten du ska skriva. Exakt vad är det du "tycker och tror på" som du vill stödja med "bevis"? Om du kan vara lite mer utförlig kanske du kan få bättre tips här. Jag har också ett boktips till dig, av Bronwyn Davies: "Hur flickor och pojkar gör kön". Kanske kan du låna den på biblioteket. 

• DrKejs
    supersemlan skrev 2010-09-29 22:19:36 följande:
    Det är klart att du kan hänvisa till böcker du har läst i texten du ska skriva. Exakt vad är det du "tycker och tror på" som du vill stödja med "bevis"? Om du kan vara lite mer utförlig kanske du kan få bättre tips här. Jag har också ett boktips till dig, av Bronwyn Davies: "Hur flickor och pojkar gör kön". Kanske kan du låna den på biblioteket. 
    QED.

Du tar upp ett exempel med någon som utgår från att könet är en social konstruktion och att vetenskap är fjantigt.  
  • supersemlan
    DrKejs skrev 2010-09-30 00:05:23 följande:
    Du tar upp ett exempel med någon som utgår från att könet är en social konstruktion och att vetenskap är fjantigt.  
    Jaså? Hur kan du påstå det?
  • DrKejs
    supersemlan skrev 2010-09-30 17:55:33 följande:
    Jaså? Hur kan du påstå det?
    Enkelt, hon är poststrukturalist.
  • supersemlan
    DrKejs skrev 2010-09-30 19:22:08 följande:
    Enkelt, hon är poststrukturalist.
    OK, och det likställer du med någon som tycker att "vetenskap är fjantigt". Intressant.
  • oOOo  oOOo
    Lady Gogo skrev 2010-09-29 12:39:33 följande:
    Tjollahopp, jag ska skriva en argumenterande text på engelska om genus och jämlikhet (framförallt bland barn) och skulle vilja hitta sidor med "bevis" eller statistik som stödjer vad vi "genusvetare" tycker och tror på. Jag har ju läst böcker och så, men jag vet inte om det är något jag kan hänvisa till i texten?
    Hjäälp.
    Rent vetenskapligt är det fel angreppssätt att utgå från att något är rätt och försöka bevisa detta. Om något inte redan är bevisat är det ju givetvis fel att anta att det förhåller sig så. Står man inför ett obevisat påstående är det enda rätta att analysera problemet. Speciellt viktigt inom mjuka vetenskaper där det är lätt att hitta argument för något men som faller platt om man inte tar med de argument som talar emot.
  • DrKejs
    supersemlan skrev 2010-09-30 20:09:34 följande:
    OK, och det likställer du med någon som tycker att "vetenskap är fjantigt". Intressant.
    Japp. Nämn någon poststrukturalist som anser att den "vanliga" vetenskapen är självklar och given.
  • supersemlan
    DrKejs skrev 2010-09-30 22:56:06 följande:
    Japp. Nämn någon poststrukturalist som anser att den "vanliga" vetenskapen är självklar och given.
    Bortsett från att det är svårt att veta vad du menar med "vanlig" vetenskap - men låt oss anta att du menar naturvetenskap - är det naturligtvis olika saker att ifrågasätta vad som kan förefalla självklart, och att tycka att någonting är "fjantigt". 

(ursäkta OT till ts - mitt boktips står kvar!)
  • ViceGuy

Min sambo jobbar på förskola och påstår att en jävla massa som har med genusvetenskap är total bullshit och att många av förespråkarna helt enkelt är läbbiga typer som ofta har ganska extrema åsikter i andra ämnen också.

Själv är jag inte särskilt insatt och har ingen åsikt, men lutar väl åt samma håll som henne.

The most exciting phrase to hear in science, is not Eureka! (I found it!) but 'That's funny...' -Isaac Asimov
  • DrKejs
    oOOo oOOo skrev 2010-09-30 20:27:36 följande:
    Rent vetenskapligt är det fel angreppssätt att utgå från att något är rätt och försöka bevisa detta. Om något inte redan är bevisat är det ju givetvis fel att anta att det förhåller sig så. Står man inför ett obevisat påstående är det enda rätta att analysera problemet. Speciellt viktigt inom mjuka vetenskaper där det är lätt att hitta argument för något men som faller platt om man inte tar med de argument som talar emot.
    Du har rätt i sak, visst är det så det i regel fungerar. Dock tar du inte hänsyn till vilket område som TS kommer att skriva om. Där sätts all vetenskaplighet åt sidan, det går alldeles utmärkt att inom genusområdet utgå från att något är rätt och sedan hitta (oavsett hur svaga) tecken på att det är så, under förutsättning att det man vill bevisa är det som är politiskt korrekt.

Därför går det alldeles utmärkt för TS att hänvisa till direkt ovetenskapliga källor och rent tyckande. 
  • Palsternacka

Jag uppfattar det som att ts ska skriva en argumenterande text, inte en vetenskaplig rapport. Det är en väldig skillnad. I detta fall ska ts föra en tes och styrka den med argument som stödjer den tesen. Det oavsett om texten handlar om genus eller vilket annat område som helst.

• lennartsdotter
    Ahmed Wehbe skrev 2010-10-01 21:41:41 följande:

vetenskap hit, vetenskap dit, här är lite vetenskap för er som ni inte kan säga emot. Så länge ni kvinnor lagar maten så kommer vi män vara nöjda och nöja er på köpet. Vi kan gärna byta rollerna men då ska ni inte lämna oss för att vi är snälla. Får då kommer vi och drar er i håret tillbaka till köket och av någon mystisk anledning kommer ni bli helt besatta av oss när vi gör så. Hoppas detta låter tillräckligt vetenskapligt för er, har ju bevisats om och om igen och det kommer att upprepas om och om igen också.

Tycker verkligen synd om dagens kvinnor, förlorat sin natur. Idag är dem flesta kvinnorna dåliga kopior av män, och det är faktiskt vårat, männens fel. FÖRLÅT att vi varit mesiga de senaste åren!

Översätt detta till engelska så får du nog MVG, lycka till.

Jag tycker det är synd om människor som hela tiden faller dit på "människans-natur-argument". Det finns en mängd jäkligt ocharmiga saker som ligger i människans natur och jag är helt övertygad om att du inte tycker att vi ska falla hän till naturen i de avseendena (tex. infanticid, våldtäkt, etnisk rensning osv.).
  • supersemlan
    Palsternacka skrev 2010-10-01 21:30:48 följande:
    Jag uppfattar det som att ts ska skriva en argumenterande text, inte en vetenskaplig rapport. Det är en väldig skillnad. I detta fall ska ts föra en tes och styrka den med argument som stödjer den tesen. Det oavsett om texten handlar om genus eller vilket annat område som helst.
  • oOOo  oOOo
    Palsternacka skrev 2010-10-01 21:30:48 följande:
    Aha, propaganda menar du. Goebbels hade varit stolt.
Svar på tråden Argument om Genus/Jämställdhet - Bevis?