Inlägg från: supersemlan |Visa alla inlägg
  • supersemlan

Argument om Genus/Jämställdhet - Bevis?

Det är klart att du kan hänvisa till böcker du har läst i texten du ska skriva. Exakt vad är det du "tycker och tror på" som du vill stödja med "bevis"? Om du kan vara lite mer utförlig kanske du kan få bättre tips här. Jag har också ett boktips till dig, av Bronwyn Davies: "Hur flickor och pojkar gör kön". Kanske kan du låna den på biblioteket. 

• supersemlan
    DrKejs skrev 2010-09-30 00:05:23 följande:
    Du tar upp ett exempel med någon som utgår från att könet är en social konstruktion och att vetenskap är fjantigt.  
    Jaså? Hur kan du påstå det?
  • supersemlan
    DrKejs skrev 2010-09-30 19:22:08 följande:
    Enkelt, hon är poststrukturalist.
    OK, och det likställer du med någon som tycker att "vetenskap är fjantigt". Intressant.
  • supersemlan
    DrKejs skrev 2010-09-30 22:56:06 följande:
    Japp. Nämn någon poststrukturalist som anser att den "vanliga" vetenskapen är självklar och given.
    Bortsett från att det är svårt att veta vad du menar med "vanlig" vetenskap - men låt oss anta att du menar naturvetenskap - är det naturligtvis olika saker att ifrågasätta vad som kan förefalla självklart, och att tycka att någonting är "fjantigt". 

(ursäkta OT till ts - mitt boktips står kvar!)
  • supersemlan
    Palsternacka skrev 2010-10-01 21:30:48 följande:
    Jag uppfattar det som att ts ska skriva en argumenterande text, inte en vetenskaplig rapport. Det är en väldig skillnad. I detta fall ska ts föra en tes och styrka den med argument som stödjer den tesen. Det oavsett om texten handlar om genus eller vilket annat område som helst.
Svar på tråden Argument om Genus/Jämställdhet - Bevis?