stormfågel skrev 2010-09-30 11:56:44 följande:
Jag tror som nån skrev innan att det inte alls handlar om maten. Jag tror inte att det är en fråga om mat och uppfostran överhuvudtaget utan snarare ett rop på uppmärksamhet av något slag. Jag menar inte alls att hon får för lite uppmärksamhet men hon kanske "vill ha pappa för sig själv" och har kommit på ett sätt som fungerar. Pappa måste helt enkelt ge henne extra uppmärksamhet.
Jag tror faktiskt att det hela bara blir värre om du spelar upp scener med grillad kyckling och annat och snarare tänker på hur du skulle gjort om det var ditt eget barn.
Skulle det vara mitt barn skulle jag i alla fall försöka få till nån slags dialog, och inte precis när det är matdags. Typ ta en promenad i skogen och så fråga rent ut "Du det här med maten, jag tycker att det är ett stort problem och jag blir så leden när du säger att allt jag gör är äckligt. Kan vi lösa det på något sätt tror du?".
Då tror jag att du kan vinna många poäng i både den här striden och i kommande tonårsstrider.
Men jag förstår att det är fruktansvärt jobbigt för dig!
MIna barn kör med perioder av att ALLT ÄR ÄCKLIGT och det fenomenet har något okänt ursprung och det sker i båda hemmen (hos mamma och pappa) periodvis. Och mat som har varit gott blir plötsligt äckligt, och det är ett "bara för att" betende utan någon speciell vettig orsak kan börja i så enkelt så som att de slipper äta en maträtt som faktiskt är äcklig enligt dem och den får iden att "JAG KAN HA JULAFTON VARJE DAG PÅ BORDET".. Och jag tror absolut att ts har försökt prata normalt med ungen..
Hon kör med att styvmammansmat är äckligt oavsett vad det handlar om, och ts har skrivit att de har god kontakt för övrigt... Så det är nog inte något större fel i kommunikation där utan att det är mer av att ungen har snöat in sig i något och varför får inte styvmammor köra med lite okjysta metoder för att få fram en påäng... För alla gånger funkar inte resonemang och fin komunikaton när ungen är insnöad på en linje till den grad att hon har skygglappar och selektiv hörsel...
Och nej, det är ingen fel på ungen... fullkomligt normal unge med alla dess friskhetnstecken där barn spelar ut föräldar och andra vuxna om de får chansen... framförallt sklilsmässobarn får denna unika läge och kör stenhårt på den linjen om de får chansen...
Lite kyclig på bordet med valmöjlighet till mickrade köttbullar och makaroner som man har micka i tre dagar ger nog resultat...