Inlägg från: Anonym (curling) |Visa alla inlägg
  • Anonym (curling)

Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!

Herregud, hon är ELVA år gammal. Äter hon inte det som ställs på bordet så får hon vara hungrig. Hon äter när hon är hungrig nog. Jäkla daltande.

• Anonym (curling)
    Anonym (förbannad) skrev 2010-09-29 17:29:26 följande:
    Ja det är ett jäkla daltande med allt hon tar sig för och tack och lov slipper jag det mesta, det tar pappan hand om. Men när det gäller maten, där jag är inblandad, så har det ju blivit ett ställningskrig, antingen får jag finna mig i att äta makaroner/gorbys piroger, eller så vägrar ungen äta det jag serverar. Och det är inte så att jag inte försökt, hon gillar normalt sett spagetti carbonara säger hon, jag har gjort 3 olika spagetti carbonara efter tre olika recept, ingen var god. Fatta att man ledsnar.
    Det hon gör är att protestera emot DIG, inte maten. Så du kan slå knut på dig själv, kvittar vilken mat du gör.

Hela familjen ska inte anpassa sig efter henne och börja äta skräpmat! Gör den mat du vill och ställ på bordet. Äter hon inte får hon vara hungrig. Bortskämd är vad hon är.
  • Anonym (curling)
    Anonym skrev 2010-09-29 19:26:26 följande:
    Har samma "problem". Fast min sambos dotter är 7 år. Hon äter för det första godis varje dag hemma. Sen får hon den maten hon vill ha och det är oftast pasta och något halvfabrikat precis som TS. Hon får t.o.m chokladpulver i gröten på morgonen om hon vill. Hon är dock inte så ouppfostrad att hon skulle spotta ut maten men hon vägrar äta om det inte passar. Tex la jag en gång köttfärssåsen över spaghettin. Då vägrade hon äta, det skulle ligga bredvid varandra. Min sambo slängde det och jag henne ny portion. Jag försökte då prata lite med henne, då hon är klok tjej, om nyttighet och om mat i största allmänhet, helt kravlöst samtal. Det har hjälpt lite och nu smakar hon på det mesta. Har även pratat med min sambo och han har skärpt kraven lite så nu funkar det helt okej! Men ändå.. vilka vanor hon har från sin mamma...
    Vanor från sin mamma? Låter som pappan inte är helt oskyldig!!! Bara att han slänger maten för att färsen är på och inte vid sidan om... jag hade blivit superarg om jag sett nåt sånt!
  • Anonym (curling)
    minst skrev 2010-09-29 22:13:57 följande:
    Till Lavish: jag vet inte vad du har för middagsrutiner men att stoppa in några köttbullar i ugnen ( mamma scans så klart) och släng ner 1 dl makaroner i kokande vatten kan väl inte anses vara särskilt jobbigt och det kan inte heller ta mer än totalt 15 minuter. Eller har jag fel? Då slipper hon höra att maten är äcklig och på köpet får hon får en mätt och nöjd unge i huset. Hur svårt kan det vara? 

Det är ju inte så att det kräver allt för mycket tankeverksamhet för att fixa till den maträtten så ts, eller hennes sambo, kan nog koncentrera sig på att laga sin egen goda mat under tiden. Inte jobbigt alls och det behöver inte bli så dyrt heller om man lyckas köpa köttbullarna på extrapris. Jag lägger hellre energin på att tjata om läxor och annat viktigt.

Detta är en fas i livet och jag tror att 99% av alla köttbullegalningar blir helt normala vuxna så småningom. Lycka till!  
    Så du tycker inte att mat är speciellt viktigt? Att det är helt ok att barn äter skräpmat dag ut och in? Att det ska lagas speciell mat eftersom barnet är för bortskämt för att äta samma som föräldrarna?
    Jösses. "Välj dina strider". Hmm, jodå.
Svar på tråden Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!