• lokisse

Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!

jag gissar pa att du använder nagon krydda som hon inte gillar.
    det är ju dessutom sa att dom saker du beskriver är ganska "smakneutrala". om man är van att äta saker som inte smakar särskilt mycke är det inte sa lätt att tycka om saker som har mycke smak typ en stroganoff.

Ja det kan väll hända att det stör dig, men det betyder inte att jag har fel.
  • lokisse
    Jko skrev 2010-09-29 16:24:40 följande:
    Men visst är det ändå bra att man börjar variera sig i maten då, Jag menar det blir ju inte lätt i skolan heller för där serverar de ju allt möjligt. Tycker att Ts gör rätt med att visa att hon inte tycker att det är okej. Jag skulle då heller inte tolerera allt gnabb.
    vist är det det men det betyder inte att det är lätt för ts bonus särskilt inte om det faktiskt handlar om att hon inte alls är van att äta smakrik mat och tycker att det är "äckligt" och bara farr höra att det handlar om att hon är trotsig och oupfostrad.

det är kanske slugare att jobba langsamt pa att utöka hennes meny
  • lokisse
    iti skrev 2010-09-29 17:58:27 följande:
    Nej, usch, vilket ouppfostrat barn! Och vilken ouppfostrad pappa!
    Nä, jag skulle definitivt inte tåla sådant uppförande och ta en jättediskussion med pappan (utan dottern) först.
    MAN SPOTTAR INTE UT MATEN och säger inte så! Kan hon äta/uppföra sig hos farmor så kan hon äta o uppföra sig hemma!
    Självklart kan man ta hänsyn till barnet vid matlagningen och ibland får barnet smaka det som lagas utan några extra miner.  Man kan ju inte tvinga någon äta mat man inte alls tycker om - t ex svamp eller räkor eller special ostar mm. Men får barnen själv bestämma så blir det just köttbullar eller falukorv  till varje måltid. Eller godis!

Om diskussionen med pappan inte leder ngn vart, (han är förmodligen livrädd att uppfostra sitt barn och tror att barnet kanske inte tycker om honom och flyttar hem till mamma) så skulle jag nog flippra ur själv och kräva av tjejen att uppföra sig i din närvaro - i annat fall skulle jag nog inte vara med dem vid middagsbordet,
    Jag vill inte se att ngn spottar ut maten vid mitt middagsbord vare det är egenlagad eller  inte.

Om det inte hjälper så skulle jag äta middag ute varje kväll - så barnslig är jag! Och sårbar. 
    det är altsa ok före dig att vara barnslig men om en 11 aring är det är det hemskt.
    kan inte sluta skratta
  • lokisse
    Anonym (förbannad) skrev 2010-09-29 18:11:28 följande:
    Men det finns ju olika grader av barnslighet kan jag tycka...
    Sen angående min kryddning, jag försöker att göra det så smakneutralt som möjligt men det serveras ju även stroganoff och lasagne i skolan. Min är inte starkare kryddat. Jag undviker lök och vitlök för jag vet att hon inte gillar det osv... Som någon skrev så kan jag försöka i all oändlighet, hon skulle aldrig gilla det ändå. Enda sättet är att jag äter själv eller integrerar henne i matlagningen... haha... det lät som att jag skulle göra mat av henne. Det ska jag inte om någon nu uppfattade det så.

klart att det finns olika grader av barnslighet men jag tycker faktiskt att det är bra mycke barnsligare att som vuxen äta borta varje kväll och sura än att som 11 aring med en relativt ny bonusmamma inte tycka om maten.

jag skulle dessutom inte sätta allt för mycke pengar pa att hon äter allt i skolan heller man klarar sig ganska bra pa att äta bara mackor eller kanske fil som brukar finnas som alternativ pa en del skolor

• lokisse
    iti skrev 2010-09-29 18:28:14 följande:
    Ja, tyvärr kan man inte vara storvuxen jämt, ibland måste man svara med samma mynt. Speciellt om pappan är lika duktig som dotter sin. JAG SPOTTAR INTE UT MAT VID MATBORDET men jag kan visa att jag är sårbar för en 11åring!
    Ett gott skratt förlänger livet! Glad
    det tycker jag absolut inte att man inte far vara det. men att fa vara barnslig själv medans man förbjuder 11 aringen det samma är litte lätt lustigt tycker jag
  • lokisse
    Anonym (förbannad) skrev 2010-09-29 19:24:52 följande:
    Men jag förstod nog aldrig vad ditt råd var lokisse, mer än att jag skulle förstå att hon inte var van vid mina rätter och mina kryddningar. Jag har försökt att anpassa mig TOTALT efter hennes önskemål, förutom då att laga snabbmakaroner och köp-köttbullar vareviga dag. Om jag då väljer att backa att pappan får ta över, så är det jag som är barnslig? Nej jag kommer knappast äta ute varje dag, det har jag varken råd eller lust till. Däremot så kanske jag äter när jag vill och vad jag känner för.
    Barnsligt vore att låta henne laga maten en dag och sätta mig vid bordet och spotta ut det, skaka på huvudet och skricka "ÄCKLIGT"... fast det hade varit ganska roligt....erkänn
    Sen tycker ivf inte jag att man gör barnen en tjänst när man ska ta hänsyn in i det oändliga för att man är ny i familjen, vad är det för trygghet. Vad är jag för person då om jag inte kan få stå för den jag är? Jag kommer aldrig kunna vara som hennes mamma då är det ju bättre att jag är som jag är och inte sänder en massa dubbla budskap. Nej jag tror inte på det där med och trippa på tå, möjligtvis i början. Ungarna blir bara osäkra och försöker ta en kontroll det ändå inte vill eller kan förvalta.
    mitt rad är nog helt enkelt att inte ta det perssonligt. dert handlar om en 11 arings sätt att rebelera. och att om det är sa att maten inte faller henne i smaken sa behöver den inte göra det. laga du mat som vanligt och lat henne hallas. det blir trakigt att reta nagon som inte retas av det hela. lat henne äta det hon tycker är ok av det du lagar (potatis ris, och sa vidare)
Svar på tråden Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!