• iti

Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!

Nej, usch, vilket ouppfostrat barn! Och vilken ouppfostrad pappa!
    Nä, jag skulle definitivt inte tåla sådant uppförande och ta en jättediskussion med pappan (utan dottern) först.
    MAN SPOTTAR INTE UT MATEN och säger inte så! Kan hon äta/uppföra sig hos farmor så kan hon äta o uppföra sig hemma!
    Självklart kan man ta hänsyn till barnet vid matlagningen och ibland får barnet smaka det som lagas utan några extra miner.  Man kan ju inte tvinga någon äta mat man inte alls tycker om - t ex svamp eller räkor eller special ostar mm. Men får barnen själv bestämma så blir det just köttbullar eller falukorv  till varje måltid. Eller godis!

Om diskussionen med pappan inte leder ngn vart, (han är förmodligen livrädd att uppfostra sitt barn och tror att barnet kanske inte tycker om honom och flyttar hem till mamma) så skulle jag nog flippra ur själv och kräva av tjejen att uppföra sig i din närvaro - i annat fall skulle jag nog inte vara med dem vid middagsbordet,
    Jag vill inte se att ngn spottar ut maten vid mitt middagsbord vare det är egenlagad eller  inte.

Om det inte hjälper så skulle jag äta middag ute varje kväll - så barnslig är jag! Och sårbar. 

• iti
    lokisse skrev 2010-09-29 18:03:42 följande:
    det är altsa ok före dig att vara barnslig men om en 11 aring är det är det hemskt.
    kan inte sluta skratta
    Ja, tyvärr kan man inte vara storvuxen jämt, ibland måste man svara med samma mynt. Speciellt om pappan är lika duktig som dotter sin. JAG SPOTTAR INTE UT MAT VID MATBORDET men jag kan visa att jag är sårbar för en 11åring!
    Ett gott skratt förlänger livet! Glad
  • iti
    lokisse skrev 2010-09-29 19:03:09 följande:
    det tycker jag absolut inte att man inte far vara det. men att fa vara barnslig själv medans man förbjuder 11 aringen det samma är litte lätt lustigt tycker jag
    Jag har inte förbjudit  11 åringar deras barnslighet-  men det är INTE barnsligt att spy ner bonusmammas mat eller vägra äta den, det är inte barnsligt att spotta ut maten och säga fy vad äckligt!
    DET DÄR ÄR en UPPFOSTRINGS FRÅGA!
    Uppför man på ett sådant sätt så upplevs man tyvärr som ouppfostrad. Speciellt när man är 11 år och förstår redan det mesta här i livet!  Om man påstår något annat om en 11 åring så har man kränkt vederbörande och sänkt hennes utvecklingsnivå till en 5 åringens nivå.  

Är det mindre barnsligt att servera köttbullar till barnet varje kväll? Eller låta barnet ta fil och flingor istället för varm lagad mat? Eller stoppa huvudet under kudden och låtsas att det regnar- inte min unge dvs hon får göra vad hon vill.

Näpp. Det tycker inte jag.
    Man är just vuxen nog att ta det bråket. OCh inte minst för barnets skull!

Om en bonusmamma går runt och mår dåligt pga av en ouppfostrad unge och pga att hon inte kan säga ifrån( just pga att det inte är hennes unge! Skulle det vara eget barn- skulle man ju inte tolerera det!), samt inte får stöd av barnets fadern då barnet trampar ner henne - så måste hon få stöd för att lära sig att säga ifrån innan hon får hjärtinfarkt eller blir utbränd av sin ständiga snällhet.  

Det spelar mindre roll  varför barnet uppför sig så - om hon vill ha makt eller visar sitt missnöje mot bonusföräldern genom att vägra äta hennes mat. Ett sådant uppförande måste upphöras.

En bonusmamma som levt ihop med barnet 1,5 år är inte så ny heller, utan kan absolut ställa krav och visa vad hon tänker och tycker, speciellt om barnet är så stor som 11 år. 

Jag lever själv i en familj med mina-dina-våra barn och skulle tycka att det var förjävligt om mina bonusbarn eller egna barn skulle spy ner min mat  och allt detta UTAN ATT JAG KUNDE SÄGA IFRÅN och utan att min man skulle stötta mig. Nu är inte så fallet - min man accepterar aldrig sådant uppförande vare det gällde mina eller hans egna barn. OCh jag skulle  t o m vara tacksam om han reagerade och sa ifrån till mitt barn!!!.  

Men, så klart - alla familjer måste ha frihet att bestämma själva hur många gånger i veckan de vill ha köttbullar serverade på bordet  så att ALLA i familjen mår bra.

Så jag tycker inte att det är fel att visa sina känslor (även att man bli arg eller" flipprar ur"!) och säga ifrån - Det här är oacceptabelt, lilla damen! Du får äta varm mat med oss eller så sitter du bara här vid matbordet och gör oss sällskap medan vi äter.
    Förr eller senare börjar de äta. (Ja, om man nu inte bjuder olämplig speciell mat -med starka kryddor eller dyl.)  Det sägs att ett litet barn måste smaka en ny  maträtt 9 gånger innan det vänjer sig med smaken och börjar tycka om den. En 11 åring kanske bara 5 gånger. Så det är även tålamodet som gäller.

Lycka till, TS.
Svar på tråden Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!