• Lavish

Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!

Jag tycker inte ni ska servera henne annan mat om den ni erbjuder inte duger. Hon får äta eller vara hungrig. Är ni för mesiga för det får hon väl själv göra iordning någon smörgås eller så. Men ni ska absolut inte stå och laga specialmat till henne varje dag. (Onyttig sådan). Vid den åldern hade jag själv lärt mig att käka och hålla käften.

Sen om det finns några rätter som hon verkligen avskyr kan ni ju undvika dem såklart. Men inte att hon bara ska käka snabbmakaroner och korv, det är ju ohållbart.

• Lavish
    minst skrev 2010-09-29 21:59:28 följande:
    Lyssnade på "knattetimmen" på radion för flera månader sedan och har bestämt mig för att följa deras råd. Vill barnet bara ha mamma scan så "why not". Till slut tröttnar hon. Erbjud alltid att hon får smaka er mat om hon vill . Välj era strider, lägg energin på något bättre. Äter hon någon sorts grönsaker till, eller någon frukt efter maten, så låt henne hållas. Alla nöjda och glada!!
    Meh vadå blir alla glada och nöjda av tvingas laga två middagar samt få höra att maten man lagat är äcklig vareviga dag? Blir inte jag glad och nöjd av iaf.
  • Lavish
    Anonym skrev 2010-09-29 22:13:12 följande:
    Jag tycker det låter lite som att hon straffar dig genom att inte gilla den mat du har lagat... Eller så har hon helt enkelt blivit så bortklemad att hon bara vill ha sina favoriträtter och inget annat.

Jag tror på idén att hon får vara med och laga mat och att ni alla 3 gör mat tillsammans. Sen måste hon få smaka åtminstone på den maten ni gjort och gillar hon inte den så är fråga om ni vill vara så hårda att hon får vara utan?

När det gäller att introducera lite mer "nyttig" mat så föreslår jag gurkstavar, morotstavar, majs, paprika etc som någon slags förrätt medan ni väntar på att middagen ska bli klar. Så får hon tugga lite på det innan.
    Förklara också för henne att man blir sjuk om man äter samma mat dag ut och dag in året runt...

Sen måste ju självklart du och pappan vara på samma sida här... annars är det helt kört!
    15 minuter är defintivt 15 minuter för mycket. Och en kastrull att diska för mycket. Min tid är mer värdefull än så. Ett barn på 11 år mår inte dåligt av att få lära sig det. Då får hon väl istället lära sig att laga sina mamma scans och diska kastrullen själv.
Svar på tråden Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!