• minst

Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!

Lyssnade på "knattetimmen" på radion för flera månader sedan och har bestämt mig för att följa deras råd. Vill barnet bara ha mamma scan så "why not". Till slut tröttnar hon. Erbjud alltid att hon får smaka er mat om hon vill . Välj era strider, lägg energin på något bättre. Äter hon någon sorts grönsaker till, eller någon frukt efter maten, så låt henne hållas. Alla nöjda och glada!!

• minst

Till Lavish: jag vet inte vad du har för middagsrutiner men att stoppa in några köttbullar i ugnen ( mamma scans så klart) och släng ner 1 dl makaroner i kokande vatten kan väl inte anses vara särskilt jobbigt och det kan inte heller ta mer än totalt 15 minuter. Eller har jag fel? Då slipper hon höra att maten är äcklig och på köpet får hon får en mätt och nöjd unge i huset. Hur svårt kan det vara? 

Det är ju inte så att det kräver allt för mycket tankeverksamhet för att fixa till den maträtten så ts, eller hennes sambo, kan nog koncentrera sig på att laga sin egen goda mat under tiden. Inte jobbigt alls och det behöver inte bli så dyrt heller om man lyckas köpa köttbullarna på extrapris. Jag lägger hellre energin på att tjata om läxor och annat viktigt.

Detta är en fas i livet och jag tror att 99% av alla köttbullegalningar blir helt normala vuxna så småningom. Lycka till!  

• minst

Jag hoppas ju innerligt att barnet äter något annat när hon är i skolan och jag har svårt att tro att detta kommer att pågå någon längre tid om du skulle pröva.

• minst

En 11 åring kan, och borde, absolut ta del i både matlagningen och disken efteråt. Det gör i alla fall mina barn. Lycka till, hur du än gör!

Svar på tråden Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!