• Suneboll

Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!

Anna undrar skrev 2010-09-30 01:18:27 följande:
    Du får många bra råd, så här skulle jag göra:
    Laga mat som vanligt. Alla ska äta samtidigt. Man frågar dottern en halvtimma innan om hon vill ha samma som alla andra äter. Om dottern inte vill ha den maten så är hon gammal nog att själv koka makaroner och steka  köttbullar. Hon är också gammal nog att ta fram och ta bort samt diska det hon använt, slevar, kastrull, stekpanna.

På så sätt får dottern exakt den mat hon vill ha. Du visar respekt genom att låta henne bestämma. Du slipper vara tråkig vuxen som säger tråkiga saker om att man måste smaka osv. Dottern får det precis som hon vill ha det. Med det lilla tillägget att hon själv får göra allt. Det kommer ganska snart leda till att dottern utan knot äter samma som ni, inte sjutton kommer hon orka laga mat och diska varje dag.
    Dessutom kan hon med värdigheten i behåll börja äta samma mat, ingen strid som hon behöver förlora, utan hon väljer själv.

Ja, jag vet exakt vad jag talar om. =)
    Håller med om detta! är nog dete enda som hjälper...eller fråga henne om hon vill hjälpa dig att laga mat, dvs bestämma vad som ska lagas, vara med o handla osv.
    Låter som hon bara vill ha uppmärksamhet o det får hon ju.
  • Suneboll
    Jenny1 skrev 2010-09-30 10:51:04 följande:
    Herregud! Har ni restaurangverksamhet hemma??
    Sätt ner foten, antingen äter ungen det som serveras eller så får hon vara utan! Och ja - jag har barn själv!
    Sådär skulle jag aldrig hålla på...

fast det är ju inte det det handlar om ;0) Du verkar inte ha haft barn som INTE äter.
     Vi har varit hos barnpsykolog med vår son ang maten o hennes råd är att ALDRIG bråka om maten, man ska inte ens diskutera det.

rådet att låta dottern vara med o bestämma är ju det allra bästa, man ska inte kränka ett barn...det handlar ju absolut inte om att barnet inte tycker om el vill äta maten....behovet hos barnet sitter djupare än så och hon ser ju att hon får en reaktion från föräldrarna på det beteendet...det är ju en maktkamp.
    Enl barnpsykologen ska man börja ägna mer egentid åt barn som äter dåligt.

• Suneboll
    Anonym (Matmamman) skrev 2010-09-30 11:01:33 följande:
    Men snälla nån, tjejen är 11 år och beter sig som en ouppfostrad femåring. Jag har ALDRIG lagat två maträtter bara för att det vi ska ha till middag inte passar någon. Låt ungen gå utan mat och gör också klart för henne att hon inte får äta NÅGONTING överhuvudtaget, alltså inte heller mackor om hon skulle bli hungrig, utan då är det middagsmaten som gäller. Ni som tycker det är en självklarhet att laga flera olika rätter, bedriver ni någon sorts hotellverksamhet hemma hos er eller?? Tror ni era ungar sväler ihjäl om de avstår från ett mål mat ibland?? Gud vilka bortskämda ungar det finns!!
    fast det är lätt att säga om man har barn som ÄTER!

med ett barn som matvägrar kommer det bettendet bara resultera i att saken blir ännu värre, man kommer djupare in i maktsnurran...antagligen kommer barnet att matvägra helt isf.
  • Suneboll
    Jenny1 skrev 2010-09-30 11:09:41 följande:
    Hur gammal är din son?
    Nu är han 5.5 år
  • Suneboll
    Anonym (Snorungar) skrev 2010-09-30 11:04:45 följande:
    Larvigt!! Det handlar om att ungar som vägrar äta är bortskämda och vana att få som de vill. Låt dem gå utan mat ett tag, så äter de nog sen. Menar du att om ungen inte får bestämma maträtterna så blir hon kränkt?? Herregud..Ska man införa samma i skolan tycker du, att ungarna ska få den mat de vill ha där också?
    INTE! De äter inte om de så får svälta det är ju det som är problemet....och det handlar inte om att var bortskämd.

Nä man blir inte kränkt om man inte får bestämma maten, men man blir kränkt om man blir tvingad att göra ngt man inte vill, dvs att äta mat som man inte vill äta.
  • Suneboll
    stormfågel skrev 2010-09-30 11:56:44 följande:
    Jag tror som nån skrev innan att det inte alls handlar om maten. Jag tror inte att det är en fråga om mat och uppfostran överhuvudtaget utan snarare ett rop på uppmärksamhet av något slag. Jag menar inte alls att hon får för lite uppmärksamhet men hon kanske "vill ha pappa för sig själv" och har kommit på ett sätt som fungerar. Pappa måste helt enkelt ge henne extra uppmärksamhet.

Jag tror faktiskt att det hela bara blir värre om du spelar upp scener med grillad kyckling och annat och snarare tänker på hur du skulle gjort om det var ditt eget barn.

Skulle det vara mitt barn skulle jag i alla fall försöka få till nån slags dialog, och inte precis när det är matdags. Typ ta en promenad i skogen och så fråga rent ut "Du det här med maten, jag tycker att det är ett stort problem och jag blir så leden när du säger att allt jag gör är äckligt. Kan vi lösa det på något sätt tror du?".

Då tror jag att du kan vinna många poäng i både den här striden och i kommande tonårsstrider.

Men jag förstår att det är fruktansvärt jobbigt för dig!
    Äntligen ett riktigt vettigt inlägg :=)))))))))))))))
Svar på tråden Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!