• stormfågel

Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!

Jag tror som nån skrev innan att det inte alls handlar om maten. Jag tror inte att det är en fråga om mat och uppfostran överhuvudtaget utan snarare ett rop på uppmärksamhet av något slag. Jag menar inte alls att hon får för lite uppmärksamhet men hon kanske "vill ha pappa för sig själv" och har kommit på ett sätt som fungerar. Pappa måste helt enkelt ge henne extra uppmärksamhet.

Jag tror faktiskt att det hela bara blir värre om du spelar upp scener med grillad kyckling och annat och snarare tänker på hur du skulle gjort om det var ditt eget barn.

Skulle det vara mitt barn skulle jag i alla fall försöka få till nån slags dialog, och inte precis när det är matdags. Typ ta en promenad i skogen och så fråga rent ut "Du det här med maten, jag tycker att det är ett stort problem och jag blir så leden när du säger att allt jag gör är äckligt. Kan vi lösa det på något sätt tror du?".

Då tror jag att du kan vinna många poäng i både den här striden och i kommande tonårsstrider.

Men jag förstår att det är fruktansvärt jobbigt för dig!

• stormfågel
    Suneboll skrev 2010-09-30 12:10:23 följande:
    Äntligen ett riktigt vettigt inlägg :=)))))))))))))))
    Tack, tack.
    Suneboll skrev 2010-09-30 12:08:27 följande:
    INTE! De äter inte om de så får svälta det är ju det som är problemet....och det handlar inte om att var bortskämd.

Nä man blir inte kränkt om man inte får bestämma maten, men man blir kränkt om man blir tvingad att göra ngt man inte vill, dvs att äta mat som man inte vill äta.
    Jag håller med dig att barn kan bli kränkta av att tvingas  att äta. Och hur skulle man liksom ens bära sig år. Ska man hålla i 11-åringen och pressa in maten i munnen.

Självklart kan/ska man sluta laga en massa extrarätter. Men det är ju inte där problemet sitter.

Vad säger flickan själv när du TS eller pappan tar upp det lugnt och sansat i lugn situation? Kan hon själv ge något förslag på lösnig?

Kan ni kompromissa (ni har ingen stark curry i maten och hon lovar att försöka äta lax, men slipper strömming? - t.ex.) Försök få henne att se att ni tycker att hennes åsikter är viktiga. Då gissar i alla fall att ni har lärt henne något om respekt och att hon vill vara lite trevligare i matsammanhang såsmåningom.
  • stormfågel
    satakatse skrev 2010-09-30 12:29:15 följande:
    MIna barn kör med perioder av att ALLT ÄR ÄCKLIGT och det fenomenet har något okänt ursprung och det sker i båda hemmen (hos mamma och pappa) periodvis. Och mat som har varit gott blir plötsligt äckligt, och det är ett "bara för att" betende utan någon speciell vettig orsak kan börja i så enkelt så som att de slipper äta en maträtt som faktiskt är äcklig enligt dem och den får iden att "JAG KAN HA JULAFTON VARJE DAG PÅ BORDET".. Och jag tror absolut att ts har försökt prata normalt med ungen..

Hon kör med att styvmammansmat är äckligt oavsett vad det handlar om, och ts har skrivit att de har god kontakt för övrigt... Så det är nog inte något större fel i kommunikation där utan att det är mer av att ungen har snöat in sig i något och varför får inte styvmammor köra med lite okjysta metoder för att få fram en påäng... För alla gånger funkar inte resonemang och fin komunikaton när ungen är insnöad på en linje till den grad att hon har skygglappar och selektiv hörsel...

Och nej, det är ingen fel på ungen... fullkomligt normal unge med alla dess friskhetnstecken där barn spelar ut föräldar och andra vuxna om de får chansen... framförallt sklilsmässobarn får denna unika läge och kör stenhårt på den linjen om de får chansen...

Lite kyclig på bordet med  valmöjlighet till mickrade köttbullar och makaroner som man har micka i tre dagar ger nog resultat...
    Jag menar inte att de har "komunikationsproblem" i stort . Men flickan är ju ganska stor, 11 år, och borde väl rimligen i ett lugnt och sansat läge kunna resonera kring maten?

Såklart att hon har "snöat in" på det, men hon (flickan) kan väl inte heller tycka att det är så trevligt att ha konflikter runt maten varje dag.

Mina barn (som är mycket yngre) har också haft olika matperioder och är inga exemplarungar på det området. Men det jag menar är att när har fatnat i ett sånt låst läge omkring maten så tror jag att det är bättre att prata och kompromissa om det än spela en teater med grillad kyckling och ha konflikter föräldrarna emellan om vem som ska laga/äta olika sorts mat.
  • stormfågel
    Anonym (förbannad) skrev 2010-09-30 17:18:30 följande:
    TACK!
    Ja jag tror också det är någon slags uppmärksamhetsgrej, protestaktion eller liknande. Men hade det varit mitt eget barn hade jag aldrig någonsin accepterat eller låtit det gå så långt som det gjort nu. Är ju lätt att säga när man inte har egna barn...   Men jag hade aldrig tolererat att mitt barn skulle bete sig så mot någon annan som står och försöker koka ihop hennes favoriträtt. Oavsett vem det är.
    Och du har nog rätt i att det funkar inte att hålla på med grillade kycklingar, även om det låter lockande, utan jag måste snarare ta tag i problemet, det mår alla bättre av.
    Jag tror att ni kommer att reda ut det här. Du verkar både sund och empatisk och i bästa fall kanske er relation kan stärkas och tjejens empatiska förmåga få utvecklas lite. Det är bara synd om dig som får ta hela smällen när pappan curlar. Du får väl visas honom tråden och att många (självklart) uppfattar ett 11-årigt barn som beter sig som hans dotter som väldigt otrevligt. Det borde bita tycker jag.

Jag förstår också att det är frestande att ta fram "en grillad kyckling" men det är nog smart att avstå. Du är ju liksom den vuxna och mogna i sammahnaget och seplar ju inte i samma division som hon.

Testa med att prata med henne om det någon lugn stund. Jag skulle inte bli förvånad om hon skäms ganska mycket själv för sitt beteende men har hamnat i en loop av dåligt uppförande.
  • stormfågel
    Anonym (förbannad) skrev 2010-10-02 19:34:59 följande:
    Satte mig ner igår kväll med sambon och pratade igenom alltihopa. Förklarade återigen att jag tycker det är så tråkigt när hon reagerar som hon gör på min mat men att jag hade ett förslag hur vi kanske kan råda bot på det.. Jag föreslog att vi skulle göra en meny (för nästa vecka hon kommer vara hos oss) där hon får bestämma vad vi ska äta två dagar, jag två dagar och sambon två dagar, sjunde dagen äter vi ute eller beställer hem. Och de två dagarna hon bestämmer skall hon också vara med och hjälpa till och laga maten. Sambon lagar med henne en dag, jag den andra. Vi pratade också om att HON får göra en sallad ibland, blir intressant att se vad den innehåller.. Men det blir ju liksom hennes puck. Ibland kanske vi gör grönsaksstavar som någon föreslog osv. Idag berättade vi detta förslag för henne och hon tyckte att det lät kul och bra och såg glad ut! 
    Jag håller med er som skriver att hon är bortskämd och att man normalt sett äter det som serveras. Problemet är ju bara att hon är "lärd" att i hennes hem fungerar det¨på det här andra sättet och det är ju inte riktigt hennes fel även om man tycker att det är hon som är dryg och ouppfostrad.
    Har också tänkt på det här som ni skriver om såser och grytor och dylikt. Man kan ju ta ur lite falukorv innan man gör stroganoffen, eller kyckling innan man gör grytan osv. Jag hoppas att vi möts någonstans på halva vägen, att hon kanske tar för sig mer och mer efterhand vartefter hennes smaklökar utvecklas. Nåväl, wish me luck! TUSEN TACK för alla råd och inlägg!!
    Snyggt jobbat! Jag håller alla tummar jag har .
    Jag tror verkligen att det här är en väg att gå, och jag tror att du kommer att "vinna många poäng" för kommande strider och konflikter.
    När ni har kört på så här några veckor kan ni ju småprata om hur roligt det är att laga mat ihop och hur glad du blir när hon gillar maten. Du kan kanske även berätta att du var lite ledsen över hur det var förut. Jag tro rverkligen att det här kan utveckla både hennes empati och hennes beteende som förut uppfattades som ouppfostrat.
Svar på tråden Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!