Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!
När jag och min syster var barn - och jo, då var vi nog i 11-12-årsåldern - flyttade vår pappa ihop med sin nuvarande fru. Hon lagade förjävla äcklig mat. Och jag kan inte påstå att jag tycker att hon lagar särskilt god mat nu heller, så jag tror inte att det handlade om någonting underliggande. Nåväl, vi fick lägga oss hungriga. Eller också - som vi gjorde - gick vi hem till vår lägenhet (när vi var hos pappa brukade mamma vara hos sin särbo) och lagade till något där på egen hand. Min syster är så präglad av detta att hon vägrar låta sin son lägga sig hungrig. Och jag förstår henne, det var inte roligt för någon av oss.
Att tvinga ett barn att äta tror jag är kontraproduktivt. Det lär inte förbättra situationen för någon av er. Det avsevärt bästa tipset jag har läst i tråden är att låta henne laga egen mat, om hon vill ha det. Då slipper hon äta din äckliga mat (om hon nu tycker att den är äcklig) samtidigt som hon blir avväpnad. Eftersom hon är så demonstrativ lär det ju inte handla om maten. Att spotta ut maten och säga "BLÄ vad äckligt" är dock bara oartigt och det borde hennes far inte låta henne komma undan med. Det går att vara artig om än man inte gillar maten.