Inlägg från: Anonym (bonusmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bonusmamma)

Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!

Läst några inlägg om vissa som skriver om att vara bonusmamma osv, att de inte är deras ansvar med bonusbarnen, men så kan ni väl ändå inte säga, det är ju en del av erat ansvar när dom bor under samma tak som er själva. Jag har själv en bonusson som varit likadan med maten och sagt så fort pappan lagat maten att då är den god. Men samma här, pappan sätter inte regler i huset vi bor i. Ett barn ska ha rutiner, regler och kärlek.

Vi har även en son tillsammans på 1 år och ser han att storebror äter så äter dom tillsammans och skrattar, men tvekar den ena så gör den andra samma sak, men jag har sagt så att det blir inget mellanmål heller om man inte äter en del av maten, visst ska det absolut inte bli något elakt med att inte äta upp maten eller att man ska tycka att det blir tråkigt att äta upp. Men det ska ju handla om att ungen blir mätt i magen och att man ska kunna orka vara ute och leka med barn och kunna hålla sig frisk. Sen förstår jag att ALL mat inte är god, men man bör nog smaka, det kan plötsligt vara det bästa du någonsin ätit.

Sen är ju alla olika och har olika med regler, men dottern som är elva år borde veta bättre, skolorna har väl hemkunskap i skolan och får lära sig baka och dona lite med maten?  försök att leka lite med maten, fråga henne vad hon tycker ät gott av grönsaker och gör en sallad tillsammans sedan var hon tycker om för kött och blanda till en egen maträtt och döp den efter henne inom familjen.

Man måste "leka" lite med tanken, för det är jätte jätte svårt med att vara bonusmamma och försöka vara alla till lags, men funkar det inte med barnen funkar det knappt med pappan/mamman heller, för man blir nästan arg på dem för att det inte finns regler eller att de inte kan säga till dom att nu gör du fel.

Svar på tråden Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!