• sextiotalist

Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!

Anna undrar skrev 2010-09-30 01:18:27 följande:
    Du får många bra råd, så här skulle jag göra:
    Laga mat som vanligt. Alla ska äta samtidigt. Man frågar dottern en halvtimma innan om hon vill ha samma som alla andra äter. Om dottern inte vill ha den maten så är hon gammal nog att själv koka makaroner och steka  köttbullar. Hon är också gammal nog att ta fram och ta bort samt diska det hon använt, slevar, kastrull, stekpanna.

På så sätt får dottern exakt den mat hon vill ha. Du visar respekt genom att låta henne bestämma. Du slipper vara tråkig vuxen som säger tråkiga saker om att man måste smaka osv. Dottern får det precis som hon vill ha det. Med det lilla tillägget att hon själv får göra allt. Det kommer ganska snart leda till att dottern utan knot äter samma som ni, inte sjutton kommer hon orka laga mat och diska varje dag.
    Dessutom kan hon med värdigheten i behåll börja äta samma mat, ingen strid som hon behöver förlora, utan hon väljer själv.

Ja, jag vet exakt vad jag talar om. =)
    Eftersom vi har själva ett kräset barn, så kan jag förstå frustationen. Nu är mitt barn så gammalt, så lagar vi mat, som vi vet att han kan äta, då får han fixa sin egen mat. När han var yngre så togs det mer hänsyn. Så jag tror faktiskt att det är den rätta taktiken. Hon får själv "ta konsekvenserna" av sin kräsenhet, du eller pappan dansar inte efter hennes pipa när det gäller maten. Om det är ett maktmedel, så kommer ni på så sätt lirka detta vapen ur hennes hand och hon blir troligen tvungen att kapitulera.
    Men förbred henne, tala om att ni anser att hon är så stor nu och att ni vet att hon äter annat än köttbullar och makaroner. Det är inget som skall komma oförberett, utan hon vet vad som gäller.
  • sextiotalist
    gutegirl skrev 2010-09-30 09:41:43 följande:
    Och det där funkar ju om man bara har ett barn, men hur tycker du man ska göra om man är fler än tre i ett hushåll?
    En vill ha ris, en pasta, en potatis, en fiskbullar, en korv, en köttfärs.

Jag tycker man får äta det som bjuds, i alla fall smaka på det och passar inte potatisen så ät kött och sallad.
    Det fungerar alldelse utmärkt, skall min sambo avstå från vissa rätter för att vi andra inte äter det, skall vi avstå från rätter som vårt barn inte äter, skall vårt barn avstå från rätter som vi vuxna inte äter.
    Så det är minst ett par (ibland oftare) då vi äter olika hemma till middagen.
    På helgerna är det mer tydligt, för där kan man lugnt säga, de gångerna vi äter samma sak till lunch är lätt räknade.
    Och ibland är det olika tillbehör till, sambons barn är dessutom allergiska så även där har det varit olika saker till middag.
    Så även med 5 vid en måltid har vi fixat det.
  • sextiotalist
    Anneli68 skrev 2010-09-30 11:00:17 följande:

En av de strider jag väljer att INTE ta är just detta med maten. När jag ändå står vid spisen så spelar det mig ingen roll om jag kokar en kastrull makaroner samtidigt som jag kokar potatis. Eller steker korv samtidigt som jag kokar korv. Vi får mat ro och alla äter det man tycker om. Minns med fasa måltiderna som barn när det serverades mat som man faktist inte tyckte om, som man fick kväljningar av och som man ändå fick äta. Många av dessa maträtter kan jag inte äta än idag!

Exakt mina minnen från min barndom också, det jag inte åt då, äter jag inte  heller idag, så det har liksom inte hjälpt. Men de rätter som jag frivilligt fått prövat i min egen takt, har jag antingen lärt mig tycka om, eller konstaterat att detta kommer inte över mina läppar någon mer gång, eller det går an.

Har man dessa mardrömsminnen kring matbordet, då ser man till att det inte upprepas hemma.
  • sextiotalist
    Anonym (Matmamman) skrev 2010-09-30 11:01:33 följande:
    Men snälla nån, tjejen är 11 år och beter sig som en ouppfostrad femåring. Jag har ALDRIG lagat två maträtter bara för att det vi ska ha till middag inte passar någon. Låt ungen gå utan mat och gör också klart för henne att hon inte får äta NÅGONTING överhuvudtaget, alltså inte heller mackor om hon skulle bli hungrig, utan då är det middagsmaten som gäller. Ni som tycker det är en självklarhet att laga flera olika rätter, bedriver ni någon sorts hotellverksamhet hemma hos er eller?? Tror ni era ungar sväler ihjäl om de avstår från ett mål mat ibland?? Gud vilka bortskämda ungar det finns!!
    Det är en sak som aldrig, då menar jag aldrig, kommer att ske inom mina väggar. Jag har en riktig tunnis hemma, äter inte godis heller för den delen (chokladbit någon gång då och då), vi har även varit hos läkaren då hans ätande gav (eller snarare icke-ätande) resulterade i dålig tillväxt, huvudvärk och allmän dåligt allmäntillstånd.
    Mitt ansvar som förälder är att se till att mitt barn inte svälter
  • sextiotalist
    mikroE skrev 2010-09-30 11:17:12 följande:
    Har ni tänkt på att en 11-åring i någon grad är i puberteten? Tänk på att det kan delvis vara hormoner som förstärker detta beteende och att det inte kanske bara är ren trots och illvilja. Även om hon inte har synliga tecken på pubertet så sker en hel del förändringar innan som kan påverka beteende och humör. Sedan säger jag inte att varken hon eller din sambo verkar vara felfria, men glöm inte denna faktor och ha lite förståelse för att hon kanske inte har det så lätt pga av sin pubertet.

Jag har inga egna barn men jobbar inom skolan, en 11 åring är mer än väl mogen nog att inte spotta ut mat och skrika att den är äcklig, det måste din sambo säga till om. Det är helt oacceptabelt även för en 5 åring. Om hon inte vill äta den är en annan sak, hon är stor nog att kunna överleva att hoppa över ett mål och hon är också gammal nog att få tillåtelse att laga egen mat. Tjafsa inte för mycket, men acceptera inte att hon får bete sig otrevligt i hennes nekande av mat.
    Det håller jag med om, en sak om man inte äter, men man beter sig trevligt. Beteende som TS beskriver är inte tillåtet hemma hos oss, men däremot är tolerensen att man inte äter allt betydligt högre hos oss än hos många som skriver här.
  • sextiotalist
    satakatse skrev 2010-09-30 11:29:15 följande:
    Skillnad mellan att respektera att vissa maträtter är helt enkelt äckliga mot att ALLT är äckligt pga att fel person har lagat maten...
    Och då ser man till att fokusera på rätt sak, dvs man ger i det här fallet barnet en egen möjlighet att laga maten själv om det inte passar
  • sextiotalist
    LillTussa skrev 2010-10-01 10:41:43 följande:
    Inte läst alla inlägg men vi är uppfostrade såhär och uppfostrar mina barn såhär:

Man äter det som bjuds!  

Vill man inte äta, ja då får man låta bli. inget mer med det, men det lagas inte flera rätter åt var och en. Finns inget barn i sverige som svält ihjäl sig själv för att man inte tycker om maten.

Jodå, det finns visst barn som svälter i Sverige, de kanske inte svälter ihjäl, men ätstörningar har gått ner i åldrarna.
    Jadu, det är lätt att ha principer, eftersom jag är en matvägrare (började redan på BB enligt min mamma) så vet jag hur det är att ha föräldrar med dessa principer. De lyckades aldrig att få mig äta vissa rätter, trots att de försökte med din princip under hela min uppväxt. Både min syster och jag har rätter som vi bara inte äter, pga tvång hemifrån (och då inte alls samma rätter, de jag avskyr tycker hon om och tvärtom).
    Ja, jag hade nog kunnat svälta mig själv om de hade behövts, för jag minns att jag kunde sakna hungerskänslor i flera dagar, speciellt efter ett rejält bråk.
    Nu är vi en familj som består av tre kräsna personer och det finns inte i min värld att jag skulle tvinga mitt barn att äta något han inte tycker om, alternativet inte äta alls, här får alla mat, och det kan mycket väl fixas en rätt till var och en ibland, eftersom ingen av oss vuxna äter något vi inte tycker om. Jodå, det har hänt att jag vid en bjudning inte ätit någonting alls, jag kan inte ens artighetsäta vissa saker, för jag får inte in det i min mun bara.
    Så hemma hos oss ser vi till så att alla kan äta maten och annars så lagas det någon annan rätt. Men, är det sådant som jag vet att mitt barn äter, att han bara inte känner för det, då är det en helt annan sak (fast då får han fixa alternativet, nudlar eller omelett brukar det bli)
    Ingen av oss är överviktiga (skulle vara sambon, men han skyller det på min goda mat), sk skräpmat äts sällen, mamma scan och makaroner uppskattas endast av sambon. Ingen av oss äter godis eller chips istället för mat.
    När jag växte så lovade jag mig själv att mina eventuellt framtida barn aldrig skall bli itvingade mat och aldrig skulle bli utan mat pga principer.
    Min sambos barn var också extremt kräsna, och där hade vi samma princip hemma, vi lagade mat som de tyckte om, de var ju ändå här varannan helg, varför måste man ha principer då?
  • sextiotalist
    LillTussa skrev 2010-10-02 06:05:54 följande:
    Fast här tvingas det aldrig att man ska äta. Vill man inte äta så behöver man inte. Men däremot skulle jag aldrig laga en rätt som jag visste att barnen inte ens ämnade till att äta..
    Som våran 11-åring, hatar pölsa. Då lagar jag inte pölsa när jag vet att hon ska äta middag hemma. Då planerar jag det till en gång bara jag o papps ska äta. Man kan ha principer, men man behöver ju inte trycka upp det i ansiktet på dem..
    Man tvingar inga barn att äta. Men jag lagar inte fler rätter för att de inte 'känner för middagen' just då..

Här är det så att äter man inte, ja då slipper man. Skulle aldrig bråka om mat. Då får man se till att nästa mål blir bättre.
    Har en 1,5-åring som ibland krånglar, bråkar absolut inte. Ger henne en extra mackbit bara. Sen nästa mål så petar man i lite extra.. Men jag lagar inte en ny rätt till henne för att hon krånglar.

Det är samma med sallad, jag gör och låter det stå framme. Till slut efter några veckor är det nåt nyfiket litet en som tar. Man gör det tillgängligt men bråkar inte. Har haft den rutinen till 11-åringen och hon är den som smakar bäst på saker nuförtiden.
    Jag måste fråga, äter man pölsa nuförtiden, jag trodde det var något som försvunnit från våra matbord ;) Jag har fortfarande mardrömmar om pölsa, itvingad hemma, itvingad i skolan och spytt efteråt
  • sextiotalist
    Corpset skrev 2010-10-02 17:42:25 följande:
    Hemma hos oss händer det ibland att jag och maken äter helt olika maträtter, för han gillar saker som jag inte gör, och tvärtom. Listan på vad jag faktiskt äter är väldigt kort i jämförelse med allt jag inte äter. Mycket av det kommer hemifrån, där det var äta eller gå hungrig, vilket ledde till att man fick stjäla mat (franskbröd, rå spaghetti osv) om man tyckte att snabbmakaroner, brunsås och bacon inte var gott... Jag och maken har en deal som går ut på at han inte berättar vad han har i maten, för om jag vet så är det större risk att jag inte äter den.

När ska folk inse att matsmak är subjektivt och bara för att en själv tycker att maten är supergod, så betyder inte det att andra gillar den. Troligtvis så tycker man sin egen mat är god, annars skulle man väl inte laga den åt sig själv?

Hos oss svälter ingen. Dottern som älskar oliver, broccoli, bönor och kikärtor får det, men jag skulle aldrig äta något av det.
    Det är som hos oss, och liksom hos dig, så var det äta eller gå hungrig som gällde, och visst, jag svälte inte ihjäl, men det gjorde inte heller att jag åt det som jag ratade. Så folk få skriva att man är bortskämd, barn svälter inte etc etc. Det jag tror vi delar erfarenhet av det är att mattillfällena inte var förenat med glädje, utan kamp och kamp och åter kamp.
    Nu är jag inte fullt så kräsen som du är, men du skulle aldrig bli orolig för att vara gäst hos mig, för jag skulle visa all respekt för vad du äter och inte äter.
    Här behöver man inte äta mat som man inte tycker om, vårt barn serveras alltid mat som han äter, inga maktkamper vid matbordet, inte hot med indragen efterätt. Ingenting oss. Och vi kan äta tre olika rätter till middag, inga problem hemma hos oss.
Svar på tråden Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!