Anonym (förbannad) skrev 2010-10-01 15:44:32 följande:
Jättebra tips här, tack! Har testat denna diskussion med innehållsförtekningen på min sambo tidigare och vi blev så himla osams. Han menar att det är bättre att flickan äter onyttigt än att hon inte äter alls och det i sak är ju sant. Men hade hon inte alternativet att bara äta det onyttiga så tror jag att hon hade ätit av det andra också. Nu menar jag inte att man ska utrota snabbmakaroner och mamma scans, utan variera kosten lite mer. Hans argument är att flickan inte är tjock utan att hon är smal, på gränsen till för smal vilket jag anser vara ett uselt argument, vilket tom kan tyda på att hon faktiskt inte får den näring hon behöver av maten hon äter idag.
Hur som helst, kommer jag prata med sambon, skulle gjort det igår kväll men saker kom emellan så det får bli ikväll istället och höra om mina tips härifrån får gehör. Alltså att hon får hjälpa till att utforma menyn i viss utsträckning och även hjälpa till vid matlagningen. Är hon med och tar besluten blir det svårare för henne att senare kritisera dem (maten i detta fallet).
tack för det
Nu ska jag ännu förtydliga mig och skriva ut att jag alltså menar att ni läser innehållsförteckningen tillsammans med tjejen. Om mamma-scans är kryddade med t.ex. lök, paprika och svartpeppar osv. så kryddar ni era köttbullar med samma kryddor. För det är ju det hon gillar

Låt henne gärna krydda själv! Det värsta som händer är att de blir smaklösa (då saltar man till lite i ät-skedet) eller så blir det för stora mängder krydda, då skrattar man tillsammans och dricker flera glas mjölk på varje "bullbit".
Om du bara på något vis kan så tycker jag du helt ska glömma nyttig-onyttig diskussionen för en tid. Förhoppningsvis äter hon bra mat i skolan och hemma hos sin mamma (eller inte?). Om det då blir lite ensidigt hos er, så klarar hon sig nog en tid till.
Detta alltså ifall ni lyckas komma på redan något ni tycker är roligt att äta och göra tillsammans

Fast ni då skulle äta just det flera gånger den veckan hon är hos er, så är det ju ingen panik.
Och det måste jag ännu få säga (ja, det brukar bli långt) att du inte ska ta hennes matvägran personligt!! Skulle hon äta "din typ av mat" ifall hennes pappa gör maten? Eller ska hon ändå ha det hon bestämmer sig för? Åtm fick jag den uppfattningen att din sambo gör just 'hennes' mat till henne han också.