Inlägg från: Anonym (Suck) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Suck)

Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!

Har ett barn med diagnos. H*n är extremt fobisk mot okända koncistenser och smaker. Barnet har från det var liten spytt så fort något inte var som det skulle med de få saker den åt.

Barnet äter några rätter, men som ts barn ratar hemgjorda köttbullar eller biffar. Köttfärssås har på sistonde börjat gå ner men kött, kyckling, skinka mm mm går inte att en smaka millimeterbitar av utan att spy. Barnet är snart tonåring. Men jag känner att det lossnar lite. Som barn har man väldigt känsliga smaklökar, men de dör efterhand. Därför kan vissa barn börja äta saker de inte kunnat innan när de blir äldre.

Jag var själv väldigt kräsen som barn (och spydde). Jag har aldrig varit överviktig eller undernärd.

Mitt barns hälsa är i bästa form enligt läkare. Trots att h*n får högst undermålig kost i skolan. Extremt bra fysik och kondition.

Däremot håller jag med om att flickan i tråden är ohyfsad (speciellt för sin ålder). När mitt barn inte kunde äta något så kunde h*n smaka, men sen vara tvungen att springa på toa och spy. "-Det går inte" sa den när den kom tillbaka.

Jag blir lika arg varje gång jag läser att vissa verkligen är övertygade om att ALLA barn KAN äta allt. Att det hänger på uppfostran och bortskämdhet. "Får den inget annat serverat så äter den det man serverar". Nej så är det inte alltid. Går tillbaka till mig själv igen (och mitt barn). Vi blir inte hungriga som alla andra. Jag kan gå ett dygn utan att äta utan att vara hungrig. Men jag blir matt och svimfärdig istället. Har hänt flera gånger jag gått o lagt mig och funderat "vad har jag glömt idag?" hm javisst.. jag har inte ätit något efter lunch..

Jag äter idag dubbelt mer saker än jag gjorde fram till jag fyllde 20 år. Några saker kan jag fortfarande inte äta, får kväljningar och känner jag vill spy. Men jag känner att mina smaklökar är betydligt mer avtrubbade idag än förr. Får man bara i sig närig och kroppen mår bra behöver man inte hetsa.

• Anonym (Suck)
    Lie b skrev 2010-10-03 11:39:56 följande:
    Jag vet att det är ett allvarligt ämne, men jag är tvungen att få tala om : Det här inlägget är det roligaste av alla♣ I slutet framgår det faktiskt att dottern är jättenyttig *;)*
    Isf tror jag nästan du missade poängen totalt. Tror hon menade att även om dottern INTE ätit just dessa saker så skulle ingen ändå tvingat henne till det.. eller låtit henne vara utan mat pga det.

Som sagt även om mitt barn äter varmkorv o hamburgare med bröd flera ggr i veckan, sällan grönsaker öht. Alltid socker i filet osv så berömmer läkaren barnets hälsa (inte trots sin kosthållning). Friskt hår och fina naglar. Bra fysik o kondition.

Hälsa har lika mycket med motion att göra som med kost. Sen påverkas kroppen mer av psyket än vad man kan tro. Stress över matsituationer kan vara mer skadligt än att inte behöva äta upp sin spenat..
Svar på tråden Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!