Inlägg från: Anonym (förbannad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (förbannad)

Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!

satakatse skrev 2010-09-29 17:42:09 följande:
    TIPS!
    Koka upp makaroner och stek köttbullar för en hel kompani och micra varje dag samma sak, förr eller senare ledsnar hon.. OCH det viktigaste hon har då valmöjlighet att äta sina älskade makaroner och köttbullar vaaaaarje dag och sen lagar ni mat till er som faktiskt är god och tillaga tillräckligt att det finns över till damen i fråga om hon vill ha...
    (jag vet av erfarenhet att det funkar, framförallt när det blir fredag middag, lördag lunch, lördag middag så brukar ungarna krokna) jag gör det klart och tydligt att jag tänker inte laga två olika rätter jämt och att de får presis det de anser vara gott så de har INGET att klaga över!

och  VIKTIGAST AV ALLT

låt pappan läsa tråden, inte enns mammor går med på sådant betende när det gäller sina egna barn så varför ska du som styvmamma leva med det??? han behöver fatta att han låter en 11 åring styra och ställa.. är det synd om ungen på något sätt? Nej, det är de inte, ungen är en unge och kör med och över sina föräldrar så som ALLA friska ungar gör om de får läge till det Tungan ute
    Hahaha.. dina tips är helt underbara! Tack! Ska med glädje testa det Nej jag känner också att skulle det varit hennes riktiga mamma så hade det aldrig varit ok, men just för att jag är bonusmamma så ska jag liksom gilla att dalta med henne. Har varken tid eller lust till. Och det är som du skriver, vilken unge som helst vill ju styra bara de får chansen. Hos oss är det fritt fram genom att pappan godkänner det.
  • Anonym (förbannad)

Många fina idéer!! Tack!! Ja men det är klart det blir lite personligt, när det ständigt ratas det som bjuds. Vi har ju känt varandra i bara ett och ett halvt år, och jag tycker att hon är "så stor" att hon skulle förstå att jag blir ledsen när hon uppför sig så. Men men.. det kan ju vara så att det bara handlar om maten, fast jag tycker liksom inte att det är konsekvent utan mer just mot min mat och att det är lite av maktutövande. Och det är ju sant att jag bara tjatar om "min mat".. kanske ska bjuda in henne till att laga med oss. Då är det nog lite svårare för henne att klaga, just om hon är delaktig. Bra där!

• Anonym (förbannad)
    iti skrev 2010-09-29 17:58:27 följande:
    Nej, usch, vilket ouppfostrat barn! Och vilken ouppfostrad pappa!
    Nä, jag skulle definitivt inte tåla sådant uppförande och ta en jättediskussion med pappan (utan dottern) först.
    MAN SPOTTAR INTE UT MATEN och säger inte så! Kan hon äta/uppföra sig hos farmor så kan hon äta o uppföra sig hemma!
    Självklart kan man ta hänsyn till barnet vid matlagningen och ibland får barnet smaka det som lagas utan några extra miner.  Man kan ju inte tvinga någon äta mat man inte alls tycker om - t ex svamp eller räkor eller special ostar mm. Men får barnen själv bestämma så blir det just köttbullar eller falukorv  till varje måltid. Eller godis!

Om diskussionen med pappan inte leder ngn vart, (han är förmodligen livrädd att uppfostra sitt barn och tror att barnet kanske inte tycker om honom och flyttar hem till mamma) så skulle jag nog flippra ur själv och kräva av tjejen att uppföra sig i din närvaro - i annat fall skulle jag nog inte vara med dem vid middagsbordet,
    Jag vill inte se att ngn spottar ut maten vid mitt middagsbord vare det är egenlagad eller  inte.

Om det inte hjälper så skulle jag äta middag ute varje kväll - så barnslig är jag! Och sårbar. 
    Det är så jag har reagerat hela tiden också, ouppfostrade unge, oansvariga och fega pappa som inte säger ifrån. Men det kan ligga en massa annat bakom också. Jag ska fundera lite på hur jag ska gå vidare här, kommer nog att hålla mig från köket ett tag och sen får vi se hur det blir. Fått många fina tips! Men jag tycker som du, man spottar inte ut maten när man är elva år gammal, verkligen inte.
    Jag jag är nog också rätt barnslig och sårbar ... då är vi två
  • Anonym (förbannad)
    lokisse skrev 2010-09-29 18:03:42 följande:
    det är altsa ok före dig att vara barnslig men om en 11 aring är det är det hemskt.
    kan inte sluta skratta
    Men det finns ju olika grader av barnslighet kan jag tycka...
    Sen angående min kryddning, jag försöker att göra det så smakneutralt som möjligt men det serveras ju även stroganoff och lasagne i skolan. Min är inte starkare kryddat. Jag undviker lök och vitlök för jag vet att hon inte gillar det osv... Som någon skrev så kan jag försöka i all oändlighet, hon skulle aldrig gilla det ändå. Enda sättet är att jag äter själv eller integrerar henne i matlagningen... haha... det lät som att jag skulle göra mat av henne. Det ska jag inte om någon nu uppfattade det så.
  • Anonym (förbannad)
    Anonym (Never) skrev 2010-09-29 18:29:42 följande:
    Jag skulle inte lägga energi en sekund på matlagningen när bonusen är här.. De dagarna bonusen är här går jag knappt in i köket. Jag lagar oftast maten annars då jag gillar att laga mat men när bonusen är här är det pappans problem. Vill din man skämma bort ett sånt stort barn kommer han få det tillbaka. Hans problem. Sätt dig med en damtidning och slappa :)
    Ja jag tycker ju det är roligt att laga mat, gillar att testa nya saker och laga efter recept, sambon älskar min mat, nu har jag ju försökt med i mitt tycke "barnsäkra" maträtter, men det har ju gått helt åt pipsvängen. Jag vill ju också kunna bidra och kunna vara en avlastning till sambon men den dörren har han snart stängt, eftersom jag fullkomligen tappar sugen. Däremot kvarstår ju problemet då jag är ensam med henne och pappan jobbar (vilket händer rätt ofta), vem lagar maten då? Och vad ska lagas...
  • Anonym (förbannad)
    lokisse skrev 2010-09-29 19:03:09 följande:
    det tycker jag absolut inte att man inte far vara det. men att fa vara barnslig själv medans man förbjuder 11 aringen det samma är litte lätt lustigt tycker jag
    Men jag förstod nog aldrig vad ditt råd var lokisse, mer än att jag skulle förstå att hon inte var van vid mina rätter och mina kryddningar. Jag har försökt att anpassa mig TOTALT efter hennes önskemål, förutom då att laga snabbmakaroner och köp-köttbullar vareviga dag. Om jag då väljer att backa att pappan får ta över, så är det jag som är barnslig? Nej jag kommer knappast äta ute varje dag, det har jag varken råd eller lust till. Däremot så kanske jag äter när jag vill och vad jag känner för.
    Barnsligt vore att låta henne laga maten en dag och sätta mig vid bordet och spotta ut det, skaka på huvudet och skricka "ÄCKLIGT"... fast det hade varit ganska roligt....erkänn
    Sen tycker ivf inte jag att man gör barnen en tjänst när man ska ta hänsyn in i det oändliga för att man är ny i familjen, vad är det för trygghet. Vad är jag för person då om jag inte kan få stå för den jag är? Jag kommer aldrig kunna vara som hennes mamma då är det ju bättre att jag är som jag är och inte sänder en massa dubbla budskap. Nej jag tror inte på det där med och trippa på tå, möjligtvis i början. Ungarna blir bara osäkra och försöker ta en kontroll det ändå inte vill eller kan förvalta.
  • Anonym (förbannad)
    vivianne skrev 2010-09-29 19:19:46 följande:
    Som några andra tidigare i tråden tror jag inte för ett ögonblick att det handlar om maten. Hon kör ett maktkrig och varje gång pappan väljer att ge efter för hennes nycker har hon vunnit. Över dig, hennes konkurrent om pappas gunst.

Råd vet jag inte riktigt men här hemma har jag en mycket kräsen dotter och har löst det så att det alltid står något på bordet hon gillar. Sedan får hon ta det hon vill. Blir det bara pasta ena dagen så blir det kanske bara fisk nästa dag. Jämnar väl ut sig över en vecka. Och enligt vår bvc är frukt ett utmärkt alternativ till grönsaker och det äter dottern mycket.

Testa något liknande. En liten minibuffé på bordet. Utan att tjata om hon inte tar av mer än en eller två grejer. Om maten inte blir en stor grej är det ju ingen poäng att krångla med den och kalla den äcklig  utan ni kan sitta och ha trevligt vid middagsbordet.
    Nej det handlar ju inte om maten, tror inte det heller. Visst är hon kräsen, men hon drar det så mycket längre när det handlar om min mat. Ja jag tror hon ser mig som en konkurrent trots att hon gillar mig, men jag håller mig tillbaka så mycket jag bara kan. Gör jättemycket saker för mig själv när hon är där, för att hon ska få egentid med pappan. Ändå blir hon som lite svartsjuk om han ger mig en puss eller kram. Då springer hon fram och kramar honom och säger "åhhh pappa.."  Men en buffé är också en bra idé! Särskilt så att hon får ta själv och ingen tvingar henne. Smart! Får massa bra idéer här. Tack!
  • Anonym (förbannad)
    lokisse skrev 2010-09-29 19:32:50 följande:
    mitt rad är nog helt enkelt att inte ta det perssonligt. dert handlar om en 11 arings sätt att rebelera. och att om det är sa att maten inte faller henne i smaken sa behöver den inte göra det. laga du mat som vanligt och lat henne hallas. det blir trakigt att reta nagon som inte retas av det hela. lat henne äta det hon tycker är ok av det du lagar (potatis ris, och sa vidare)
    Fast jag blir ju retad av det... Jag blir ju vansinnigt förbannad rent ut sagt (fast det vet hon inte), men jag förstår hur du menar. Det är ju också ett sätt att handskas med det, att inte bry sig så mycket. Men jag tycker liksom att jag anstränger livet ur mig för att hon ska få mat som barn normalt sett gillar och så får man bara ovett.. Ja det här blir intressant framöver.
  • Anonym (förbannad)
    Anonym (007) skrev 2010-09-29 19:27:51 följande:
    En stilla fråga.

Äter hon allt på skolan? Vet ni det med säkerhet, eller antar ni det?
    Det är inte så att hon äter typ makaronerna med ketchup, möjligen moset och eventuellt lite ris med krydda på, precis så mycket att hon orkar igenom skoldan.
    Det finns faktiskt barn som har både konsistens och smakproblem. Hon kan ju vara ett av dom, och att tvinga ett sådant barn att äta den *äckliga* maten lär inte bli ett lyckat kapittel.
    Jag tycker ni kollar med skolan först hur hon äter där innan ni börjar med annat.
    Jo det är sant, men enligt skolpersonalen och flickan själv så äter hon bra. Det som jag ser som "problemet" är ju att beteendet inte är konsekvent, utan mer riktat mot min mat. Hade det varit så här överallt så hade jag nog inte tagit det lika personligt. Men vad gör man om hon har konstistens och smakproblem?
  • Anonym (förbannad)
    satakatse skrev 2010-09-29 19:12:55 följande:
    Bara och sleva ur till en tallrick ur den där stora skålen med inhoprörda makaroner och köttbullar så klart, bara o slänga i micro... mmmmmm.... gott... not....
    Perfekt!!!
Svar på tråden Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!