Inlägg från: Anonym (förbannad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (förbannad)

Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!

puss skrev 2010-09-30 14:16:06 följande:
    här kommer ett seriöst inlägg:

ok, trist att ni bråkar om mat. trist att du tar det personligt. det kan hända att ungen lägger fram det personligt, "du är oduglig och det visar jag genom att tycka att din mat är äcklig", men det betydet inte att du ts måste TA det personligt. du kan tolka det som exakt vad hon säger; nämligen att hon inte gillar maten.
    att du gör det till en kostnadsfråga visar vart din ribba för samarbetsvilja ligger.
    dyrt att laga lite snabbisar? inte alls, särskilt som ni spar in en porion av den andra maten, som troligtvis är dyrare.
    jobbigt att laga snabbisar? inte alls. om inte annat kan du laga fem portiner, så kan hon värma dom i micron, eller laga själv.

tycker det är sorgligt att du låter detta sabba er relation.
    Fast jag är inte alls inne på din linje. JAG kommer inte stå och koka snabbmakaroner varje dag för att det ska bli lugnt i stugan, inte en chans. Särskilt när jag är rätt övertygad om att pudelns kärna inte sitter i maten, utan något annat underliggande. Antingen så får jag ta ett rejält snack med henne för att reda ut vad det egentligen handlar om, eller så får hon vara med och laga maten tillsammans med mig eller kanske ibland själv, vilket borde lösa attitydproblemet, men frågan är om det löser det underliggande problemet vilket jag mer tror handlar om en slags makt eller protestbeteende. Genom att låta henne vara med och laga maten själv, tar jag som någon skrev, vapnet ur hennes hand, och hon kan till och med känna att det blir riktat mot henne själv.
    Och nej, det är faktiskt inte jag som sabbar vår relation, för att jag inte låter mig hunsas, eller köras med, det är pappan som låter dottern göra det. Man uppför sig inte så när man är 11 år oavsett om man gillar maten eller inte. Det finns barn som är hälften så gamla som kan uttrycka sig mer finkänsligt. Men som sagt tror jag inte det handlar så mycket om maten, och är det så att det handlar om just maten, så får det bli mammans och pappans problem att utreda det. Jag studerar på heltid och har kvällarna fulla med studier och andra aktiviteter, än att hålla på och tramsa med unge om mat, laga dubbla rätter hit och dit.
  • Anonym (förbannad)
    Topdog skrev 2010-09-30 14:36:51 följande:
    TS, kan ni inte försöka laga mat du och hon? Göra det till en mysig stund då ni hjälps åt och pratar lite om dagen, hennes fritidsintressen, kompisar och skolan. Berätta om grejer som hände när du var i hennes ålder, pinsamma grejer, roliga grejer och hemska saker. Låt henne välja nån rtt ur en kok bok och så fixar ni det tillsammans.
    Ja jag är också inne på den linjen, ska prata ihop mig med sambon först och höra vad han tycker. Jag tror egentligen inte att han tycker att det här beteendet är ok som är nu. Bra idé att hon får välja, tack!
  • Anonym (förbannad)
    puss skrev 2010-09-30 14:55:05 följande:
    hejja! kör på din linje och visa ungen att du inte går att hunsas med! det verkar ju funka bra hittills.
    Jag har fått massor av bra och vettiga, konkreta tips som faktiskt kan lösa problemet. Ditt råd håller ju bara problemet vid liv och jag får dubbelt så mycket att göra. Curling är inte min gren, sorry!
  • Anonym (förbannad)
    k girl skrev 2010-09-30 16:03:38 följande:
    När jag och min syster var barn - och jo, då var vi nog i 11-12-årsåldern - flyttade vår pappa ihop med sin nuvarande fru. Hon lagade förjävla äcklig mat. Och jag kan inte påstå att jag tycker att hon lagar särskilt god mat nu heller, så jag tror inte att det handlade om någonting underliggande. Nåväl, vi fick lägga oss hungriga. Eller också - som vi gjorde - gick vi hem till vår lägenhet (när vi var hos pappa brukade mamma vara hos sin särbo) och lagade till något där på egen hand. Min syster är så präglad av detta att hon vägrar låta sin son lägga sig hungrig. Och jag förstår henne, det var inte roligt för någon av oss.

Att tvinga ett barn att äta tror jag är kontraproduktivt. Det lär inte förbättra situationen för någon av er. Det avsevärt bästa tipset jag har läst i tråden är att låta henne laga egen mat, om hon vill ha det. Då slipper hon äta din äckliga mat (om hon nu tycker att den är äcklig) samtidigt som hon blir avväpnad. Eftersom hon är så demonstrativ lär det ju inte handla om maten. Att spotta ut maten och säga "BLÄ vad äckligt" är dock bara oartigt och det borde hennes far inte låta henne komma undan med. Det går att vara artig om än man inte gillar maten.
    Det är ju beteendet som gör att jag inte tror att det handlar om maten, att hon verkligen måste demonstrera hur äckligt det är innan hon över huvd taget ens tagit en tugga. Hade hon suttit och försökt truga i sig maten, försökt visa god min, så hade jag kunnat köpa mer att hon inte gillar just min matlagning men ändå försöker uppföra sig. Sen är hon ganska dubbelmoralisk, förklarar hur äckligt vitlök är och i nästa sekund sitter hon och äter vitlöksbröd med massa vitlöksmör. Fast så tror jag iofs många ungar gör.
    Men tvinga henne, det har du helt rätt i, det fungerar inte. Har fått jättemånga bra tips här som jag tror kan hjälpa vår relation. Ska prata med sambon ikväll! 
  • Anonym (förbannad)
    Kaxelsson skrev 2010-09-30 16:11:03 följande:
    Oavsett om det vore mitt barn eller mitt bonusbarn så hade jag inte krusat.
    Man äts det som bjuds eller så får man gå hungrig tills det är dags att äta nästa gång.
    Det är ju inget litet barn vi pratar om !

Kan tillägga att jag själv alltid varit kräsen i kosten och petat i maten hemma.
    Inte ätit fiskpinnar, falukorv, kött, kassler (ja listan är lång men är ej veg).
    Mamma har ibland lagat ex köttbullar till mig ist för korv men i övrigt har jag fått äta det som serverats vilket jag tycker är okej. Min mamma är ingen restaurang !
    Nej jag var inte jätteglad i maten heller när jag var liten så jag kan relatera till henne och förstå om hon inte tycker att ALLT är gott, däremot köper jag inte att hon inte tycker om någonting öht och särskilt då jag försökt mig på att göra hennes s.k favoriträtter i 87 olika varianter och recept. Däremot vet jag att jag försökte hålla god min även fast jag inte alltid tyckte om det jag fick, och då var jag ganska mycket yngre än henne.

• Anonym (förbannad)
    stormfågel skrev 2010-09-30 11:56:44 följande:
    Jag tror som nån skrev innan att det inte alls handlar om maten. Jag tror inte att det är en fråga om mat och uppfostran överhuvudtaget utan snarare ett rop på uppmärksamhet av något slag. Jag menar inte alls att hon får för lite uppmärksamhet men hon kanske "vill ha pappa för sig själv" och har kommit på ett sätt som fungerar. Pappa måste helt enkelt ge henne extra uppmärksamhet.

Jag tror faktiskt att det hela bara blir värre om du spelar upp scener med grillad kyckling och annat och snarare tänker på hur du skulle gjort om det var ditt eget barn.

Skulle det vara mitt barn skulle jag i alla fall försöka få till nån slags dialog, och inte precis när det är matdags. Typ ta en promenad i skogen och så fråga rent ut "Du det här med maten, jag tycker att det är ett stort problem och jag blir så leden när du säger att allt jag gör är äckligt. Kan vi lösa det på något sätt tror du?".

Då tror jag att du kan vinna många poäng i både den här striden och i kommande tonårsstrider.

Men jag förstår att det är fruktansvärt jobbigt för dig!
    TACK!
    Ja jag tror också det är någon slags uppmärksamhetsgrej, protestaktion eller liknande. Men hade det varit mitt eget barn hade jag aldrig någonsin accepterat eller låtit det gå så långt som det gjort nu. Är ju lätt att säga när man inte har egna barn...   Men jag hade aldrig tolererat att mitt barn skulle bete sig så mot någon annan som står och försöker koka ihop hennes favoriträtt. Oavsett vem det är.
    Och du har nog rätt i att det funkar inte att hålla på med grillade kycklingar, även om det låter lockande, utan jag måste snarare ta tag i problemet, det mår alla bättre av.
  • Anonym (förbannad)
    Corpset skrev 2010-09-30 18:07:40 följande:
    Du kanske lagar äcklig mat?

Min styvmor OCH min pappa lagade jävligt äcklig mat (min pappa är petig och tror att köttfärsås är stekt köttfärs, lökpulver, ketchup och vatten...) och det har get mig problem med maten nu, 15-20 år senare. Jag äter fortfarande inte en hel del av de rätter som de brukade laga. Jag klarar inte av vissa konsistenser, lukter och dylikt och vill inte gärna må illa eller spy bara för att göra någon annan tillags.
    Ja kanske det...
    Fast lite konstigt är det ju att jag aldrig fått höra det förr (klart man misslyckats någon gång), och lagar man ofta från recept så kan man knappast misslyckas ALLTID. Det i sig vore ju en bedrift
  • Anonym (förbannad)
    satakatse skrev 2010-09-30 17:24:44 följande:
    Tyvärr så har "pappas flickvän" ofta ett dåligt status där mamma och pappa skiter i hennes känsla och situtation, hon ska vara där och passa upp och inte lägga sig i fostran. Den dan mina barns pappa träffar en ny kvinna så ska jag ta hennes parti om mina tar till såna beteenden... om mina barn säger om och om igen att maten är så ääääcklig så vill jag faktiskt bli bjuden på denna äääääckliga mat för att kunna säga ifrån att jag har faktiskt ätit av den maten och... bla bla bla... Nej, vill vi ha nya vuxna som stöd och del i våra barns liv så ska vi oxå stötta och inte bara förvänta oss att de ska servera barnen mat och dela med sig av sin tid för att sedan räknas som inget värda....
    Tack för ditt stöd Satakatse! Tänk om alla resonerade som du!
  • Anonym (förbannad)
    Anonym (Förbannad Tupp) skrev 2010-09-30 11:35:28 följande:
    Jag vill bara säga att jag förstår helt hur du känner jag känner lika dant, fast här är det inte min sambo som är det stora problemet utan hans exfru. Hon tycker väll i stort att det är ok att ge mackor om man inte äter maten som serveras.

Min älsta styvson på 8 år har mackor med sig till skolan för att han inte vill äta i bamba. Sist jag kollade så serverades det potatis, pasta, ris, sallad, knäckebröd som man kan äta om man nu int tycker om det som serveras till.

Jag funderar starkt på att sluta laga mat dom dagarna barnen är här.

Jag är bara rädd att deras mat beteende skall smitta av sig på våran gemensamma son.

I går hade den äldsta sonen beställt lax och jag gick och köpte laxfjärilar och gjorde rostade grönsaker till och kall cremfraich/-honungs och citronsås . Vad händer dom åt inte utan dom slängde det.

TACK FÖR MATEN!!!!!!!!!!!!!
    Vad tråkigt och jobbigt att du också har det som mig. Ett sätt är ju som du skriver att sluta laga mat de dagarna som barnen är där. Men det känns på ett sätt som att kapitulera totalt. En sista utväg om inget annat fungerar. Jättetråkigt när man anstränger sig för deras skull. Hoppas det löser sig för dig!
  • Anonym (förbannad)
    stormfågel skrev 2010-09-30 18:52:43 följande:
    Jag tror att ni kommer att reda ut det här. Du verkar både sund och empatisk och i bästa fall kanske er relation kan stärkas och tjejens empatiska förmåga få utvecklas lite. Det är bara synd om dig som får ta hela smällen när pappan curlar. Du får väl visas honom tråden och att många (självklart) uppfattar ett 11-årigt barn som beter sig som hans dotter som väldigt otrevligt. Det borde bita tycker jag.

Jag förstår också att det är frestande att ta fram "en grillad kyckling" men det är nog smart att avstå. Du är ju liksom den vuxna och mogna i sammahnaget och seplar ju inte i samma division som hon.

Testa med att prata med henne om det någon lugn stund. Jag skulle inte bli förvånad om hon skäms ganska mycket själv för sitt beteende men har hamnat i en loop av dåligt uppförande.
    Tack!! Jag tror också det kommer att reda ut sig, jag får försöka mig fram helt enkelt. Det som jag är lite rädd för är att jag upplever att den här tjejen har ganska dålig självkänsla och har jättesvårt att ta kritik och jag har ju aldrig någonsin sagt något som kan upplevas som negativt innan till henne. Nu menar jag inte att jag ska kritisera henne men jag är rädd att hon tar det så.
  • Anonym (förbannad)
    cloudberry79 skrev 2010-09-30 21:35:27 följande:
    Det ordnar sig nog med tiden, en del barn (jag själv var sådan) är extremt kräsna med maten. Ogillar ALLA nya smaker mm. Jag hatade all mat som var "blandad", alltså grytor, pastasåser, gratänger mm. Nu är jag vuxen och äter faktiskt det mesta (har lite svårt för haricot verts ännu..), så det kan bli folk av de som bara vill ha köttbullar, falukorv och fiskpinnar

Tänkte också på att du skrev att du gjort en jättegod pastasås. Det är ju din subjektiva åsikt. Jag tror också att du hade gjort en jättegod pastasås, men om ni vet att hon inte äter sånt, så kommer hon inte tycka om det den här gången heller.

Vad gäller uppfostran ser jag faktiskt inget värde i att tvinga barn att äta och låtsas tycka om mat som de finner oaptitlig ("äcklig"). Hur hon äter nu har inget att göra med vad och hur hon kommer äta som vuxen. Det är väl bättre att hon blir mätt och växer på köttbullar än att hon får gå hungrig?
    Tack! Tror också att det kommer ordna sig. Känner mig faktiskt uppiggad och motiverad till att testa en massa tips här, och så har jag fått skriva av mig lite agg. Nu börjar vi om på ny kula med nya glasögon..

Det här med uppfostran, alltså jag finner inget som helst värde i att hon äter mat hon inte tycker om, vill ju inte att flickan ska komma ihåg den här tiden som jobbig, tvärtom, det var mer så att jag tvivlade på att hon verkligen kunde tycka att ALLT var äckligt oavsett om det var såser, hamburgare, spagetti eller vad jag än gjort. Men nu försöker vi med annan taktik, det här kommer gå bra! 
  • Anonym (förbannad)
    svirvel skrev 2010-10-01 11:02:37 följande:
    Jag säger samma som någon ovan redan skrev: Prata med flickan! Hon är ju 11 år. Hon är definitivt kapabel till en diskussion. Inte en diskussion där man förklarar åt henne hur det måste vara - utan en diskussion där hon själv får delta med lösningen.

Kanske ni kan läsa innehållsförteckningen till mamma-scans köttbullar och rulla hemgjorda köttbullar tillsammans?? 
    Kanske ni kan fundera på vad snabbmakaroner eg är... o testa färskpasta. Låt henne vara med och planera maten och tillreda den. Ibland gör ni precis den mat hon vill ha, en dag kanske pappan får bestämma och en dag bestämmer bara du... de övriga dagarna funderar ni om tillsammans.

Eftersom hon äter hos farmor och farfar så "vet" hon ju helt klart hur det ska gå till.

Jag är själv skilsmässobarn - det är inte en situation man valt själv - så det blir faktikst viktigt att få vara med och bestämma/ välja sådana saker man kan (t.ex. vad man sätter i munnen, vilka kläder osv.).  Jag menar ändå inte att det är bra att alltid få sin vilja igenom - men man behöver få engagera sig och känna att ens åsikter efterfrågas och tas i beaktande. 

Lycka till!

Jättebra tips här, tack! Har testat denna diskussion med innehållsförtekningen på min sambo tidigare och vi blev så himla osams. Han menar att det är bättre att flickan äter onyttigt än att hon inte äter alls och det i sak är ju sant. Men hade hon inte alternativet att bara äta det onyttiga så tror jag att hon hade ätit av det andra också. Nu menar jag inte att man ska utrota snabbmakaroner och mamma scans, utan variera kosten lite mer. Hans argument är att flickan inte är tjock utan att hon är smal, på gränsen till för smal vilket jag anser vara ett uselt argument, vilket tom kan tyda på att hon faktiskt inte får den näring hon behöver av maten hon äter idag.
    Hur som helst, kommer jag prata med sambon, skulle gjort det igår kväll men saker kom emellan så det får bli ikväll istället och höra om mina tips härifrån får gehör. Alltså att hon får hjälpa till att utforma menyn i viss utsträckning och även hjälpa till vid matlagningen. Är hon med och tar besluten blir det svårare för henne att senare kritisera dem (maten i detta fallet).
  • Anonym (förbannad)
    CombatLover skrev 2010-10-01 13:56:42 följande:
    Har inte läst mer än TS.

Har också bonusbarn (9, 11 & 13) som är kinkiga som fan med maten, särskilt hon på 9 och han på 11, den på 13 äter allt. Vi lagar en rätt och den äter man. Kan inte stå och laga fyra olika rätter, en till mig och sambon och sedan en var till ungarna, inte hållbart. Så en rätt och det äter man, that's it.

Och nu har gnället om mat börjat avta och barnen äter. Nu har jag börjat få höra kommentarer att jag gör världens godaste mat istället. Vinden har vänt.
    Grattis!!!  Vi kommer förhoppningsvis också vara där snart
  • Anonym (förbannad)
    Anonym (been there) skrev 2010-10-01 13:26:16 följande:
    Vågade inte skriva att de inte vill, för jag trodde att jag skulle få hugg på att 9 och 12-åringar inte alls ska laga mat själva... Men, visst, varken vill, orkar eller kan... Lata, oengagerade och gnälliga.

Ang. övervikten så har den ena varit hos dietist i några/något år pga av övervikt, utan resultat eftersom föräldrarna låter barnet äta det han vill. Den yngre börjar få problem med vikten nu.

Ni som anser att vi bonusföräldrar har fel, som säger att det inte är vårt ansvar, vill jag svara:
    Vi har FÖRSÖKT!  Men när bioföräldrarna inte vågar ta i diskussionen ang. mat för att inte vara boven i dramat, kan inte det ansvaret läggas på bonusföräldrarna, för de är ju redan "boven". Jag kan inte krångla med maten och försöka få dem att äta bra, när inte deras egna föräldrar tar den fighten. Då blir jag ännu mera "bitch". Om de är så att de tycker lite, lite bättre om mig om jag ger dem pizza så fine, för det är så de kör med sina egna föräldrar.

Jag och maken har gemensamma barn och där blir det defintivt andra bullar kan jag lova! Ät eller svält!
    Tyvärr så är det skönt att höra att man inte är själv, men hoppas det löser sig för er! Problemet är ju att man som bonusförälder (som redan har betydligt mindre mandat) kommer in i ett redan förstört matföhållande, att börja styra och ställa och få barnet som är van att få som hon vill och som inte förstår sitt eget bästa, att äta nyttigt, är tamejtusan inte det lättaste.
  • Anonym (förbannad)
    elonnor skrev 2010-10-01 10:51:42 följande:
    Har i snart 6 månader varit bonusmamma åt tre barn och i början kom alltid kommentaren: Jag tycker inte om...
    Mitt svar är alltid och kommer alltid vara. "BRA mer mat åt oss andra", och vi erbjuder inte något annat.
    De får gå från bordet och vara hungriga. Idag smakar de alltid (ibland 1 ärta) men smakar åtminstone och många gånger pratar vi bort en stund och vips har det mesta slunkit ner. Vet inte om detta funkar för alla. Men hos oss har det funkat. Men jag har en bra kontakt med både barnens mamma och pappa. Så de vet också att de inte får något medhåll där.
    Skönt att det blivit bättre hos er! Förutsättningen för att din metod ska fungera är ju givetvis att pappan är med på det, annars är det ett ovinnbart krig. I mitt fall så ger pappan hellre med sig och lagar fler rätter. Curlingpappa som lider av ständigt dåligt samvete och försöker kompensera på det här sättet.
  • Anonym (förbannad)

Satte mig ner igår kväll med sambon och pratade igenom alltihopa. Förklarade återigen att jag tycker det är så tråkigt när hon reagerar som hon gör på min mat men att jag hade ett förslag hur vi kanske kan råda bot på det.. Jag föreslog att vi skulle göra en meny (för nästa vecka hon kommer vara hos oss) där hon får bestämma vad vi ska äta två dagar, jag två dagar och sambon två dagar, sjunde dagen äter vi ute eller beställer hem. Och de två dagarna hon bestämmer skall hon också vara med och hjälpa till och laga maten. Sambon lagar med henne en dag, jag den andra. Vi pratade också om att HON får göra en sallad ibland, blir intressant att se vad den innehåller.. Men det blir ju liksom hennes puck. Ibland kanske vi gör grönsaksstavar som någon föreslog osv. Idag berättade vi detta förslag för henne och hon tyckte att det lät kul och bra och såg glad ut! 
    Jag håller med er som skriver att hon är bortskämd och att man normalt sett äter det som serveras. Problemet är ju bara att hon är "lärd" att i hennes hem fungerar det¨på det här andra sättet och det är ju inte riktigt hennes fel även om man tycker att det är hon som är dryg och ouppfostrad.
    Har också tänkt på det här som ni skriver om såser och grytor och dylikt. Man kan ju ta ur lite falukorv innan man gör stroganoffen, eller kyckling innan man gör grytan osv. Jag hoppas att vi möts någonstans på halva vägen, att hon kanske tar för sig mer och mer efterhand vartefter hennes smaklökar utvecklas. Nåväl, wish me luck! TUSEN TACK för alla råd och inlägg!!

Svar på tråden Bonusbarnet vägrar äta min mat!!!