• Anonym (hjälp)

vad är strafföreläggande av vilkorlig dom, hjälp ska på samtal

Det är jag som har skrivit "hjälp jag är polisanmäld" Efter att ha tagit ut vab när jag varit ledig.
    Nu har jag fått kallelse att jag ska på strafföreläggande av vilkorlig dom, vad är det?

• Svar på tråden vad är strafföreläggande av vilkorlig dom, hjälp ska på samtal
  • Winnie

Villkorlig dom regleras i Brottsbalkens 27:e kapitel. (Bifogar det här nedanför.) Du slipper med andra ord fängelse och får istället villkorlig dom. Bl.a innebär det att du har en prövotid av 2 år då du ska "sköta dig" och om du inte gör det så kan straffet omvandlas till t.ex fängelse. När man döms för brott första gången är det vanligt att man får villkorlig dom istället för fängelse. Det är just som det låter: "villkorat" = "på villkor att man sköter sig".

27 kap. Om villkorlig dom

1 § Rätten får döma till villkorlig dom för ett brott för vilket påföljden
    inte bedöms kunna stanna vid böter. Lag (1988:942).

2 § Villkorlig dom får förenas med dagsböter, högst tvåhundra, vare sig böter har föreskrivits för brottet eller inte. Lag (1991:240).

2 a § Villkorlig dom får, om den tilltalade samtycker till det, förenas med en föreskrift om samhällstjänst. En sådan föreskrift skall avse skyldighet att utföra oavlönat arbete i lägst fyrtio och högst tvåhundrafyrtio timmar.

När rätten meddelar en föreskrift om samhällstjänst skall den i domslutet ange hur långt fängelsestraff som skulle ha dömts ut, om fängelse i stället hade valts som påföljd.

En föreskrift om samhällstjänst får ändras eller upphävas på talan av åklagare, när det finns skäl till det. Lag (1998:604).

3 § Den som erhåller villkorlig dom skall vara underkastad en prövotid av två år.

Prövotiden räknas från den dag rättens avgörande i vad angår påföljd för
    brottet genom nöjdförklaring eller eljest vinner laga kraft mot den dömde.

4 § Den dömde skall under prövotiden vara skötsam och efter förmåga försöka försörja sig.

Om den villkorliga domen har förenats med samhällstjänst skall
    den dömde fullgöra samhällstjänsten enligt en arbetsplan som
    upprättas av den lokala kriminalvårdsmyndigheten. Lag (1998:604).

5 § Har den dömde förpliktats ersätta genom brottet uppkommen
    skada, skall
    han göra vad i hans förmåga står att fullgöra denna skyldighet. Rätten äger
    föreskriva att han under prövotiden skall söka fullgöra skadeståndsskyldig-
    heten eller del därav på tid och sätt som angivas i domen.

Om skada på egendom har uppkommit genom brottet och det bedöms
    vara ägnat
    att främja den dömdes anpassning i samhället, får rätten föreskriva att
    denne på tid och sätt som anges i domen skall biträda den skadelidande med
    visst arbete, som syftar till att avhjälpa eller begränsa skadan eller som
    annars i belysning av brottets och skadans art framstår som lämpligt. Sådan
    föreskrift får meddelas endast med den skadelidandes samtycke.

Föreskrift som avses i första eller andra stycket får ändras eller
    upphävas efter ansökan av åklagare eller den dömde, när det finns skäl till det.
    Lag (1987:761).

6 § Om den dömde inte iakttar vad som åligger honom enligt den villkorliga domen, får domstolen, under förutsättning att en åklagare före prövotidens utgång anhängiggör talan om det, efter omständigheterna

1. besluta att varning skall meddelas den dömde,

2. meddela föreskrift enligt 5 § eller ändra tidigare meddelad
    föreskrift,

3. undanröja den villkorliga domen och bestämma annan påföljd
    för brottet.

Åtgärd enligt första stycket 1 eller 2 får inte beslutas efter
    prövotidens utgång.

Undanröjs den villkorliga domen, skall vid påföljdens
    bestämmande skälig hänsyn tas till böter som dömts ut enligt 2 §
    och 34 kap. 5 § samt till vad den dömde undergått till följd
    av föreskrift om samhällstjänst. Härvid får dömas till fängelse
    på kortare tid än som är föreskrivet för brottet. Har uppgift
    som avses i 2 a § andra stycket lämnats i domen skall, om
    fängelse döms ut, detta beaktas när straffets längd bestäms.
    Lag (1998:604).

7 § Om undanröjande av villkorlig dom och om vissa andra åtgärder,
    när den dömde finnes hava begått annat brott, stadgas i 34 kap.

• Gulogulo

Hetsa inte upp dig på ovanstående. Visst är det så att du har fått papper från åklagarmyndigheten där du ombeds att ta emot ett straffföreläggande.

Det innebär att du erkänner brottet, skriver på straffföreläggandet och sedan betalar böterna som anges i straffföreläggandet. Genom det så har du avtjänat ditt straff.

Det innebär att om du godtar straffföreläggandet slipper du rättegången, om du skulle tycka att den var pinsam.
    Vägrar du att skriva på så blir det rättegång.

Det här är ett sätt för rättsväsendet att hantera mindre inte fullt så grova brott.

• Gulogulo

Ett litet förtydligande. Bifogar detta från susning.nu som förklarar det hela lite enklare.

"Strafföreläggande är en processrättslig term som innebär att en åklagare kan förelägga? en brottsling att betala böter. Vid detta förfarande behöver åklagaren inte väcka åtal. Strafföreläggande kan enbart ges till den som begått ett brott som i domstol inte kan ge hårdare straff än böter eller fängelse i högst sex månader.
    En kammaråklagare kan förutom böter i ett strafföreläggande även döma ut villkorlig dom i ett strafföreläggande.

Accepteras inte eller betalas inte ett strafföreläggandet väcker normalt åklagare åtal vid tingsrätt."

• Winnie

Gulogulo: jag förstår inte riktigt vad du menar med "Hetsa inte upp dig på ovanstående"? Syftar du på mitt inlägg eller syftar du på att TS inte ska hetsa upp sig över strafföreläggandet?

Syftar du på mitt inlägg så förstår jag inte riktigt hur du menar..?

• Gulogulo

Var lite otydlig. Syftade på att TS inte skulle hetsa upp sig över ett strafföreläggande. Det är tio gånger bättre än en rättegång, om man inte är helt hundra på att förklaras oskyldig i en rättegång förståss.

• Anonym (hjälp)

Tack för svaren
    men vad menas med att det är vilkorlig dom då? Får man samhällstjänst eller något annat eller blir det bara böter?

• Gulogulo

Om du betalar strafföreläggandet (=böter) och sköter dig i två år så händer inget mer.
    Någon samhällstjänst är det inte tal om. Då hade påföljden varit villkorlig dom + samhällstjänst.
    Nu har du fått ett straffföreläggande på dagsböter + villkorlig dom. Så det är det som gäller.

• Kriya

Enkelt uttryckt innebär en villkorlig dom, att Du har befunnits skyldig till brottet, men går fri under förutsättning att Du inte begår nytt brott under perioden för den villkorliga domen. Domen registreras dock i Brottsregistret, trots att straff ej utdelats.

• Gulogulo

Kriyas:
    Strafförelägandet är ju domen. Det är klart att TS får ett straff. Skillnaden från fängelse är att hon avtjänat straffet i samma stund som hon betalat dagsböterna.*

Det var allt.

* Och sköter sig i två år

• Anonym

Det finns så mkt man oroar sig för mkt av.. Jag blev åtal för att min lägenhet brann upp för tre år sedan, var nojjig för att bli åtal för grov vårdslöshet mm dessutom var jag stämd på ca 1 miljon . gick till läkaren o fick ett utalande så jag tillomed slapp vara med på rättegången.. Det ända jag fick var dagsbäter på 3000 kr så ibland ska man bara ta det lugnt =)

• Kriya

Gulogulo; Jag svarade på TS fråga vad en villkorlig dom är, inte vad ett strafföreläggande är. Jag kan förtydliga genom att säga att; villkorlig dom är att man döms till en prövotid i två år i stället för exempelvis fängeslestraff. ... men visst böter eller samhällstjänst kan ju kombineras med den villkorliga domen och är i sig ett straff. Ett strafföreläggande ersätter åtal, och är lika lite som ett åtal en dom i sig. Straffföreläggandet tillämpas när det är uppenbart att rätten skulle döma till villkorlig dom eller böter. Endast om Ts godkänner strafföreläggandet, motsvarar det en lagakraftvunnen dom.

• Gulogulo

Kriya skrv:
    "Straffföreläggandet tillämpas när det är uppenbart att rätten skulle döma till villkorlig dom eller böter. Endast om Ts godkänner strafföreläggandet, motsvarar det en lagakraftvunnen dom."

Hur skulle det annars vara. Det är väl ingen som påstått motsatsen. Godkänner hon inte strafföreläggandet blir det rättegång.
    Annars räknas strafföreläggandet som en lagakraftvunnen dom så fort "bläcket har torkat".

• jenita

Hej hej!

Vill bara säga till TS, Stort lycka till! Det var imorgon va! Tänker inte uttala mig om någon juridik för jag kan inget om det och då är det lika bra att jag håller tyst *ler*

Hade ingen aning om att man kunde bli åtalad för en sån här sak, får man inte ens en tillsägelse först! Inte för att jag menar att det var rätt, men är det inte lite hårt att anmäla det direkt...eller kanske inte!

Iallafall jag ville bara önska dig lycka till

• jenita

Eller nu blev lite fel kanske, har du redan varit där??? Kolla inte datum på inläggen först...Jaha hoppas att det GICK bra då!

Svar på tråden vad är strafföreläggande av vilkorlig dom, hjälp ska på samtal