vägrar blöja men förstår inte att han ska gå på pottan???
Hej
jag har en son på lite drygt 2,5 år, vi gjorde seriösa försök med att få honom torr i somras men han känner inte att han behöver gå och kissa. Vi ser däremot på honom (och går och drar i snorren) och erbjuder honom pottan men han vägrar.
Nu så vägrar han blöjan och ska bara ha småbyxor på sig vilket leder till en massa tvätt och tjat från min sida. Känns så fel att tvinga på honom blöja om han inte vill men samtidigt så blir han ju arg och ledsen på sig själv när olyckorna händer. Han börjar bli riktigt trotsigt med allt just nu och allt är nej, inte nu, en annan dag.
Han sitter gärna på pottan om han ska bajsa (vilket fungerar betydligt bättre) men han vägrar att bara sitta på den annars, dvs det är nästan en omöjlighet att få honom att prova att kissa om han inte vill.
Det stora problemet är väl inte egentligen inte att han vägrar blöja just nu, hade kunde leva med lite mer tjat och tvätt ett par veckor utan det faktum att han ska bli storebror (har BF imrogon)
Vi har provat klistermärken på pottan vilket inte funkar.
Ibland så kommer det kiss när han sitter där men det är liksom inte något som han själv reflekterar över.
Är det någon som har tips på hur vi ska lösa detta? Vill ju inte att det ska låsa sig för honom eller att han ska känna att vi inte stödjer honom. Antar att han inte kommer att kunna få hela min uppmärksamhet när syrran har kommit. Efter sommarens försök så hade vi tänkt att göra ett nytt i jul när vi båda två är hemma och när bebisen inte är så ny.