"Mammig" bebis, hur kan man hantera det?
Vår dotter är snart 5 månader och har de sista dagarna börjat bli "mammig". Det är jag som är hemma med henne nu, min sambo har varit hemma väldigt mycket också men har jobbat den sista månaden. "Mammigheten" visar sig främst på kvällarna när hon börjar bli trött, och det är ju nästan all tid sambon är hemma på vardagarna. Hon börjar ofta gråta när han håller henne, om hon är hos honom och jag lämnar rummet blir hon ledsen. Om han håller henne så att hon ser mig går det oftast bra.
Jag funderar nu på hur vi ska hantera detta. Instinktivt vill jag ta tillbaka henne när hon blir ledsen men frågan är om det är rätt eller om det bara förvärrar på sikt?
Det vi pratat om är att han ska vara med henne mycket på helgerna, bära henne i sjalen (det är alltid jag som gjort det hittills) osv, passa på när hon är pigg... Det blir ju väldigt mycket att hon är med mig nu i och med amningen + att jag är hemma hela dagarna.
Hon somnar tidigt på kvällarna ca 19.30 och jag vill inte gärna lämna hemmet nu eftersom att jag inte vill att hon ska bli så ledsen om hon vaknar och jag inte är hemma. Vi har hästar så jag både behöver och vill gärna kunna lämna huset ibland... Sen är det såklart tråkigt för hennes pappa om det fortsätter så här även om vi vet att det kan vara så i perioder. Kanske gör det inget om hon blir ledsen, hon är ju ändå med sin pappa - inte en främling?
Hur skulle ni hantera detta?