• Vitsippa80

LCHF - hur många gram kolhydrater per dag?

Vad är den ungefärliga gränser på antal gram kolhydrater per dag för att man ska kunna räkna sig som LCHF:are? Läser ofta om 20 g per dag men jag ligger nog snarare på 35-60 gram kolisar per dag och kanske 100-150 g fett. Är det fortfarande LCHF då?

Och hur mycket kolisar får man i sig om man äter "som vanligt" ungefär, dvs bröd till frukost, pasta/potatis/ris till lunch och middag? Alltså ett medelvärde, för att se hur stor reducering det är egentligen?

• Svar på tråden LCHF - hur många gram kolhydrater per dag?
  • Riala

matkalkyl.se finns med och kan vara en bra hjälp om man vill ha lite hum om hur man ligger till.

Jag tror helt klart att du äter lchf. Allt under 40 kolhydrater är ju lågt! En "bröd/pasta-dag" får man i sig enorma mängder kolhydrater. Ett standardbröd ligger väl på 45g kolhydrater / 100g och det ger ju rätt mycket om man äter ett par smörgåsar på en dag bara..

• Vronki

Ett BRA LCHF-mått är max 5g kolhydrater per 100g, iaf om det ska va riktig och ganska strikt LCHF kost.
    Det står nästan på alla varor, men bröd är dock att utesluta som köps från affärn iaf.

• Bordeaux
    Vronki skrev 2011-01-17 10:48:09 följande:

Ett BRA LCHF-mått är max 5g kolhydrater per 100g, iaf om det ska va riktig och ganska strikt LCHF kost.
    Det står nästan på alla varor, men bröd är dock att utesluta som köps från affärn iaf.

Om jag rättar mig efter det är jag strikt då?
    Hur mycket kolisar per dag blir det egentligen, jag rättar mig efter det för det är enkelt men har inte så mycket koll egentligen.
Svar på tråden LCHF - hur många gram kolhydrater per dag?